Firma Hewitt Associates ogłosiła wyniki III edycji BNP w Polsce. Wśród Najlepszych Pracodawców w Polsce znalazło się 12 firm. Podczas uroczystego ogłoszenia wyników trzem pierwszym firmom wręczono statuetki, a pozostałym – certyfikaty oraz przyznano prawo korzystania z tytułu Najlepszego Pracodawcy 2008. Pierwsze miejsce zdobyła firma Cisco Systems Poland, drugie American Express, a trzecie – zwycięzca dwóch poprzednich edycji BNP – Microsoft.

Zdaniem Edwarda R. Stanocha, Dyrektora Zarządzającego Hewitt w Polsce "Kluczem do sukcesu Najlepszych Pracodawców i wyróżnikiem na rynku jest zapewnienie wewnętrznie spójnych praktyk zarządzania ludźmi. Praktyki te powinny wywodzić się ze strategii biznesowej firmy oraz wartości, w oparciu o które organizacja chce budować swoją trwają przewagę konkurencyjną."

Wyniki Badania – główne trendy i spostrzeżenia:
W Badaniu Najlepsi Pracodawcy w Polsce udział wzięły 102 firmy zatrudniające łącznie blisko 70 000 pracowników. Badanie kwestionariuszowe przeprowadzone zostało na reprezentatywnej grupie 21 693 pracowników, ponadto prawie 900 kwestionariuszy zostało wypełnionych przez członków najwyższej kadry zarządzającej. Pracownicy oceniali swoich pracodawców, uwzględniając m.in. stwarzane przez firmę możliwości rozwoju, politykę i praktyki organizacyjne, relacje wewnątrz firmy, równowagę między życiem osobistym a pracą oraz warunki sprzyjające samorealizacji. Średni poziom zaangażowania pracowników firm należących do grona Najlepszych Pracodawców 2008 wyniósł 74%, natomiast średnio w Polsce 45%.
Kluczowe spostrzeżenia dotyczące polskiego rynku:
• znaczny wzrost pewności pracowników na rynku pracy – coraz mniejsza lojalność pracowników wobec swojego pracodawcy, większość pracowników – zarówno laureatów BNP, jak i pozostałych firm twierdzi, że nie miałoby kłopotów ze znalezieniem innej posady, ale pracownicy Najlepszych w mniejszym stopniu są skłonni do poszukiwania nowego pracodawcy (aż 77% z nich deklaruje, że musiałyby zaistnieć ku temu poważne powody, podczas gdy średnio wartość ta wynosi nieco ponad 50%);
• wzrost płac nie przełożył się na zwiększenie satysfakcji z wynagrodzeń i zaangażowania – w porównaniu z wynikami ubiegłorocznego Badania, przy jednoczesnych podwyżkach wynagrodzeń średnio o 7%, udział pracowników wyrażających przekonanie, iż ich wynagrodzenie jest odpowiednią rekompensatą za wkład pracy, wzrósł zaledwie o jeden punkt procentowy, z 26% do 27%;
• najlepsi Pracodawcy – posiadacze silnych marek – największa różnica w poziomie satysfakcji pomiędzy pracownikami Najlepszych Pracodawców a średnią krajową ujawniła się w obszarze związanym z reputacją organizacji; aż 30% więcej pracowników Najlepszych Pracodawców, w porównaniu ze średnią w Polsce oceniło swoją firmę jako cieszącą się dobrą reputacją jako pracodawca (79% vs 49%); zaangażowani pracownicy znacznie chętniej rekomendują innym swoją firmę jako dobrego pracodawcę, niż pozostali – aż 77% pracowników Najlepszych Pracodawców poleciłoby bez wahania swoją firmę znajomym szukającym pracy, a 75% mając ku temu okazję opowiadałoby chętnie o zaletach swojej organizacji.
Badanie Najlepsi Pracodawcy prowadzone jest przez Hewitt Associates w 11 krajach Europy Środkowo-Wschodniej oraz w Azji, Australii i Nowej Zelandii, Kanadzie oraz Ameryce Łacińskiej.
BNP 2008 zorganizowane zostało przez Hewitt Associates przy współpracy z Gazetą Praca i Partnerami: Harvard Business Review, Serwisem HR wyd. przez Wolters Kluwer Polska, TVN CNBC Biznes, Businessman.pl, GoldenLine, Pulsem Biznesu oraz Polskim Stowarzyszeniem Zarządzania Kadrami.

Źródło: Hewitt Associates, Magdalena Warzybok – menedżer Projektu BNP