Pytanie pochodzi z publikacji Serwisu BHP.

Wózki paletowe, zwane potocznie paleciakami to w większości przypadków wózki ręczne, traktowane zgodnie z przepisami jako wózki 4 – kołowe, pomimo posiadania przez wiele wózków paletowych dwóch kół sterujących (poliuretanowych lub nylonowych) oraz dwóch lub czterech rolek jako rolek najazdowych (poliuretanowych lub nylonowych). Dla tego rodzaju wózków 4 – kołowych obowiązują ograniczenia w zakresie dopuszczalnej masy ładunku przemieszczanej na wózku po terenie płaskim o twardej nawierzchni, łącznie z masą wózka, która nie może przekraczać 450 kg, a dla kobiet – 80 kg.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 marca 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych (Dz. U. Nr 26, poz. 313 z późn. zm.) - dalej r.r.p.t., określa m.in.:
1. obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych,
2. wymagania dotyczące organizacji i sposobów wykonywania ręcznych prac transportowych, z uwzględnieniem wymagań ergonomii,
3. dopuszczalne masy przemieszczanych przedmiotów, ładunków lub materiałów.
Zgodnie z § 3 pracodawca jest obowiązany stosować odpowiednie rozwiązania techniczne i organizacyjne zmierzające do wyeliminowania ręcznych prac transportowych. W razie braku możliwości wyeliminowania ręcznych prac transportowych, pracodawca jest obowiązany organizować odpowiednio pracę i wyposażać pracowników w niezbędny sprzęt pomocniczy.
Poprzez ręczne prace transportowe należy rozumieć każdy rodzaj transportowania lub podtrzymywania przedmiotów, ładunków lub materiałów przez jednego lub więcej pracowników, w tym przemieszczanie ich poprzez: unoszenie, podnoszenie, układanie, pchanie, ciągnięcie, przenoszenie, przesuwanie, przetaczanie lub przewożenie.
Poprzez sprzęt pomocniczy należy rozumieć środki mające na celu ograniczenie zagrożeń i uciążliwości związanych z ręcznym przemieszczaniem przedmiotów, ładunków lub materiałów oraz ułatwienie wykonywania tych czynności; do środków tych zalicza się w szczególności m.in. wózki.
Rozdział 6 r.r.p.t. opisuje m.in. wytyczne odnośnie przemieszczania ładunków za pomocą poruszanych ręcznie wózków. Dopuszczalna masa ładunku przemieszczanego na wózku po terenie płaskim o twardej nawierzchni, łącznie z masą wózka, nie może przekraczać:
1. 350 kg - na wózku 2-kołowym,
2. 450 kg - na wózku 3- lub 4-kołowym.
Wózki paletowe, to w większości przypadków wózki ręczne. Są to urządzenia dżwignicowe, wykorzystywane w zakładach pracy przeważnie do przewożenia np. palet czy jakichkolwiek innych rzeczy, wymagających w danej chwili przewiezienia. Oprócz wózków paletowych ręcznych możemy także wyróżnić wózki paletowe elektryczne zasilane prądem.
Wózki paletowe ręczne, z traktowane są zgodnie z przepisami jako wózki 4-kołowe, pomimo posiadania przez wiele wózków dwóch kół sterujących (poliuretanowych lub nylonowych) oraz dwóch lub czterech rolek jako rolek najazdowych (poliuretanowych lub nylonowych).
Pomimo, często spotykanego maksymalnego udźwigu wózka paletowego na poziomie 1500 – 2000 kg należy kierować się przepisami r.r.p.t. gdzie dopuszczalna masa ładunku przemieszczanego na wózku 4-kołowym po terenie płaskim o twardej nawierzchni, łącznie z masą wózka, która nie może przekraczać 450 kg, a w przypadku prac wykonywanych przez kobiety nie może przekraczać 80 kg.
Pracodawca wraz ze swoimi pracownikami nie może obejść wymagań r.r.p.t. poprzez zamontowanie w wózku przewożącym większe masy dodatkowych 2 kół.
Technicznie rzecz biorąc zamontowanie przez pracodawcę dodatkowych 2 kół jest to możliwe, ale jeżeli spojrzeć na to zagadnienie od strony wymagań przepisów, to wszelkie możliwe zmiany i modernizacje w maszynie takiej jak wózek paletowy ręczne powinny być uwzględnione i dozwolone przez producenta danego wózka.
Jeżeli producent danego wózka nie zezwolił w dokumentacji technicznej na jakiekolwiek zmiany w maszynie i montowanie dodatkowych elementów to pracodawca nie powinien samodzielnie bez uzgodnień z producentem wykonywać żadnych zmian powodujących inne działanie danej maszyny i zwiększenie zagrożenia dla pracowników na skutek wprowadzonych zmian.

Więcej na ten temat w Serwisie BHP.