„Oferujemy dofinansowanie nauki języków obcych”, „Oferujemy doskonalenie znajomości j. obcego przez kursy”, „Umożliwiamy naukę języków obcych na terenie firmy”, „Możliwość nauki i doskonalenia znajomości j. angielskiego” – to zdania z prawie każdego ogłoszenia rekrutacyjnego. Ważny argument dla kandydatów, duża korzyść dla pracodawcy – przy założeniu wysokiej skuteczności inwestycji szkoleniowej.

W działach personalnych rzadko pracują metodycy, a oferty szkół według słów koordynatorki HR jednej z korporacji „są wszystkie do siebie podobne, tak samo dużo obiecują”. Po czym więc poznać – przed rozpoczęciem współpracy – że szkoła lub lektorzy są dobrzy, system będzie działał sprawnie i szkoła zapewni osobom z działów personalnych stan spokoju i satysfakcji z dobrze podjętej decyzji? O pomoc w odpowiedzi na te pytania poprosiłam 10 przedstawicieli działów HR, którzy są zadowoleni z już dokonanego wyboru. Na podstawie ich wypowiedzi oraz własnych wieloletnich doświadczeń w prowadzeniu szkoły językowej dla klientów korporacyjnych przedstawiam poniższy przewodnik.

Jakość i efektywność

Klient chce współpracować ze szkołą, która oferuje wysoką jakość i efektywność szkoleń. Ten element, jako kluczowy przy wyborze szkoły językowej, wskazało dziewięciu na 10 decydentów z działów HR. Pani Aleksandra Lenz, Lead HR&O Generalist Poland z firmy Ericsson, definiuje go jako „wypracowany i sprawdzony sposób na to, aby uczestnicy osiągali dobre efekty w nauce”. Co to oznacza? Respondenci wskazali, że niezbędnych tu jest kilka składowych:
• zatrudnianie przez szkołę wykwalifikowanej i doświadczonej kadry lektorskiej,
• posiadanie profesjonalnego systemu monitorowania i raportowania efektów nauki,
• dbałość o zadowolenie uczestników szkoleń.

O lektorach i ich sposobie uczenia, motywowania do nauki, dopasowania do potrzeb uczestników kursu wypowiadają się wszyscy repre-zentanci HR. Przedstawicielka Mondial Assistance pisze: „Przyciągnął nas profesjonalizm lektorów, przyjazne i elastyczne podejście do potrzeb uczestników, a przede wszystkim oryginalne, ciekawe i z pasją prowadzone zajęcia”. Szkoła stawiająca na jakość inwestuje w swoich lektorów. Dobiera starannie zespół, dba o jego motywację i zadowolenie z pracy, stwarza atmosferę do ciągłego podnoszenia umiejętności, wymiany doświadczeń, np. przez dostępność szkoleń wewnętrznych, szeroki wachlarz materiałów lub profesjonalne wsparcie metodyczne. Metodycy w dobrej szkole mają „ręce pełne roboty”. Monitorują efekty prowadzonych kursów poprzez obserwacje zajęć, analizę ich przebiegu, wyniki testów, raporty dotyczące zakresu nauki i indywidualnych postępów, prowadzą szkolenia i konsultacje, przygotowują programy, dodatkowe materiały dydaktyczne, doradzają klientom najodpowiedniejszy sposób nauki. Mają opracowany system diagnozowania poziomów zaawansowania i opisu poszczególnych kompetencji składających się na te poziomy wraz ze wskaźnikami postępu.
Szkoła dbająca o jakość stawia na zadowolenie swoich studentów. Tylko kiedy uczestnicy lubią swoje zajęcia, mogą z nich w pełni skorzy-stać. Dlatego tak ważne jest zrozumienie potrzeb uczestników, dobór lektora dla grup (to szkoła opierając się na swoim doświadczeniu i wiedzy, proponuje odpowiednich prowadzących do konkretnych kursów), zachęcanie do dzielenia się odczuciami i sprawne reagowanie na otrzymywane informacje zwrotne. Niewątpliwie styl dialogu z uczestnikami, oparty na szacunku i zorientowany na wspólny cel (osią-gnięcie postępu w nauce), ma wielki wpływ na ich zadowolenie. Jak pisze przedstawicielka HR międzynarodowej korporacji, niezwykle ważna jest „atmosfera zajęć, jak również „kultura szkoły”.

