1. Istotne elementy właściwego mocowania ładunków
W trakcie wypadku siła z jaką uderza niewielki nawet ładunek może być ogromna. Podczas zderzenia czołowego samochodów przy prędkości 60 km/h, przedmiot o wadze zaledwie 1 kg gromadzi tyle energii kinetycznej, co pocisk wystrzelony z pistoletu. Tak więc, co dopiero niezabezpieczony ładunek ważący o wiele więcej!? Oprócz tego, w trakcie jazdy kierowca wielokrotnie wykonuje takie czynności jak hamowanie, przyspieszanie, pokonuje zakręty. Działające siły w trakcie wykonywania powyższych manewrów w razie niewłaściwego zabezpieczania ładunku mogą spowodować przesunięcie, przewrócenie lub nawet wypadnięcie ładunku z przestrzeni ładunkowej. Dlatego też właściwe zamocowanie ładunku jest niezmiernie istotna.
By móc lepiej zrozumieć zasady zabezpieczania ładunków konieczne jest poznanie sił działających na ładunek w trakcie transportu. Są to:
– siła ciężkości,
– siła tarcia,
– siły bezwładności.
Podstawową siłą, którą najłatwiej sobie wyobrazić jest siła ciężkości. Jest to siła wywołana przez grawitację, która jest wprost proporcjonalna do masy ładunku (im większa masa, tym siła ciężkości również jest większa). Niezmiernie ważna jest siła tarcia, która przeciwdziała przemieszczaniu się ładunku. Siła tarcia jest tym większa, im większa jest powierzchnia stykających się ze sobą materiałów. Zależy ona także od rodzaju powierzchni, jakie się ze sobą stykają. W trakcie jazdy na samochód działają również siły bezwładności spowodowane przyspieszeniami. W trakcie ruszania siła ta działa w kierunku tyłu pojazdu, natomiast w trakcie hamowania w kierunku przeciwnym – gdy pojazd hamuje, ładunek będzie napierał do przodu (tym mocniej, im hamowanie będzie gwałtowniejsze). W trakcie pokonywania zakrętów na ładunek będzie działała siła odśrodkowa – będzie ona tym większa, im pokonywany łuk drogi będzie ostrzejszy, a także im większa będzie prędkość pojazdu.
W trakcie wypadku siła z jaką uderza niewielki nawet ładunek może być ogromna. Podczas zderzenia czołowego samochodów przy prędkości 60 km/h, przedmiot o wadze zaledwie 1 kg gromadzi tyle energii kinetycznej, co pocisk wystrzelony z pistoletu. Tak więc, co dopiero niezabezpieczony ładunek ważący o wiele więcej!? Oprócz tego, w trakcie jazdy kierowca wielokrotnie wykonuje takie czynności jak hamowanie, przyspieszanie, pokonuje zakręty. Działające siły w trakcie wykonywania powyższych manewrów w razie niewłaściwego zabezpieczania ładunku mogą spowodować przesunięcie, przewrócenie lub nawet wypadnięcie ładunku z przestrzeni ładunkowej. Dlatego też właściwe zamocowanie ładunku jest niezmiernie istotna.
By móc lepiej zrozumieć zasady zabezpieczania ładunków konieczne jest poznanie sił działających na ładunek w trakcie transportu. Są to:
– siła ciężkości,
– siła tarcia,
– siły bezwładności.
Podstawową siłą, którą najłatwiej sobie wyobrazić jest siła ciężkości. Jest to siła wywołana przez grawitację, która jest wprost proporcjonalna do masy ładunku (im większa masa, tym siła ciężkości również jest większa). Niezmiernie ważna jest siła tarcia, która przeciwdziała przemieszczaniu się ładunku. Siła tarcia jest tym większa, im większa jest powierzchnia stykających się ze sobą materiałów. Zależy ona także od rodzaju powierzchni, jakie się ze sobą stykają. W trakcie jazdy na samochód działają również siły bezwładności spowodowane przyspieszeniami. W trakcie ruszania siła ta działa w kierunku tyłu pojazdu, natomiast w trakcie hamowania w kierunku przeciwnym – gdy pojazd hamuje, ładunek będzie napierał do przodu (tym mocniej, im hamowanie będzie gwałtowniejsze). W trakcie pokonywania zakrętów na ładunek będzie działała siła odśrodkowa – będzie ona tym większa, im pokonywany łuk drogi będzie ostrzejszy, a także im większa będzie prędkość pojazdu.