Jak wynika z badania, jest jeszcze druga strona medalu. Przedsiębiorcy wciąż mają niską świadomość możliwości skorzystania z dostępnych na rynku szkoleń dofinansowywanych z funduszy unijnych, a także niewystarczającą wiedzę na temat ich wpływu na wyniki firmy.
Szkolenie pracowników jest zjawiskiem powszechnym wśród średnich przedsiębiorstw, rzadziej występuje w sektorze firm małych. O ile w przedsiębiorstwach zatrudniających 50 - 249 osób, szkolono już 97,3% pracowników, to w małych(do 49 osób) – już tylko 76,5%.
Badanie pokazuje, że właściciele oraz kadra kierownicza dostrzegają korzyści płynące ze szkolenia pracowników. Pracodawcy zauważająwzrost kwalifikacji zawodowych i kompetencji szkolonych osób (około 50% wskazań) oraz podniesienie efektywności ich pracy (około 30% wskazań). Co ciekawe, więcej przedstawicieli małych przedsiębiorstw (36%), w porównaniu ze średnimi firmami (32,9%), zgadza się z opinią, że dzięki szkoleniom kadry wzrasta konkurencyjność firmy. Około 27% pracodawców uważa, że przekładają się one bezpośrednio na dynamikę rozwoju przedsiębiorstw. „Mimo pozytywnych opinii na temat szkoleń, wciąż mamy do czynienia z niewystarczającą świadomością korzyści, jakie firmy mogą czerpać z inwestowania w podnoszenie kompetencji kadr” – mówi Anna Świebocka – Nerkowska, dyrektor Zespołu Rozwoju Zasobów Ludzkich.
„Dlatego w trakcie trwającej ogólnopolskiej kampanii społecznej „Szkolenia – to się opłaca!”, realizowanej na zlecenie PARP, będziemy pokazywać przykłady firm, które dzięki systematycznym szkoleniom zwiększyły zyski, liczbę klientów, a także podniosły jakośćproduktów czy usług” – dodaje.
Przedsiębiorcy często podkreślają, że na drodze do korzystania ze szkoleń stoi bariera finansowa. Mimo tego, tylko około 24% ankietowanych firm zatrudniających 50-250 pracowników wzięło, w ciągu ostatnich dwóch lat, udział w dostępnych na rynku projektach szkoleniowych dofinansowywanych przez Europejski Fundusz Społeczny.
W przypadku mikro - i małych firm, statystyki wyglądają dużo gorzej i wynoszą 13,6% uczestnictwa w tego typu szkoleniach. Jeśli wierzyć w deklaracje ankietowych przedsiębiorstw, w przyszłości ma się to zmienić –27,7% menedżerów małych firm deklaruje chęć korzystania z dostępnych na rynku szkoleń dofinansowywanych
w ramach EFS-u w ciągu najbliższego roku. To o dwa punkty procentowe więcej wskazań, niż w przypadku średnich przedsiębiorstw. „Cykl szkoleń dofinansowywanych z funduszy unijnych, w których wziąłem udział, pozwolił mi zaktualizować wiedzę na temat zagadnień związanych z eksportem. Otworzyło mi to oczy na nowe obszary działalności ,co pomogło w rozwoju przedsiębiorstwa” – mówi Andrzej Celejewski z PPHU Andrex z Łodzi.
Bogata baza ofert szkoleniowych i studiów podyplomowych zarówno komercyjnych, jak i dofinansowywanych z funduszy unijnych, znajduje się na portaluwww.inwestycjawkadry.pl, który powstał na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W tej chwili w bazieznajduje się już 35.102 ofert szkoleń, w tym 21.491 dofinansowanych ze środków UE oraz 222 propozycji studiów podyplomowych. Zaawansowana wyszukiwarka pozwala wybrać szkolenia dopasowane do potrzeb przedsiębiorcy. Dzięki temu, żefirmy szkoleniowe mogą w dowolnym momencie uzupełniać swoje dane, portal zawiera aktualną ofertę szkoleń. Dla osób, które będą potrzebowały wsparcia w zakresie korzystania z portalu, została uruchomiona infolinia 0 801 808 108.
Badanie efektywności ogólnopolskiej kampanii informacyjno-promocyjnej, realizowanej przez PARP w latach 2009-2011 oraz kampanii świadomościowej prowadzonej w ramach projektu „Ogólnopolski program promocji i szkoleń dla przedsiębiorców Telepraca II”. Badanie przeprowadzone przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC na próbie 800 właścicieli i członków kadry kierowniczej przedsiębiorstw zatrudniających do 250 osób – marzec 2010 r.
Szkolenie pracowników jest zjawiskiem powszechnym wśród średnich przedsiębiorstw, rzadziej występuje w sektorze firm małych. O ile w przedsiębiorstwach zatrudniających 50 - 249 osób, szkolono już 97,3% pracowników, to w małych(do 49 osób) – już tylko 76,5%.
Badanie pokazuje, że właściciele oraz kadra kierownicza dostrzegają korzyści płynące ze szkolenia pracowników. Pracodawcy zauważająwzrost kwalifikacji zawodowych i kompetencji szkolonych osób (około 50% wskazań) oraz podniesienie efektywności ich pracy (około 30% wskazań). Co ciekawe, więcej przedstawicieli małych przedsiębiorstw (36%), w porównaniu ze średnimi firmami (32,9%), zgadza się z opinią, że dzięki szkoleniom kadry wzrasta konkurencyjność firmy. Około 27% pracodawców uważa, że przekładają się one bezpośrednio na dynamikę rozwoju przedsiębiorstw. „Mimo pozytywnych opinii na temat szkoleń, wciąż mamy do czynienia z niewystarczającą świadomością korzyści, jakie firmy mogą czerpać z inwestowania w podnoszenie kompetencji kadr” – mówi Anna Świebocka – Nerkowska, dyrektor Zespołu Rozwoju Zasobów Ludzkich.
„Dlatego w trakcie trwającej ogólnopolskiej kampanii społecznej „Szkolenia – to się opłaca!”, realizowanej na zlecenie PARP, będziemy pokazywać przykłady firm, które dzięki systematycznym szkoleniom zwiększyły zyski, liczbę klientów, a także podniosły jakośćproduktów czy usług” – dodaje.
Przedsiębiorcy często podkreślają, że na drodze do korzystania ze szkoleń stoi bariera finansowa. Mimo tego, tylko około 24% ankietowanych firm zatrudniających 50-250 pracowników wzięło, w ciągu ostatnich dwóch lat, udział w dostępnych na rynku projektach szkoleniowych dofinansowywanych przez Europejski Fundusz Społeczny.
W przypadku mikro - i małych firm, statystyki wyglądają dużo gorzej i wynoszą 13,6% uczestnictwa w tego typu szkoleniach. Jeśli wierzyć w deklaracje ankietowych przedsiębiorstw, w przyszłości ma się to zmienić –27,7% menedżerów małych firm deklaruje chęć korzystania z dostępnych na rynku szkoleń dofinansowywanych
w ramach EFS-u w ciągu najbliższego roku. To o dwa punkty procentowe więcej wskazań, niż w przypadku średnich przedsiębiorstw. „Cykl szkoleń dofinansowywanych z funduszy unijnych, w których wziąłem udział, pozwolił mi zaktualizować wiedzę na temat zagadnień związanych z eksportem. Otworzyło mi to oczy na nowe obszary działalności ,co pomogło w rozwoju przedsiębiorstwa” – mówi Andrzej Celejewski z PPHU Andrex z Łodzi.
Bogata baza ofert szkoleniowych i studiów podyplomowych zarówno komercyjnych, jak i dofinansowywanych z funduszy unijnych, znajduje się na portaluwww.inwestycjawkadry.pl, który powstał na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. W tej chwili w bazieznajduje się już 35.102 ofert szkoleń, w tym 21.491 dofinansowanych ze środków UE oraz 222 propozycji studiów podyplomowych. Zaawansowana wyszukiwarka pozwala wybrać szkolenia dopasowane do potrzeb przedsiębiorcy. Dzięki temu, żefirmy szkoleniowe mogą w dowolnym momencie uzupełniać swoje dane, portal zawiera aktualną ofertę szkoleń. Dla osób, które będą potrzebowały wsparcia w zakresie korzystania z portalu, została uruchomiona infolinia 0 801 808 108.
Badanie efektywności ogólnopolskiej kampanii informacyjno-promocyjnej, realizowanej przez PARP w latach 2009-2011 oraz kampanii świadomościowej prowadzonej w ramach projektu „Ogólnopolski program promocji i szkoleń dla przedsiębiorców Telepraca II”. Badanie przeprowadzone przez Instytut MillwardBrown SMG/KRC na próbie 800 właścicieli i członków kadry kierowniczej przedsiębiorstw zatrudniających do 250 osób – marzec 2010 r.