Ustawa z dnia 27 lipca 2012 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 979) doprecyzowuje przepisy dotyczące przyznawania dotacji na absolwentów szkół niepublicznych w wakacje oraz ograniczenie dotacji na uczniów, którzy nie uczęszczają do szkoły. Zmienione przepisy wprost wskazują, że dotacje w lipcu i sierpniu naliczane są także na na uczniów, którzy ukończyli szkołę w czerwcu.
Kolejne zmiany w prawie oświatowym opublikowane
W Dzienniku Ustaw opublikowano dwie kolejne zmiany prawa oświatowego. Pierwsza dotyczy naliczania dotacji dla szkół niepublicznych, a druga zmienia regulacje określające sposób nauczania historii w szkołach ponadgimnazjalnych.
Nowelizacja ogranicza także przekazywanie dotacji szkołom niepublicznym dla dorosłych, których uczniowie zapisują się na kolejny rok szkolny i nie uczęszczają na zajęcia. Na te praktyki od dawna narzekają samorządy podnosząc, ze wydatkowane są środku na dotację dla szkół, w których na zajęcia uczęszcza bardzo mały odsetek uczniów, a efektywność nauczania jest bardzo mała. Dotacja nie będzie przyznawana na uczniów, którzy w danym miesiącu nie uczęszczali na co najmniej 50 proc. zajęć. Przesunięto o dwa lata (do 2014 r.) termin wprowadzenia możliwości realizowania niektórych zajęć przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość. Będzie to możliwe dopiero po zakończeniu programu "Cyfrowa szkoła", który wyposaży placówki w odpowiedni sprzęt. Nowelizacja weszła w życie 31 sierpnia 2012 r.
Opublikowano także rozporządzenie wprowadzające wątek "Ojczysty panteon i ojczyste spory" do programu przedmiotu uzupełniającego historia i społeczeństwo, z którego zajęcia będą mieli uczniowie szkół ponadgimnazjalnych uczący się na profilach matematyczno-przyrodniczych.
Według założeń ministerstwa wątek tematyczny "Ojczysty panteon i ojczyste spory" uwzględniać ma zagadnienia takie jak wzory bohaterstwa, żołnierza i obrońcy ojczyzny oraz ich recepcję w polskiej myśli politycznej, tradycji literackiej oraz edukacyjnej późniejszych epok. W jego ramach omawiane mają być kwestie ruchów narodowowyzwoleńczych, ocena upadku I Rzeczypospolitej oraz dwudziestowieczne spory o kształt Polski. Wprowadzenie obligatoryjnej realizacji tego wątku ma sprzyjać wzmocnieniu poczucia tożsamości narodowej uczniów, o którą obawy wyrażały środowiska prawicowe. Rozporządzenie obowiązuje od 1 września 2012 r.