Z kolei od roku szkolnego 2026/2027 - jak wynika z projektu - edukacja obywatelska będzie nauczana także w klasie III szkół ponadpodstawowych, a od roku szkolnym 2027/2028 – także w klasie IV technikum. W klasie II i III liceum ogólnokształcącego edukacja obywatelska ma być realizowana w wymiarze trzech godzin w okresie nauczania, czyli w wymiarze dwóch godzin tygodniowo w klasie II i jednej godziny tygodniowo w klasie III. W klasach II–IV technikum edukacja obywatelska ma być także realizowana w wymiarze trzech godzin w okresie nauczania, ale będzie inaczej rozłożona - będzie jedna godzina tygodniowo w każdej klasie. W klasie II i III branżowej szkoły I stopnia edukacja obywatelska ma być realizowana w wymiarze dwóch godzin w okresie nauczania, czyli po jednej godzinie tygodniowo w każdej klasie.

Czytaj: Znane są już podstawy programowe edukacji zdrowotnej>>

Więcej pracy dla nauczycieli historii

Jak podano w uzasadnieniu do projektu, wprowadzenie od roku szkolnego 2025/2026 nowego przedmiotu edukacja obywatelska będzie miało wpływ na wymiar etatu nauczycieli uczących przedmiotów: historia i teraźniejszość, historia oraz wiedza o społeczeństwie. Nauczyciele posiadający kwalifikacje do nauczania tych przedmiotów będą mogli nauczać przedmiotu edukacja obywatelska.

Edukacja zdrowotna od nowego roku szkolnego

Przedmiot edukacja zdrowotna wprowadzony ma być do szkół również od roku szkolnego 2025/2026 w miejsce przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie. W odróżnieniu od WDŻ edukacja zdrowotna ma być przedmiotem obowiązkowym.

Edukacja zdrowotna w szkołach podstawowych ma być realizowana klasach IV–VIII w wymiarze jednej godziny tygodniowo w każdej klasie. W klasach VIII edukacja zdrowotna ma być nauczana nie dłużej niż do końca stycznia danego roku szkolnego, nie przez cały rok szkolny, z uwagi na przeprowadzany w maju egzamin ósmoklasisty.

W liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia ma być realizowana w wymiarze 1 godziny tygodniowo w klasach I i II albo klasach II i III albo klasach I i III. Uczniowie, którzy rozpoczęli kształcenie w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkole I stopnia w roku szkolnym 2024/2025 mają mieć edukację zdrowotną w klasach II i III.

Kto będzie uczyć? 

Przedmiotu - zgodnie z rozporządzeń - będą mogli uczyć nauczyciele posiadający kwalifikacje do nauczania przedmiotów: wychowanie do życia w rodzinie, biologia i wychowanie fizyczne oraz psychologowie. Wcześniej będą mogli przejść szkolenia doskonalące, które będą organizowane przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli. Ponadto, nauczyciele będą mogli również uczestniczyć w kwalifikacyjnych studiach podyplomowych przygotowujących do nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna, finansowanych ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej.

W projekcie zaproponowano też dodanie w ramowym planie nauczania dla liceum ogólnokształcącego i technikum zajęć z przygotowania do podjęcia służby w policji i Straży Granicznej realizowanych w ramach programu szkolenia w oddziale o profilu mundurowym oraz zmiany w ramowym planie nauczania dla technikum w zakresie przedmiotów: filozofia, plastyka, muzyka lub język łaciński i kultura antyczna oraz biznes i zarządzanie, historia, matematyka i informatyka.

Polegają one na przesunięciu wymiaru godzin przedmiotów: historia, matematyka i informatyka, co ma zapewnić równomierny podział godzin w poszczególnych klasach technikum w związku z wprowadzeniem nowych przedmiotów edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna.

 

pru/pap