Obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy dotyczy wszystkich pracodawców, niezależnie od liczby zatrudnionych pracowników, formy i struktury organizacyjnej czy sektora własności. Przepisy wyraźnie nakładają na pracodawcę obowiązek prowadzenia ewidencji dla każdego zatrudnionego pracownika, nie narzucając formy jej prowadzenia.
Lista obecności to nie ewidencja
Pracodawca jest obowiązany prowadzić ewidencję czasu pracy, aby prawidłowo ustalić wynagrodzenia pracownika i inne świadczenia związane z pracą. Pomimo tego, co potwierdzają kontrole PIP, bardzo wielu pracodawców pomija jej prowadzenie lub prowadzi w sposób szczątkowy.
Brak ustawowej formy prowadzenia ewidencji czasu pracy nie oznacza, iż lista obecności może zastąpić prowadzenie ewidencji czasu pracy. Niestety są pracodawcy, którzy uważają, iż lista obecności to jest to samo co ewidencja czasu pracy. Powodów, dla których pracodawcy nie prowadzą ewidencji czasu pracy jest oczywiście zdecydowanie więcej, jak np. brak ewidencji (lub jej nieprawidłowe prowadzenie) pomaga ukryć nieprawidłowości w rozliczaniu czasu pracy.
Kontrole przeprowadzone w 2012 r. przez Państwową Inspekcję Pracy wykazały, iż nadal powszechnie naruszane są przepisy o czasie pracy, w tym m.in. uchybienia w zakresie prowadzenia ewidencji czasu pracy. Należy dodać, że w wyniku kontroli stwierdzono, iż niemal 5 tys. pracodawców nie prowadzi ewidencji czasu pracy. Nierzetelne prowadzenie ewidencji kontrolerzy państwowej inspekcji pracy stwierdzili niemal u 7 tys. pracodawców.