- Tworzy się coraz więcej oddziałów przygotowawczych, o co apelujemy – podkreślał we wtorek minister Czarnek. Powstało już 500 takich oddziałów, są one - zdaniem ministra - najlepszą formą przyjmowania dzieci, zwłaszcza tych, które nie znają języka polskiego. - Dla nich mniej stresujące będzie uczenie się w swoim środowisku i uczenie się języka polskiego – ocenił szef resortu edukacji.

Specustawa o pomocy dla Ukraińców sprzeczna z decyzją wykonawczą Rady UE>>

Wniosek o przyjęcie dziecka do przedszkola:

 

Łatwiejsze tworzenie oddziałów przygotowawczych

W celu zapewnienia kształcenia i wychowania dzieciom lub uczniom będącym obywatelami Ukrainy mogą być tworzone inne lokalizacje prowadzenia zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych podporządkowane organizacyjnie szkołom. Będą w nich mogły działać także oddziały przedszkolne. Utworzenie innej lokalizacji prowadzenia zajęć, podporządkowanej szkole prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, następuje w drodze uchwały organu stanowiącego tej jednostki samorządu terytorialnego, po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty. Opinia jest wydawana w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku o jej wydanie. Uchwała nie podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.

Sprawdź też: Informacja dla rodziców dzieci przybywających z Ukrainy >

Uchwała w sprawie utworzenia innej lokalizacji prowadzenia zajęć zawiera:

  • okres funkcjonowania innej lokalizacji prowadzenia zajęć;
  • nazwę i adres siedziby szkoły, której będzie podporządkowana organizacyjnie inna lokalizacja prowadzenia zajęć;
  • adres innej lokalizacji prowadzenia zajęć;
  • w przypadku innej lokalizacji prowadzenia zajęć podporządkowanej organizacyjnie szkole podstawowej – informację o funkcjonowaniu oddziałów przedszkolnych.

Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel do nauczania języka polskiego w szkole podstawowej dzieci - uchodźców z Ukrainy? >>

Potrzebne rozwiązania na szczeblu centralnym

Według Społecznego Towarzystwa Oświatowego potrzebne są dodatkowe działania, które umożliwią rodzicom podjęcie świadomej decyzji w sprawie dalszej edukacji ich dzieci, a szkołom i przedszkolom pozwolą na skuteczne działanie w długim okresie.

- Od pierwszych dni działania na rzecz dzieci i młodzieży z Ukrainy prowadzą szkoły oraz inne placówki oświatowe – przyjmują nowych uczniów, organizują dla nich zajęcia lub zapewniają im opiekę. W obliczu bezprecedensowej skali migracji wyzwanie jest jednak ogromne. Potrzebne są rozwiązania na szczeblu centralnym, które umożliwią rodzicom podjęcie świadomej decyzji w sprawie dalszej edukacji ich dzieci, a szkołom i przedszkolom pozwolą na skuteczne działanie w długim okresie - uważa STO.

 

W liście do MEiN apeluje:

  • zwolnienie uczniów przyjmowanych do klas ósmych z egzaminu ósmoklasisty i opracowanie przepisów, na podstawie których możliwe będzie ich przyjmowanie do szkół ponadpodstawowych;
  • zwolnienie uczniów przyjmowanych do klas maturalnych z egzaminu maturalnego i opracowanie, w uzgodnieniu z uczelniami wyższymi, przepisów na podstawie których możliwe będzie ich przyjmowanie na studia;
  • określenie sposobu dokumentowania nauki i pobytu uczniów z Ukrainy w polskich szkołach oraz formy i zasad wydawania tym uczniom zaświadczeń w czerwcu 2022 r.;
  • określenie zasad i trybu przyjmowania uczniów z Ukrainy do polskich szkół od września 2022 r.;
  • ustalenie zasad finansowania nauki i pobytu uczniów z Ukrainy w szkołach publicznych i niepublicznych w obecnym roku szkolnym i w latach następnych, w tym podjęcie decyzji o możliwości tworzenia w szkołach publicznych i niepublicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego, oddziałów przygotowawczych, finansowanych na zasadach takich samych, jak w przypadku szkół publicznych prowadzonych przez j.s.t.;
  • wspieranie inicjatyw w zakresie nauki języka polskiego, w celu przygotowania dzieci i młodzieży do podjęcia nauki w polskich placówkach, a także działań umożliwiających dzieciom i młodzieży z Ukrainy kontynuację nauczania w języku ojczystym.

Podkreśla, że sprawa jest pilna - konieczne przygotowanie wspomnianych rozwiązań prawnych, finansowych i logistycznych, dzięki którym możliwa będzie bardziej efektywna organizacja nauki, opieki oraz wsparcia psychologicznego.

Zgłoszenie ucznia przybywającego z zagranicy do klasy I publicznej obwodowej szkoły podstawowej - w j. ukraińskim >

Samorządowcy - konieczne dalsze zmiany

- Specustawa, która weszła już w życie rozwiązuje tylko część problemów, znikomą - powiedziała wiceprezydent stolicy na briefingu dotyczącym edukacji. - Młodzież, która przyjeżdża nie zna języka i to, że polski i ukraiński są podobne nie wystarczy - mówi Renata Kaznowska. - Konieczne są dalsze zmiany i uelastycznienie przepisów dotyczących edukacji - powiedziała wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska, informując, że w piśmie do ministra edukacji zaproponowała m.in. rezygnację z oddziałów przygotowawczych na rzecz nauki języka i zorganizowanie szkół ukraińskich. Podkreśliła, że rozporządzenie dotyczące warunków technicznych i sanitarnych uniemożliwia korzystanie z innych powierzchni do organizacji zajęć szkolnych, choć dopuszcza to specustawa.

 

Samorządowcy proponują stworzenie oddziałów zerowych, w których uczniowie uczyliby się wyłącznie języka polskiego.

- W klasach zerowych można by płynnie i prosto stworzyć system nauki języka i to by było najlepsze dla dzieci także w sensie psychiki - mówiła wiceprezydent. Kaznowska wspomniała o dzieciach ukraińskich, które według obecnych przepisów muszą zdać egzamin ósmoklasisty, by dostać się do szkoły średniej, czy o młodzież, która musi zdać polską maturę, by iść na studia. - Najlepszym rozwiązaniem byłoby tworzenie ukraińskich szkół, które by im umożliwiły zakończenie tych etapów edukacji. Przecież mamy w Warszawie ukraińską szkołę przy ambasadzie, mamy nauczycieli znających program. Są możliwości zorganizowania tej młodzieży matury w systemie ukraińskim - powiedziała.