Dobra współpraca

Z punktu widzenia HR jakość współpracy ze szkołą językową jest nie do przecenienia. Jak wskazują respondenci, składają się na nią takie elementy, jak:
• indywidualne podejście szkoły do potrzeb uczestników oraz osób koordynujących szkolenia ze strony klienta,
• fachowe doradztwo, wsparcie metodyczne,
• elastyczność w reagowaniu na zmiany w kursach,
• przyjazna relacja z koordynatorami i metodykami szkoły a klientem.
Pani Monika Szachowska, Head of HR, CEE, Associate Director z firmy Jones Lang LaSalle, pisze: „Dla mnie, jako osoby, która zajmuje się koordynacją i organizacją szkoleń językowych dla pracowników, bardzo ważna jest współpraca ze szkołą – elastyczność koordynatorów, szybka reakcja na zmieniające się potrzeby, dopasowanie szkoły do naszego grafiku i poszukiwanie rozwiązań odpowiadających naszym wymaganiom”. Pani Maria Tkaczyk z międzynarodowej firmy finansowej na pytanie, czym kieruje się, decydując o współpracy z konkretną szkołą językową, wymienia m.in. „elastyczność w dostosowaniu się do potrzeb klienta”. Przedstawicielka firmy Skandia Życie TU dodaje: „Z punktu widzenia osoby koordynującej kursy ze strony zleceniodawcy, istotne jest wsparcie organizacyjne, elastyczność w reagowaniu na zmieniające się potrzeby, dbałość o przepływ informacji między lektorami i uczestnikami kursów, gotowość do zastosowania niestandar-dowych rozwiązań, wywiązywanie się z uzgodnień”. Dotrzymywanie zobowiązań to ważny temat, często pojawiający się w wypowiedziach przedstawicieli HR. Pani Agnieszka Król, HR Coordinator z firmy Epicor Software Poland, pisze: „Z doświadczenia wiem, że wszystkie oferty są bardzo do siebie podobne. Dostawcy usług wiele w nich obiecują, jednak później często nie przestrzegają zaproponowanych zasad współpracy. Chodzi tu o różne elementy, np.: raporty dotyczące frekwencji, postępów w nauce, odwoływanie/potwierdzanie zajęć itp.”.

W jaki sposób – jeszcze przed podpisaniem kontraktu – można dowiedzieć się, czy szkoła, z którą chcemy pracować, będzie elastycznym, przyjaznym, rzetelnym partnerem, otwartym na potrzeby klienta i wywiązującym się z zobowiązań? Trzeba pytać. Sprawdzać referencje, dzwonić/pisać z pytaniami do innych klientów szkoły, podczas spotkania z przedstawicielami szkoły prosić o konkretne przykłady sytuacji i zastosowanych rozwiązań.

TU

Doświadczenie i wiarygodność

Przedstawicielka Mondial Assistance mówi: „Przy wyborze szkoły językowej kierowaliśmy się przede wszystkim jej doświadczeniem i wiarygodnością. Szukaliśmy partnera działającego na rynku od kilku lat, posiadającego certyfikat PASE. Nie bez znaczenia były opinie uczestników kursów, jakie można było znaleźć na forum”. Wzmianka o PASE (Ogólnopolskie Stowarzyszenie na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych) pojawia się w wypowiedziach kilku osób. Decydując się na współpracę ze szkołą rekomendowaną przez PASE, klient ma część pracy odrobioną. Są to szkoły poddawane cyklicznym audytom weryfikującym m.in. kwalifikacje lektorów i nadzór metodyczny (min. 90 proc. godzin uczonych w szkole musi być prowadzonych przez lektorów z pełnymi kwalifikacjami metodycznymi, opisanymi na stronie www.pase.pl), sposób prowadzenia zajęć (obserwacje prowadzone przez inspektorów), przejrzystość i etykę zarządzania.
Kierownik ds. zarządzania zasobami ludzkimi z dużej firmy produkcyjnej przede wszystkim bierze pod uwagę „doświadczenie w organizacji i realizacji kursów językowych dla klienta biznesowego”. Przedstawicielka HR z korporacji budowlanej sprawdza, „czy szkoła jest znana, ile lat działa na rynku i jakie ma opinie”. Dziewięciu z 10 respondentów potwierdziło, że zawsze sprawdzają referencje szkoły. Bożena Ziarnik, Compensation & Benefits Specialist z TUiR Allianz Polska, zaznacza: „Szukam informacji o szkole w Internecie (strona szkoły, opinie na forach itp.), proszę o opinię lub rekomendację HR-owców, ludzi odpowiedzialnych za rozwój pracowników, pytam o zdanie lub proszę o rekomendację uczestników”.

