W jakiej formie powinna być przekazywana informacja do dyrektora przez związki zawodowe o szczególnej ochronie pracownika?
Czy wystarczy opis uchwały właściwego organu związku?

Informacja o pracownikach objętych ochroną związkową musi mieć formę pisemną - np. w formie odpisu uchwały zarządu organizacji.

Uzasadnienie
 Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 167), pracodawca bez zgody zarządu zakładowej organizacji związkowej nie może po pierwsze, wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku pracy z imiennie wskazanym uchwałą zarządu jego członkiem lub z innym pracownikiem będącym członkiem danej zakładowej organizacji związkowej, upoważnionym do reprezentowania tej organizacji wobec pracodawcy albo organu lub osoby dokonującej za pracodawcę czynności w sprawach z zakresu prawa pracy, po drugie, zmienić jednostronnie warunków pracy lub płacy na niekorzyść takiego pracownika. Na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie powiadamiania przez pracodawcę zarządu zakładowej organizacji związkowej o liczbie osób stanowiących kadrę kierowniczą w zakładzie pracy oraz wskazywania przez zarząd oraz komitet założycielski zakładowej organizacji związkowej pracowników, których stosunek pracy podlega ochronie, a także dokonywania zmian w takim wskazaniu (Dz. U. Nr 108, poz. 1013), zarząd organizacji związkowej imiennie wskazuje pracodawcy na piśmie pracowników, których stosunek pracy podlega ochronie. Oprócz formy pisemnej i imiennej listy chronionych pracowników, przepisy nie zawierają dalszych regulacji dotyczących powiadomienia. W związku z tym powiadomienie może nastąpić poprzez doręczenie odpisu uchwały zarządu związku zawodowego, na podstawie której pracownicy zostali objęci ochroną.

Więcej w serwisie Prawo Oświatowe/ABC>>

Polecamy: Członkostwo w związku zawodowym nie gwarantuje nauczycielowi ochrony przed zwolnieniem