Na stronie internetowej MEN ukazała się informacja o przebiegu spotkania kierownictwa ministerstwa z sygnatariuszami dwóch listów w sprawie „klucza” maturalnego. W czasie spotkania omówiono system i schemat oceniania matury z języka polskiego. Uczestnicy podjęli dyskusję na temat korzyści i zagrożeń płynących z obowiązującego sposobu sprawdzania i oceny umiejętności uczniów. Poruszono problem obiektywizmu egzaminu, rzetelności sprawdzania i skuteczności matury jako narzędzia rekrutacji na wyższe uczelnie oraz wpływu egzaminu na sposób pracy nauczyciela polonisty. Dyskutanci umówili się na dalszą pracę przy doskonaleniu matur.
Dziennik "Polska" opisuje, jak egzaminatorzy są przygotowywani do sprawdzania wypracowań maturalnych z języka polskiego. Po zaakceptowaniu przez CKE tematu maturalnego wypracowania eksperci tworzą model oceny konieczny, by prace były sprawdzane obiektywnie. Ten model oceny nie jest zamkniętym spisem jedynie słusznych odpowiedzi. Po zakończeniu egzaminu do CKE zwożonych jest kilkaset prac maturalnych z całej Polski. Nad ich analizą pracuje blisko 40 ekspertów (po czterech z każdej z ośmiu okręgowych komisji i wykładowcy akademiccy). Na podstawie prac wspólnie ustalają spis możliwych interpretacji np. fragmentu lektury czy wiersza. Starają się też przewidzieć, co jeszcze mogą wymyślić uczniowie. Tak opracowany model oceniania dostaje każdy z ponad 10 tys. egzaminatorów sprawdzających prace z polskiego. Na każdym jest dopisek: maksymalną liczbę punktów można przyznać za każdą interpretację, także spoza spisu.
Małgorzata Burzyńska-Kupisz z Wydziału Matur CKE w rozmowie z dziennikiem „Polska” powiedziała, że nie widzi przeszkód, by po zakończonych egzaminach ujawnić „klucz” opinii publicznej.
Źródło: MEN, 29.05.2008 r., Dziennik „Polska”, 30.05.2008 r.