Cena

Żaden z 10 przedstawicieli HR nie określił nis­kiej ceny jako elementu kluczowego przy wyborze szkoły. Jest to zrozumiały wynik w grupie, której przedstawiciele wskazali jako kluczową wartość wysoką jakość i efektywność szkoleń. Jednocześnie wszystkie 10 osób okreś­liło ten czynnik jako ważny i większość potwierdziła, że bierze go pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o wyborze dostawcy. Według przedstawicielki Departamentu Zasobów Ludzkich firmy ubezpieczeniowej: „Cena lekcji jest istotna, ale nie decydująca (zakładając, że mieścimy się w budżecie). Wolimy mieć mniej lekcji bardziej efektywnych niż dużo lekcji, które nic nie wnoszą”. Warto pamię-tać, że to nie cena jednostkowa za godzinę lekcyjną zajęć jest kosztem klienta, który należy analizować, ale całość inwestycji i jej zwrot: rezultaty nauki (liczba osób, które rozwinęły określone umiejętności), frekwencja, zaangażowanie i zadowolenie pracowników. Ważne jest też to, co szkoły oferują w cenie poza samymi lekcjami. Dobre szkoły często dają uczestnikom dodatkowe ćwiczenia, testy, dostęp do bazy materiałów lub platformy internetowej itp.
Z punktu widzenia pracowników HR znaczenie ma, czy szkoła w cenie godziny lekcyjnej oferuje opiekę metodyków, koordynatorów kursów//opiekunów kontraktu i na jaką dostępność i zakres ich wsparcia mogą liczyć.

Otwartość na potrzeby klienta

Pozostałe elementy, na jakie przedstawiciele działów HR zwracają uwagę przy wyborze szkoły, wiążą się z ich różnymi potrzebami. Naj-częś­ciej wymieniane przez duże korporacje są takie czynniki, jak możliwość organizacji przez jedną szkołę kursów na terenie całej Polski (w różnych oddziałach firmy) lub możliwość organizacji edukacyjnych wyjazdów zagranicznych. Dla niektórych klientów ważna jest też różnorodność oferty (kursy intensywne, specjalistyczne, wyjazdowe) lub możliwość przeprowadzenia kursów z wielu różnych języków. Część klientów szuka szkół, które poza zajęciami w ich siedzibach mogą zaoferować szkolenia w swoich salach. W każdym przypadku należy pytać o system monitorowania jakości konkretnych usług.

Jak to wszystko sprawdzić? Poza analizą dostępnych informacji (listy referencyjne, opinie innych klientów i uczestników, strony inter-netowe) przedstawiciele HR jako kluczowe źród­ło informacji wskazują spotkanie z przedstawicielem szkoły (dziewięć na 10 odpowiedzi).
W przygotowaniu się do takiego spotkania może pomóc zestaw zagadnień, na które warto zwrócić uwagę i o które warto pytać przy podej-mowaniu decyzji o wyborze szkoły językowej (patrz tabela: „Elementy ułatwiające wybór dostawcy szkoleń językowych”).

Małgorzata Procner

współwłaścicielka i dyrektor zarządzająca w ACT Advanced Corporate Training, odpowiedzialna za jakość usług w obu działach firmy: szkoleń językowych oraz biznesowych (miękkich). Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z klientami korporacyjnymi.

 

Artykuł ukazał się w Personelu Plus