Czy nauczyciel, który posiada wyższe magisterskie z filologii polskiej, posiada również kwalifikacje na nauczania przedmiotu wiedza o kulturze?
Według mojej opinii kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela przedmiotu wiedza o kulturze posiada osoba, która ukończyła studia magisterskie lub studia podyplomowe w specjalności wiedza o kulturze i posiada przygotowanie pedagogiczne. Może jednak wystąpić sytuacja, że absolwent filologii polskiej również będzie posiadał kwalifikacje do nauczania przedmiotu wiedza o kulturze.
Aktualnie obowiązującym aktem prawnym w zakresie kwalifikacji nauczycieli jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400) - dalej r.k.n. Z § 2 r.k.n. wynika, kto może zajmować stanowisko nauczyciela w szkołach ponadgimnazjalnych może zajmować osoba, która posiada wykształcenie magisterskie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Jak zatem z tego wynika nowe przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli nie przewidują już możliwości zatrudniania nauczycieli poprzez dokonanie przez dyrektora szkoły ustalenia, że ukończyli kierunek studiów zbliżony do nauczanego przedmiotu. Obecnie kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela przedmiotu wiedza o kulturze posiada osoba, która ukończyła studia magisterskie (lub studia podyplomowe) w specjalności wiedza o kulturze i posiada przygotowanie pedagogiczne. W szkołach ponadgimnazjalnych na stanowisku nauczyciela można także zatrudnić osobę, która posiada wykształcenie magisterskie na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Proszę jednak zauważyć, że z załącznika nr 30 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz. U. Nr 164, poz. 1166 z późn. zm.), w którym zostały określone standardy kształcenia dla kierunku studiów filologia polska wynika, że treści kształcenia z zakresu wiedzy o kulturze zostały przewidziane jedynie w grupie treści podstawowych. Nie oznacza to jednak, że osoba, która ukończyła studia wyższe magisterskie - filologia polska, nie posiada również kwalifikacji do nauczania przedmiotu wiedza o kulturze. Wprawdzie absolwent filologii polskiej posiada ogólne wykształcenie humanistyczne i podstawową wiedzę z zakresu filologii polskiej, to jednak jest możliwe, że mógł ukończyć dwuprzedmiotową specjalność nauczycielską i wówczas, oprócz kwalifikacji do nauczania języka polskiego, będzie posiadał również kwalifikacje do nauczania przedmiotu wiedzy o kulturze. Każdy poziom kształcenia polonistycznego zakłada odmienne cele, jak również preferuje zróżnicowany sposób uzyskiwania wiadomości i umiejętności. Podstawowy zestaw kompetencji nabywa absolwent specjalności ogólnej. Natomiast inne specjalności mogą te kompetencje uzupełniać o wiedzę i umiejętności związane z realizowanym profilem studiowania np. o wiedzę o kulturze.
Krzysztof Lodziński
Według mojej opinii kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela przedmiotu wiedza o kulturze posiada osoba, która ukończyła studia magisterskie lub studia podyplomowe w specjalności wiedza o kulturze i posiada przygotowanie pedagogiczne. Może jednak wystąpić sytuacja, że absolwent filologii polskiej również będzie posiadał kwalifikacje do nauczania przedmiotu wiedza o kulturze.
Aktualnie obowiązującym aktem prawnym w zakresie kwalifikacji nauczycieli jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400) - dalej r.k.n. Z § 2 r.k.n. wynika, kto może zajmować stanowisko nauczyciela w szkołach ponadgimnazjalnych może zajmować osoba, która posiada wykształcenie magisterskie na kierunku (specjalności) zgodnym z nauczanym przedmiotem oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Jak zatem z tego wynika nowe przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli nie przewidują już możliwości zatrudniania nauczycieli poprzez dokonanie przez dyrektora szkoły ustalenia, że ukończyli kierunek studiów zbliżony do nauczanego przedmiotu. Obecnie kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela przedmiotu wiedza o kulturze posiada osoba, która ukończyła studia magisterskie (lub studia podyplomowe) w specjalności wiedza o kulturze i posiada przygotowanie pedagogiczne. W szkołach ponadgimnazjalnych na stanowisku nauczyciela można także zatrudnić osobę, która posiada wykształcenie magisterskie na kierunku, którego zakres określony w standardzie kształcenia dla tego kierunku studiów w grupie treści podstawowych i kierunkowych obejmuje treści nauczanego przedmiotu oraz posiada przygotowanie pedagogiczne. Proszę jednak zauważyć, że z załącznika nr 30 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie standardów kształcenia dla poszczególnych kierunków oraz poziomów kształcenia, a także trybu tworzenia i warunków, jakie musi spełniać uczelnia, by prowadzić studia międzykierunkowe oraz makrokierunki (Dz. U. Nr 164, poz. 1166 z późn. zm.), w którym zostały określone standardy kształcenia dla kierunku studiów filologia polska wynika, że treści kształcenia z zakresu wiedzy o kulturze zostały przewidziane jedynie w grupie treści podstawowych. Nie oznacza to jednak, że osoba, która ukończyła studia wyższe magisterskie - filologia polska, nie posiada również kwalifikacji do nauczania przedmiotu wiedza o kulturze. Wprawdzie absolwent filologii polskiej posiada ogólne wykształcenie humanistyczne i podstawową wiedzę z zakresu filologii polskiej, to jednak jest możliwe, że mógł ukończyć dwuprzedmiotową specjalność nauczycielską i wówczas, oprócz kwalifikacji do nauczania języka polskiego, będzie posiadał również kwalifikacje do nauczania przedmiotu wiedzy o kulturze. Każdy poziom kształcenia polonistycznego zakłada odmienne cele, jak również preferuje zróżnicowany sposób uzyskiwania wiadomości i umiejętności. Podstawowy zestaw kompetencji nabywa absolwent specjalności ogólnej. Natomiast inne specjalności mogą te kompetencje uzupełniać o wiedzę i umiejętności związane z realizowanym profilem studiowania np. o wiedzę o kulturze.
Krzysztof Lodziński