Pytanie pochodzi z publikacji Serwis BHP
Czy w trakcie kompleksowej analizy stanu bhp pracodawca ma obowiązek numerować pomieszczenia pracy?
Odpowiedź:
Obowiązek analizy stanu bhp wynika z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704 z późn. zm.).
Analiza warunków bhp umożliwia ocenę zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Dzięki analizie pracodawca może uzyskać rzetelną recenzję wszystkich zagadnień związanych z bhp, zapoznać się z nimi i ustosunkować się do wynikających z niej wniosków. Analiza bhp, sporządzona w sposób kompleksowy, pokaże również pracownikom służby bhp, czy ich praca daje spodziewane efekty.
Uzasadnienie:
Przykładowa analiza stanu bhp może zawierać następujące zagadnienia:
- profilaktyczna opieka zdrowotna nad pracownikami,
- szkolenia bhp pracowników,
- wypadki przy pracy i pozostałe wypadki,
- komisja bhp,
- służba bhp,
- badania środowiska pracy,
- kontrole organów nadzoru zewnętrznego, np. PIP, PIS, PSP, UDT,
- ochrona pracy kobiet i młodocianych,
- prace szczególnie niebezpieczne,
- ryzyko zawodowe,
- pomieszczenia pracy,
- maszyny i procesy technologiczne,
- wnioski i zalecenia.
Podczas kompleksowej analizy stanu bhp w aspekcie np. pomieszczeń pracy, pracodawca może numerować pomieszczenia pracy, jednakże nie jest to bezpośrednim obowiązkiem pracodawcy. Numerowanie pomieszczeń pracy na potrzeby analizy stanu warunków pracy może być zasadne ze względu na łatwiejsze wskazanie, w którym z pomieszczeń stwierdzono nieprawidłowości.
Krzysztof Zamajtys, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.
Odpowiedzi udzielono: 19 grudnia 2015 r.