Dzień Edukacji Prawnej, który po raz drugi obchodzony będzie 15 marca, ma na celu promocję wiedzy prawnej, rozbudzenie zainteresowania obywateli tematyką prawa, a przede wszystkim przybliżenie instytucji wymiaru sprawiedliwości. Inicjatorem obchodów jest Stowarzyszenie Sędziów Polskich „Iustitia”, współorganizatorem Fundacja Edukacji Prawnej „Iustitia”, a jednym partnerów Wolters Kluwer Polska.
W ramach Dnia Edukacji Prawnej uczniowie XXIV Liceum Ogólnokształcącego Zespołu Szkół nr 5 im. Jana Pawła II w Lublinie nagrali lekcję pokazową, którą 15 marca będzie można oglądać na stronach Fundacji.
Uczniowie klas pierwszych i drugich z klasy patronackiej Okręgowej Izby Radców Prawnych w Lublinie oraz klasy o profilu politologiczno- prawnym zastanawiali się czym jest prawo, dlaczego należy je przestrzegać, jakie funkcje pełni prawo w społeczeństwie. Analizowali też konkretne przepisy Konstytucji RP i starali się zdefiniować jak tzw. dobre prawo powinno być napisane.
- Prawo powinno być ogólne, dotyczyć wszystkich, nikogo nie wywyższać - wyliczał Mikołaj Keler, uczeń II klasy.
- Powinno być zrozumiałe dla każdego obywatela – mówiła jego koleżanka Ewelina Jarema po tym, jak uczniowie dostali do analizy jeden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Akademia prawa w szkole
Dyrekcja Zespołu Szkół nr 5 im Jana Pawła II w Lublinie przywiązuje dużą wagę do edukacji prawnej. Od 2014 roku, we współpracy z Wydziałem Prawa Kanonicznego i Administracji KUL szkoła organizuje konkurs wiedzy o prawie dla gimnazjalistów (tegoroczna edycja objęła też uczniów klas VII szkół podstawowych).
Licealiści czynnie włączają się w obchody Europejskiego Dnia Prawnika, Tygodnia Konstytucyjnego, spotykając się adwokatami i radcami prawnymi. Biorą udział w projektach Ministerstwa Sprawiedliwości.
Owocem współpracy z Wydziałem Prawa Kanonicznego i Administracji KUL jest działająca od 2016 roku w szkole Akademii Prawa. W ramach Akademii uczniowie klas I w semestrze letnim i klas II w semestrze zimowym uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych prowadzonych przez pracowników naukowych KUL. Zagłębiają tajniki prawa konstytucyjnego, cywilnego, prawa w muzyce, spadkowego.
- Młodzież przygotowuje na przykład profil seryjnego mordercy, dyskutuje nad skutkami ustawy o wycince drzew, uczy się jak być konsumentem ani nie konsumowanym i na co zwracać uwagę przy podpisywaniu umów cywilnych i handlowych. Podczas ostatniej Akademii Prawa mieli zajęcia dotyczące ochrony prywatności w interencie – wylicza dr Anna Szymczyk-Furgał, nauczyciel podstaw prawa w szkole, inicjatorka akcji związanych z edukacją prawną.
Od 2016 roku, Fundacja Okręgowej Izby Radców Prawnych „Znam Prawo” w Lublinie objęła swoim patronatem klasy nauk społecznych. Zgodnie z porozumieniem w klasach I-III realizowane są spotkania i warsztaty z radcami prawnymi. Podczas zajęć uczniowie klas II przygotowują rozprawę sądową, którą następnie przeprowadzają na ćwiczeniowej sali sądowej w siedzibie Okręgowej Izby Radców Prawnych w Lublinie.
- Nagrana rozprawa jest następnie szczegółowo analizowana przez uczniów na kolejnym spotkaniu – mówi dr Anna Szymczyk-Furgał.
Szkoła z innowacją prawną
Ponadto w klasach drugich (klasie patronackiej OIRP oraz klasie o profilu politologiczno- prawnym) realizowany jest przedmiot dodatkowy – podstawy prawa. Szkoła jaka z nielicznych realizuje taką innowację pedagogiczną. Zajęcia odbywają się co tydzień.
- W zajęciach z wiedzy prawnej uczestniczy blisko 50 uczniów. Pracujemy na podręczniku, mamy sporo ćwiczeń, wyjść, spotkań z lubelskimi prawnikami. Co roku chodzimy do Sądu Okręgowego w Lublinie, aby uczniowie mogli zobaczyć jak wygląda proces karny w rzeczywistości – wylicza dr Anna Szymczyk- Furgał.
Uczniowie poznają m.in. elementy prawa cywilnego, prawa karnego, prawa wykroczeń. Poznają prawa osób nieletnich. Zapoznają się z zasadami postępowania mandatowego. Piszą proste odwołania od decyzji administracyjnych, umowy kupna-sprzedaży, pozwy, umowy o pracę. Ale także dyskutują, choćby o tym, kiedy reklamy w telewizji, metki na zabawkach i ubraniach wykorzystują nieznajomość prawa.
- Pewnie, że nie wszystkie poznane przepisy przydadzą się nam w życiu, ale tu bardziej chodzi o świadomość sytuacji prawnej, co możemy zrobić, a czego nie wolno nam robić –mówi Cezary Targoński, uczeń II klasy o profilu politologiczno-prawnym .
- Wkraczamy w dorosłe życie, dzięki tym zajęciom jesteśmy bardziej świadomi. Mamy możliwość rozwoju, otrzymujemy podstawy prawa, których nie mają zazwyczaj nasi rówieśnicy – mówią Klaudia Krępacka i Patrycja Januszko.
Większość z licealistów widzi swoją przyszłość w zawodach prawnych. Liczą, że wiedza, która otrzymują na poziomie szkoły średniej pomoże im w dostaniu się na wymarzone studia.