W przedmiotowej sprawie do fiskusa zwrócił się przedsiębiorca prowadzący internetowy serwis prawniczy w sprawie zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków na zakup dla siebie i dla swoich znajomych strojów sportowych zawierających reklamę tego serwisu. Znajomi nie będą otrzymywali z tytułu noszenia tych strojów żadnego wynagrodzenia. Przedsiębiorca nie zawierał tu żadnej umowy sponsoringu. Przedsiębiorca chciałby jednak wrzucić w koszty opłaty startowe, koszty transportu na zawody, koszty napojów i żelów energetycznych zużywanych podczas zawodów. Przedsiębiorca wskazał, że na listach zgłoszonych zawodników oraz na listach z wynikami zawodów będzie występowała nazwa serwisu internetowego.
Według przedsiębiorcy wszystkie te wydatki są kosztami uzyskania przychodu. Fakt, że zawodnicy występują w strojach reklamujących serwis internetowy na zawodach na obszarze całego kraju przekłada się bezpośrednio na rozpoznawalność marki serwisu prawniczego i zwiększenie się ilości osób korzystających z usług serwisu. Według przedsiębiorcy opłacenie zawodnikom startu i umożliwienie im transportu na miejsce zawodów można porównać do przewiezienia reklamy planszowej na miejsce zawodów i poniesienia opłat za ich posadowienie w tym miejscu. Zawodnicy są tu bowiem tzw. żywą reklamą.

Zdaniem fiskusa w przypadku zawodników (w tym przedsiębiorcy), wyposażenie ich w stroje z nazwą prawniczego serwisu internetowego na czas zawodów sportowych, w których uczestniczą, służy propagowaniu firmy (i prowadzonego przez nią prawniczego serwisu internetowego). Poprzez takie działanie przedsiębiorca rozpowszechnia nazwę swojej firmy, buduje jej rozpoznawalność w oczach potencjalnych klientów. Zatem wydatki poniesione na zakup strojów sportowych oznaczonych w sposób trwały nazwą prawniczego serwisu internetowego prowadzonego przez przedsiębiorcę mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jako koszty reklamy.

(...)

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 24 listopada 2014 r., IBPBI/1/415-901/14/ESZ, LEX nr 247859
 
Omówienie pochodzi z programu Vademecum Głównego Księgowego
 
Czytaj więcej: www.podatki.abc.com.pl