- To przedsięwzięcie wielowymiarowe i bardzo trudne - mówił Maciej Kopeć wiceminister edukacji - Zostaną powołane zespoły nadzorujące, nauczyciele już wiedzą, jaka będzie ich rola, jeżeli chodzi o fizyczne przeprowadzenie egzaminów - podkreśla wiceminister.
Polski zrozumiały
Analiza odpowiedzi udzielonych przez uczniów na języku polskim pozwala wysnuć następujące wnioski dotyczące mocnych i słabych stron ósmoklasistów. Odsetek uczniów, którzy ocenili polecenie do zadania jako w pełni zrozumiałe, wahał się od 43 proc. w przypadku zadania 5 do 91 proc. Jako niezrozumiałe zadania oceniło 1,3 proc. Niespełna 3 proc. uczniów stwierdziło, że na rozwiązanie wszystkich zadań i sprawdzenie odpowiedzi było za mało czasu.
- Dobrze wypadło rozumienie tekstów kultury i zróżnicowanie języka polskiego, a słabo utwory literackie i nieoczywista interpretacja. Uczniowie mają problemy z ortografią i interpunkcją - mówił dr Marcin Smolik, dyrektor CKE - Należy kształtować umiejętność argumentowania, podstawa programowa kładzie na to ogromny nacisk. Musimy pracować nad jakością języka mimo że współczesny świat dąży do skracania - podkreślił dyrektor CKE.
Umiejętność argumentacji kuleje
- Dobrze radzą sobie w opisach i wykorzystaniu informacji. Słabiej z zadaniami, w których mają stworzyć model i rozwiązać zadanie z treścią. Problemem jest też sprawność rachunkowa. Najwięcej kłopotów sprawiają zadania, które sprawdzają umiejętność argumentacji i sprawdzają łączenie działów matematyki - tłumaczył.
Przeczytaj więcej przydatnych materiałów w SIP LEX:
Zatrudnianie nauczycieli w placówkach niepublicznych od 1 września 2018 r.>>
Czas pracy nauczycieli szkół od 1 września 2018 r.>>
Około 7 proc. uczniów stwierdziło, że na rozwiązanie wszystkich zadań w arkuszu i sprawdzenie odpowiedzi było zdecydowanie za mało czasu. Dwadzieścia dwa procent uznało, że czasu było nieco za mało, 71 proc. – że czasu było wystarczająco dużo, w tym prawie 7% – że za dużo.
W kwietniu egzamin ósmoklasisty i gimnazjalny
tym roku uczniowie po raz pierwszy napiszą egzamin wieńczący ośmioklasową podstawówkę. Centralna Komisja Egzaminacyjna podała harmonogram jego przeprowadzenia:
- język polski – 15 kwietnia 2019 r. (poniedziałek) – godz. 9:00 - 120 min.
- matematyka – 16 kwietnia 2019 r. (wtorek) – godz. 9:00 - 100 min.
- język obcy nowożytny – 17 kwietnia 2019 r. (środa) – godz. 9:00 - 120 min.
Harmonogram egzaminu gimnazjalnego:
- Część humanistyczna – 10 kwietnia 2019 r. (środa);
- Część matematyczno-przyrodnicza – 11 kwietnia 2019 r. (czwartek),
- Język obcy nowożytny - 12 kwietnia 2019 r. (piątek).
Przeczytaj w LEX Prawo Oświatowe:
Vademecum zadań dyrektora na rok szkolny 2018/19 >
Zasady przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego >
W jaki sposób należy obliczyć wynagrodzenie za czas dodatkowej pracy przy egzaminach zawodowych? >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.