Zgodnie z art. 207 Kodeksu pracy, pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy (par. 1). Jest też zobowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. W szczególności ma organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy (par. 2).
Czytaj również: Specustawa w sprawie koronawirusa do zmiany – są problemy z pracą zdalną>>
Strefy bezpieczeństwa w placówkach pocztowych
Obowiązki te nabierają znaczenia w dobie walki z koronawirusem. Zwłaszcza w przypadku tych grup zawodowych czy branż, które nie mogą zawiesić działalności czy przejść na pracę zdalną, lecz muszą pracować.
Poczta Polska poinformowała w piątek, że listonosze mający kontakt z klientami do poniedziałku otrzymają płyny dezynfekcyjne. Firma kupiła pracownikom też rękawiczki ochronne i środki do dezynfekcji powierzchni kontaktowych. W placówkach powstaną strefy bezpieczeństwa. - Płyny dezynfekcyjne do poniedziałku zostaną dostarczone listonoszom mającym kontakt z Klientami. Dodatkowo Poczta Polska zakupiła dla Pracowników rękawiczki ochronne oraz środki do dezynfekcji powierzchni kontaktowych - czytamy na Twitterze Poczty Polskiej.
Firma zapowiedziała również, że w swoich placówkach utworzy strefy bezpieczeństwa. Klienci ustawiać się będę za znajdującą się na podłodze taśmą – 1,5 metra od pracownika. Klienci będą kolejno podchodzić do stanowiska obsługi. Bliższy kontakt będzie możliwy jedynie na wyraźną prośbę pracownika.
Wcześniej za pośrednictwem Twittera firma informowała, że zawiesza do odwołania przyjmowanie wszystkich przesyłek pocztowych kierowanych do Włoch. Wstrzymuje też do odwołania przyjmowanie przesyłek pocztowych skierowanych do Mongolii.
Poczta podała także, że w związku z występującą sytuacją epidemiologiczną zmianie mogą ulec godziny pracy placówek pocztowych. - Najbardziej aktualne informacje o godzinach otwarcia placówek pocztowych są dostępne pod adresem: http://placowki.poczta-polska.pl - czytamy w kolejnym wpisie.
Cena promocyjna: 57.8 zł
|Cena regularna: 289 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
"S" chce procedur bezpieczeństwa w handlu
Z kolei handlowa Solidarność zaapelowała w piątek o wprowadzenie jednolitych procedur bezpieczeństwa w placówkach handlowych w całej Polsce w związku z zagrożeniem koronawirusem. Chodzi m.in. o obowiązek wyposażenia pracowników sklepów w odpowiednie środki ochronne.
Apel związkowców, adresowany do minister rozwoju Jadwigi Emilewicz, opublikowało w piątek biuro prasowe śląsko-dąbrowskiej Solidarności.
Sprawdź również książkę: Kodeks pracy. Komentarz. Tom I i II >>
Związek apeluje m.in. o zobligowanie pracodawców z branży handlowej do wyposażenia sklepów w pojemniki z żelem dezynfekcyjnym, które byłyby dostępne dla pracowników i klientów, a także o zapewnienie pracownikom środków ochrony osobistej, szczególnie rękawiczek ochronnych.
- Wszyscy widzimy, co dzisiaj dzieje się w sklepach. Ludziom udziela się panika, tracą zdrowy rozsądek, robią zapasy jak na wojnę. Dlatego za niezbędne uważamy ustalenie jednolitych dla całego kraju i wiążących dla pracodawców procedur. Tylko w ten sposób będziemy mogli z jednej strony odpowiednio zadbać o bezpieczeństwo pracowników i klientów, a z drugiej zapobiec dalszemu rozprzestrzenianiu się paniki – powiedział szef Krajowego Sekretariatu Banków, Handlu i Ubezpieczeń NSZZ Solidarność Alfred Bujara, cytowany przez biuro prasowe regionalnej "S".
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.