Czy do kompetencji rady rodziców należy w dalszym ciągu opiniowanie szkolnego zestawu programów nauczania oraz zestawu podręczników?
Według mojej opinii, zgodnie z nowymi przepisami wprowadzonymi przez ustawę z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw rada rodziców nie opiniuje już szkolnego zestawu programów nauczania oraz zestawu podręczników. Obecnie nauczyciel ma prawo do samodzielnego wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, a programy nauczania do użytku w danej szkole dopuszcza dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
W kontekście zadanego pytania należy pamiętać, że dotychczas w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - dalej u.s.o., było określone, że nauczyciel wybiera program wychowania przedszkolnego, program nauczania oraz podręcznik spośród programów i podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. Jednak przepis ten z dniem 22 kwietnia 2009 r. został zmieniony przez art. 1 pkt 24 lit. a) ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458). Obecnie przepis określa, że nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. Ponadto w dotychczasowych przepisach zawartych w u.s.o. było określone, że nauczyciel miał prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania (art. 22a ust. 2) Wybrany program wychowania przedszkolnego, program nauczania oraz podręcznik nauczyciel przedstawiał radzie pedagogicznej (art. 22a ust. 2a). Następnie rada pedagogiczna, spośród przedstawionych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania oraz podręczników, ustalała, w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii rady rodziców odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, biorąc pod uwagę możliwości uczniów, a w przypadku podręcznika również przystosowanie dydaktyczne i językowe podręcznika do możliwości uczniów oraz wysoką jakość wykonania podręcznika umożliwiającą korzystanie z niego przez kilka lat (art. 22a ust. 2b). Dyrektor szkoły podawał do publicznej wiadomości, do dnia 15 czerwca, odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, które miały obowiązywać od początku następnego roku szkolnego (art. 22a ust. 2e). Obecnie przepisy w tym zakresie w sposób znaczący uległy zmianie. Zmiany weszły w życie z dniem 22 kwietnia 2009 r. Otóż obecnie nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w danej szkole zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego lub program nauczania (art. 22a ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 24 lit. a) ww. ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw). Jak zatem z tego wynika obecnie rada rodziców nie opiniuje już programu nauczania dopuszczonego do użytku szkolnego przez dyrektora szkoły. Z treści tego nowego przepisu nie wynika również, aby rada rodziców opiniowała również zestaw podręczników. Dopuszczone do użytku w danej szkole programy wychowania przedszkolnego lub programy nauczania stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego i szkolnym zestawie programów nauczania całości odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie w zawodach albo w profilach kształcenia ogólnozawodowego - także całości podstawy programowej kształcenia w zawodzie albo podstawy programowej kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego. Ponadto należy pamiętać, że zgodnie z nowymi przepisami dyrektor szkoły do 15 czerwca podaje do publicznej wiadomości jedynie zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego (art. 22a ust. 2e zmieniony przez art. 1 pkt 24 lit. d) ww. ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw).
Według mojej opinii, zgodnie z nowymi przepisami wprowadzonymi przez ustawę z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw rada rodziców nie opiniuje już szkolnego zestawu programów nauczania oraz zestawu podręczników. Obecnie nauczyciel ma prawo do samodzielnego wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego, a programy nauczania do użytku w danej szkole dopuszcza dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
W kontekście zadanego pytania należy pamiętać, że dotychczas w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - dalej u.s.o., było określone, że nauczyciel wybiera program wychowania przedszkolnego, program nauczania oraz podręcznik spośród programów i podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. Jednak przepis ten z dniem 22 kwietnia 2009 r. został zmieniony przez art. 1 pkt 24 lit. a) ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458). Obecnie przepis określa, że nauczyciel ma prawo wyboru podręcznika spośród podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego. Ponadto w dotychczasowych przepisach zawartych w u.s.o. było określone, że nauczyciel miał prawo opracowania własnego programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania (art. 22a ust. 2) Wybrany program wychowania przedszkolnego, program nauczania oraz podręcznik nauczyciel przedstawiał radzie pedagogicznej (art. 22a ust. 2a). Następnie rada pedagogiczna, spośród przedstawionych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego, programów nauczania oraz podręczników, ustalała, w drodze uchwały, po zasięgnięciu opinii rady rodziców odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, biorąc pod uwagę możliwości uczniów, a w przypadku podręcznika również przystosowanie dydaktyczne i językowe podręcznika do możliwości uczniów oraz wysoką jakość wykonania podręcznika umożliwiającą korzystanie z niego przez kilka lat (art. 22a ust. 2b). Dyrektor szkoły podawał do publicznej wiadomości, do dnia 15 czerwca, odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania i szkolny zestaw podręczników, które miały obowiązywać od początku następnego roku szkolnego (art. 22a ust. 2e). Obecnie przepisy w tym zakresie w sposób znaczący uległy zmianie. Zmiany weszły w życie z dniem 22 kwietnia 2009 r. Otóż obecnie nauczyciel przedstawia dyrektorowi szkoły program wychowania przedszkolnego lub program nauczania. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dopuszcza do użytku w danej szkole zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego lub program nauczania (art. 22a ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 24 lit. a) ww. ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw). Jak zatem z tego wynika obecnie rada rodziców nie opiniuje już programu nauczania dopuszczonego do użytku szkolnego przez dyrektora szkoły. Z treści tego nowego przepisu nie wynika również, aby rada rodziców opiniowała również zestaw podręczników. Dopuszczone do użytku w danej szkole programy wychowania przedszkolnego lub programy nauczania stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego lub szkolny zestaw programów nauczania. Dyrektor szkoły jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego i szkolnym zestawie programów nauczania całości odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego ustalonej dla danego etapu edukacyjnego, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie w zawodach albo w profilach kształcenia ogólnozawodowego - także całości podstawy programowej kształcenia w zawodzie albo podstawy programowej kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego. Ponadto należy pamiętać, że zgodnie z nowymi przepisami dyrektor szkoły do 15 czerwca podaje do publicznej wiadomości jedynie zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego (art. 22a ust. 2e zmieniony przez art. 1 pkt 24 lit. d) ww. ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw).