Odpowiedź:
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 109, poz. 704) w § 2 ust. 1 wskazano zakres działania służby bhp. Do zakresu tego należy m.in. doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bhp, co można utożsamiać z informowaniem pracodawcy o stosowaniu aktualnych, a nie planowanych w przyszłości, przepisów w dziedzinie bhp. W zakresie działania służby bhp nie wskazano jednoznacznie obowiązku informowania pracodawcy o planowanych zmianach w przepisach w dziedzinie bhp, dlatego obarczanie odpowiedzialnością służby bhp za niepoinformowanie nie powinno mieć miejsca. Pracownik służby bhp powinien jednakże śledzić planowane zmiany w przepisach w dziedzinie bhp dla pogłębienia swojej wiedzy i w miarę możliwości, jeżeli uzna to za stosowne, informować pracodawcę o planowanych zmianach.
Uzasadnienie:
Firma, która wykonywała modernizację instalacji wyciągowej na stanowiskach spawalniczych, przygotowując projekt modernizacji, powinna stosować się do obowiązujących na dzień przygotowywania projektu przepisów w zakresie dopuszczalnych stężeń czynników szkodliwych w środowisku pracy. Jeżeli w czasie modernizacji doszło do zmiany w tych przepisach, to wydaje się, że firma wykonująca modernizację nie popełniła błędu. Jeżeli jednak w umowie pracodawcy z firmą wykonującą modernizację była zawarta informacja, że na dzień oddania instalacji, ma ona zapewnić poziom stężenia czynników szkodliwych nie wyższy niż wskazany w obowiązujących przepisach i firma nie wywiązała się z tego obowiązku, wydaje się zasadne poprawienie projektu instalacji i wykonanie jej zgodnie ze zmianą do projektu.
Krzysztof Zamajtys, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP
Odpowiedzi udzielono: 18 maja 2015 r.
Czy do obowiązków służby bhp należy informowanie kierownictwa o mających nastąpić zmianach przepisów?
Pytanie pochodzi z publikacji Serwis BHPCzy do obowiązków służby bhp należy informowanie kierownictwa o mających nastąpić zmianach przepisów?Po stwierdzeniu przekroczeń dopuszczalnych stężeń czynników szkodliwych została zmodernizowana instalacja wyciągowa na stanowiskach spawalniczych. W międzyczasie, dokładnie podczas prowadzenia prac modernizacyjnych uległy zmianie przepisy, obniżono dopuszczalne stężenia czynników szkodliwych. Informacja o zmianach przekazywana jest kwartalnie, w tym konkretnym przypadku stało się to po wprowadzeniu zmiany i wykonaniu prac. Po upływie kilku miesięcy dokonano kolejnego pomiaru, który wykazał dalsze przekroczenia, również tych czynników, których dopuszczalne stężenia nie zostały zmienione (zmodernizowana instalacja nadal nie odpowiada wymaganiom). W związku z powyższym próbuje się obarczyć winą za niepowodzenie służbę bhp. Czy słusznie? Jaką odpowiedzialność ponosi dyrekcja zakładu, wykonawca modernizacji? Czy podczas wykonywania takich prac jest możliwe regulowanie sprawności układu do obowiązujących stężeń? Czy wykonawca modernizacji wywiązał się z powierzonego zadania, nie zapewniając skuteczności działania urządzenia w zgodzie z obowiązującymi przepisami?