Odpowiedź: nie można odmówić pracodawcy prawa do weryfikacji, czy powierzony pracownikowi telefon służbowy jest wykorzystywany w celach służbowych – i w tym celu pracodawca może wymagać od pracownika wykazania związku konkretnej rozmowy telefonicznej z powierzonymi temu pracownikowi obowiązkami służbowymi.

Uzasadnienie: powszechnie obowiązujące przepisy prawa pracy nie regulują kwestii związanych z udostępnianiem pracownikom i posługiwaniem się telefonami służbowymi. Nie ulega jednak wątpliwości, że oddany pracownikowi do dyspozycji telefon służbowy stanowi jego narzędzie pracy i winien służyć wyłącznie wykonywaniu pracy (chyba, że pracodawca umożliwił korzystanie z niego również w celach prywatnych na określonych zasadach). Generalnie nie można odmówić pracodawcy możliwości weryfikacji tego, czy powierzony pracownikowi telefon wykorzystywany był faktycznie w celach służbowych – i w tym celu w niektórych zakładach pracy wprowadza się na przykład wymóg szczegółowego raportowania rozmów odbytych w celach służbowych, co umożliwia pracodawcy kontrolę nad sposobem wykorzystania telefonu przez pracownika. W takim rozumieniu powinność pracownika w zakresie potwierdzania związku przeprowadzonej z telefonu służbowego rozmowy telefonicznej z pracą nie budzi wątpliwości, a wywodzić ją należy właśnie z istoty stosunku pracy oraz przysługujących pracodawcy uprawnień kierowniczych w procesie pracy. Dodać należy, że brak jest orzeczeń lub pism urzędowych odnoszących się do przedmiotowego zagadnienia.