Wspomaganie powinno dotyczyć każdego nauczyciela, czyli także tego, który od września zasili kadrę pedagogiczną szkoły podstawowej (np. nauczyciela z wygaszanego gimnazjum lub z oddziałów gimnazjalnych w szkole podstawowej, jeśli gimnazjum zostało do niej włączone). Ważne, aby dyrektor potrafił rozpoznać i odpowiednio wykorzystać potencjał nowego pracownika, jego osiągnięcia i dorobek zawodowy, a przede wszystkim doświadczenia w pracy z młodzieżą w wieku wczesnego dorastania (tych doświadczeń nie mają często nauczyciele pracujący dotychczas wyłącznie w sześcioletniej szkole podstawowej).
Dla dyrektora szkoły podstawowej wykorzystanie potencjału nowych nauczycieli powinno być priorytetowym zadaniem. To w skali kraju duża grupa – w roku szkolnym 2015/2016 działało 7495 gimnazjów dla dzieci i młodzieży (łącznie ze specjalnymi), a pracowało w nich 99,5 tys. nauczycieli (GUS, Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2015/2016, Warszawa 2016). Równie ważne jest wykorzystanie doświadczeń wicedyrektora (dyrektora włączonego gimnazjum) – osoby, która w zespole kierowniczym może być mocnym ogniwem spajającym zarówno społeczność szkolną, jak i działania ukierunkowane na rozwój wszystkich uczniów, nauczycieli i szkoły jako organizacji.