Ministerstwo Edukacji Narodowej odpiera zarzut portalu rmf24.pl o rzekomym sterowaniu zdawalności matur przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
Próbne przeprowadzanie zadań egzaminacyjnych, zdaniem MEN służy wyłącznie szczegółowej i dokładnej analizie jakościowej zadań. "Próbne zastosowanie testów pozwala stworzyć arkusze egzaminacyjne, które z roku na rok nie różnią się znacznie od siebie poziomem trudności, co jest warunkiem niezbędnym, aby pomiar był sprawiedliwy".
Celem standaryzacji zadań egzaminacyjnych jest przede wszystkim gromadzenie informacji zwrotnych na temat jakości zadań, które zostały przygotowane oraz gromadzenie danych ilościowych na temat zadań, celem wyeliminowania tych, które działają niepoprawnie, są zbyt łatwe lub zawierają niewłaściwe odpowiedzi.
Jak podkreśla ministerstwo edukacji "przeprowadzanie próbnego zastosowania zadań to wymóg, absolutna konieczność, stanowiąca abc długotrwałego procesu przygotowania testów. Jest to również jedno z podstawowych działań w każdym badaniu naukowym. Jest zasadą, że zanim wykorzysta się jakiekolwiek narzędzie, trzeba je poddać badaniu pilotażowemu, ponieważ tylko dzięki temu możliwe jest wyeliminowanie potencjalnych błędów w zadaniach, wynikających chociażby z faktu, że dane sformułowanie może być dwuznaczne lub niezrozumiałe dla odbiorców".
Opracowanie: Agnieszka Winiarska, RPE WKP
Źródło: www.men.gov.pl, stan z dnia 26 czerwca 2013 r.