Chodzi o osoby, które po zmianie art. 103a ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w tym czasie nie zrezygnowały z pracy oraz o te, które dochodziły świadczeń przed sądami i przegrały, bo sądy zawężająco interpretowały wyrok Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt. K 2/12). W orzeczeniu tym TK uznał za niekonstytucyjny powyższy przepis. Zgodnie z art. 103a ustawy o emeryturach i rentach z FUS, prawo do emerytury ulega zawieszeniu bez względu na wysokość przychodu emeryta z etatu, jeśli emeryt nie zwolnił się z firmy, w której pracował przed uzyskaniem prawa do emerytury.
Regulacja zawarta w art. 103a weszła w życie z 1 stycznia 2011 r. i miała zastosowanie nie tylko do osób, które nabyły prawo do emerytury po tej dacie, ale też do emerytów, którzy nabyli prawo do emerytury przed tym dniem. Bo zgodnie z ówczesnymi przepisami, począwszy od 1 października 2011 r. prawo do emerytury przyznanej przed 1 stycznia 2011 r. ulegało zawieszeniu. A zatem regulacją zawartą w art. 103a zostali objęci także emeryci, którzy nabyli prawo do emerytury przed 1 stycznia 2011 r., a wobec uchylenia art. 103 ust. 2a ustawy o emeryturach i rentach z FUS – w okresie od 8 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. mogli ubiegać się o emeryturę, otrzymywać ją przy jednoczesnym zatrudnieniu. Osoby te mogły pobierać emeryturę bez konieczności zwalniania się z pracy tylko do 30 września 2011 r., czyli przez 9 miesięcy. Jeżeli do tego dnia nie rozwiązały stosunku pracy, prawo do emerytury ulegało zawieszeniu na mocy art. 103a ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
Orzekając w tej sprawie, TK odkreślił, że obywatel podejmując decyzję powinien mieć możliwość czynienia tego z pełną świadomością przesłanek działania organów państwowych oraz konsekwencji prawnych jej zachowań na gruncie obowiązującego prawa.
Orzeczenie o niekonstytucyjności wywarło skutki prawne od 22 listopada 2012 r., a więc na przyszłość. ZUS słusznie podjął wypłatę na bieżąco zawieszonych emerytur, ale brakowało przepisów będących podstawą do wypłaty emerytur zawieszonych w od 1 października 2011 r. do 21 listopada 2012 r. Z tego powodu rząd przygotował rozwiązania zawarte w projekcie ustawy.
Projekt przewiduje pokrycie wszystkich roszczeń emerytów. Ze zwrotu skorzystają jednak tylko osoby, które wniosek o wypłatę zawieszonego świadczenia złożą w ciągu roku od wejścia przepisów w życie. ZUS zwróci świadczenia powiększone o ustawowe odsetki.

Osoby, których sprawy o zwrot emerytur są w sądzie  powinny wycofać swoje pozwy po wejściu ustawy w życie. Postanowienie o umorzeniu postępowania będzie sygnałem dla ZUS do wypłaty zawieszonego świadczenia.