Odpowiednie zmiany do projektu zmian niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej, zawierającej propozycje nowelizacji m. in. ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych zgłosili posłowie podczas prac legislacyjnych na posiedzeniu Sejmu.
Zgłoszone poprawki gwarantują utrzymanie do końca marca 2014 r. wysokości dotacji do pensji niepełnosprawnych pracowników na tegorocznym poziomie.
Od 1 kwietnia 2014 r. maksymalna dopłata do pracowniczej pensji niepełnosprawnego z orzeczonym lekkim stopniu niepełnosprawności wyniesie 480 zł, a 1920 zł dla pracownika, który legitymuje się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. W pierwszej wersji projektu proponowano by dofinansowanie do pensji pracownika z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności wyniosło najwyżej 960 zł, ale po wprowadzonych ostatnich zmianach wysokość pomocy wzrosła do 1125 zł.
Przyjęte przez Sejm rozwiązania mają łagodzić niekorzystne finansowe następstwa, które odczują zakłady pacy chronionej po zmianie przepisów.  Obecnie ta grupa pracodawców jest uprzywilejowana w porównaniu ze wsparciem, które otrzymują pozostałe firmy działające na rynku pracy. Po zmianach pomoc dla wszystkich firm będzie na tym samym poziomie.
Zamrożenie o kwartał dofinansowań na dotychczasowym poziomie i podniesienie maksymalnej stawki dofinansowania pracowników z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności  zgłoszone podczas drugiego czytania ustawy będzie kosztowało budżet państwa ok. 300 mln złotych więcej niż zakładał budżet Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na rok 2014.
Przed drugim czytaniem projektu zmian w ustawie o rehabilitacji odbyło się spotkanie ministra pracy, posłów i przedstawicieli samorządu terytorialnego oraz organizacji pracodawców i organizacji związkowych a także pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne i organizacji działających na rzecz osób niepełnosprawnych.
Wszyscy zgodzili się z potzebą zrównania dofinansowania do wynagrodzenia pracowników niepełnosprawnych na chronionym i otwartym rynku pracy. Różnice zdań dotyczą sposobu i trybu wprowadzenia zaproponowanych zmian
Organizacje działające na rzecz osób niepełnosprawnych aprobują rozwiązania w wersji zaproponowanej w ustawie okołobudżetowej, co umożliwi przesunięcie większej niż dotychczas kwoty środków Funduszu na realizację zadań ustawowych w zakresie szeroko rozumianej rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Wejście w życie proponowanych zmian spowoduje możliwość przekazania zwiększonych środków na realizację programów celowych realizowanych przez PFRON. Natomiast przedstawiciele pracodawców postulowali  przesunięcie w czasie proponowanych zmian oraz zrównanie wysokość dofinansowania na chronionym i otwartym rynku pracy stopniowo  poprzez jego obniżenie dla zakładów pracy chronionej i podwyższenie dla pracodawców, którzy nie posiadają statusu ZPCH.