O technikach myślenia krytycznego, wyzwaniach zarządzania zasobami ludzkimi i przywództwie przyszłości z Matem-Thysem Fouriem, prezesem firmy Thinking Dimensions Global, uznanym na świecie ekspertem od modeli i technologii myślenia krytycznego, projektowania i optymalizacji procesów biznesowych, formułowania strategii, facylitacji procesów oraz zarządzania projektami rozmawiała Małgorzata Rzewuska.
Mat-Thys Fourie zauważa, że ludzie są nauczani, aby do rozwiązywania problemów wykorzystywać wiedzę techniczną, ekspercką, np. inżynier chemik zostanie poproszony o rozwiązanie typowego problemu z zakresu chemii. Natomiast myślenie krytyczne skupia się na procesie rozwiązywania problemu. Innymi słowy – na wykorzystaniu określonego toku myślenia, maksymalizującego szanse na szybkie, trafne i ostateczne rozwiązanie problemu, nad którym się pracuje. Dlatego zwykle rekomenduję, aby eksperci łączyli swoją wiedzę z konkretnym tokiem rozumowania, który pozwala błyskawicznie określić, na czym może polegać problem, jaki jest jego charakter i jak do niego podejść w możliwie najlepszy sposób – mówi Mat-Thys Fourie.
Czym jest myślenie krytyczne?
Myślenie krytyczne można określić jako zdolność do zadawania właściwych pytań właściwej osobie, aby uzyskać właściwą informację. W praktyce chodzi o to, aby do każdego rodzaju sytuacji problemowej podejść umiejętnie i adekwatnie oraz korzystać ze wspólnych informacji pochodzących z wiarygodnych źródeł oraz od interesariuszy.
Dlaczego warto i jak skutecznie wprowadzić w organizacji myślenie krytyczne?
Na Światowym Forum Ekonomicznym opublikowano listę 10 umiejętności niezbędnych do przetrwania w zmieniającej się rzeczywistości biznesowej. Lista obejmuje m.in.: r
- ozwiązywanie złożonych problemów,
- myślenie krytyczne,
- kreatywność,
- ocenę i podejmowanie decyzji.
Każda z tych umiejętności mieści się w pojęciu krytycznego myślenia.
Aby rozpocząć tworzenie krytycznie myślącej organizacji, niezbędne jest wsparcie procesu rozwijania podstawowych umiejętności rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji wśród pracowników ze strony wyższej kadry zarządzającej. Osobiście zacząłbym od wdrażania umiejętności i technik krytycznego myślenia jako narzędzi prowadzenia spotkań. Dobrze wyszkolony trener wewnętrzny będzie w stanie w widoczny sposób zmienić podejście grupy do pracy nad decyzjami. W kolejnym kroku zidentyfikowałbym obszary, w których wprowadzenie umiejętności rozwiązywania problemów istotnie i w mierzalny sposób wpłynie na wyniki organizacji, i zaproponowałbym pracownikom program rozwojowy wyposażający ich w niezbędne umiejętności, techniki i postawę.
Jak myślenie krytyczne wpływa na relacje z pracownikami i kulturę organizacyjną?
Jeżeli skutecznie wprowadzimy umiejętności krytycznego myślenia w organizacji, powinniśmy zaobserwować następujące zmiany:
- lepszą współpracę pomiędzy silosami w celu uzyskania niezbędnych informacji i uzgodnienia rozwiązań,
- lepsze wsparcie dla decyzji mających jednocześnie wpływ na wiele obszarów firmy,
- bardziej efektywne spotkania,
- lepsze wykorzystanie ekspertów z unikalnymi kompetencjami i wiedzą,
- wzrost zaangażowania i morale dzięki lepszym i zrozumiałym dla pracowników decyzjom.
Mat-Thys Fourie wyjaśnia również, jakie kompetencje charakteryzują lidera przyszłości, w jaki sposób zastosowanie technik krytycznego myślenia wpływa na dynamiczne przywództwo i realizację celów oraz jaki model przywództwa sprawdza się najlepiej w dzisiejszych czasach i dlaczego. Całą rozmowę można przeczytać w artykule "Robić więcej, mając mniej", opublikowanym w grudniowym numerze miesięcznika Personel Plus >