Prezes Funduszu Paweł Borys poinformował w czwartek, że w ramach Tarczy przewidziano subwencje w wysokości 13 mld zł (po 6,5 mld zł dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich firm). Dodał, że w ramach umorzeń Fundusz przeznaczy blisko 7 mld zł, co daje w sumie ok. 20 mld zł dla branż objętych dziś obostrzeniami. Powiedział tez, że lista branż, które będą mogły wziąć udział w Tarczy Finansowej 2.0 nie została jeszcze zamknięta i w przyszłym tygodniu o jej poszerzeniu może zdecydować rząd.
Czytaj: Rząd zapowiada pomoc dla kolejnych branż dotkniętych epidemią>>
W czwartek na stronie Polskiego Funduszu Rozwoju opublikowany został Regulamin Tarczy Finansowej 2.0>>
Kryterium spadek przychodów
Szef PFR wyjaśnił, że weryfikacja podstawowego kryterium wejścia do programu, tzn. spadku przychodów, będzie się odbywała w dwóch okresach. - Patrzymy czy przychody firmy spadły w IV kw. ub. roku w stosunku do 2019 r. lub patrzymy, czy spadek ten nastąpił między kwietniem a grudniem ubiegłego roku - wskazał. Dodał, że jeśli w którymś w tych okresów następuje spadek przychodów względem 2019 r. o co najmniej 30 proc., taka firma kwalifikuje się do programu.
Borys zwrócił uwagę, że wniosek o subwencje będzie składany przez bankowość elektroniczną. - Tam zawierana jest umowa, przez ten kanał dokonywane są dopłaty, również poprzez banki można od decyzji PFR się odwołać - mówił. Dodał, że w kanałach bankowości elektronicznej nastąpi ostateczne rozliczenie tych subwencji.
Wnioski w bankach
W programie uczestniczy 17 banków komercyjnych, większość banków spółdzielczych. Wnioski maja być podobnie jak wiosną rozpatrywane w ciągu maksymalnie 24 godzin, a środki na konta firm mają trafiać w ciągu maksymalnie dwóch dni roboczych.
Gotowość do przyjmowania wniosków ogłosił m.in. Banku Pekao, PKO BP, Alior Bank i ING Bank Śląski.
Jak informuje Bank Pekao, jego klienci (w tym byłego Idea Banku), od północy z czwartku 14 na piątek 15 stycznia będą mogli składać wnioski za pomocą bankowości elektronicznej Pekao24, PekaoBiznes24 oraz Idea Cloud.
Również PKO BP ogłosił w komunikacie, że od 15 stycznia będzie przyjmował wnioski o subwencję z Tarczy Finansowej PFR 2.0.Klienci mogą je składać za pośrednictwem serwisów bankowości internetowej iPKO i iPKO, czyli podobnie jak w Tarczy Finansowej PFR 1.0.
Z kolei klienci biznesowi Alior Banku od 15 stycznia mogą wnioskować o subwencje z Tarczy Finansowej PFR 2.0. za pośrednictwem bankowości internetowej Alior Online i BusinessPro.
Jak informuje ING Bank Śląski, już od północy 15 stycznia br. przedsiębiorcy wnioski o subwencję będą mogli składać przez systemy bankowości internetowej Moje ING oraz ING Business.
Automatyczna weryfikacja danych, informacja w bankowości elektronicznej
Aby zawnioskować o subwencje w ramach programu Tarcza Finansowa PFR 2.0 należy spełnić określone warunki, a następnie poprawnie wypełnić i podpisać wniosek wraz z umową w systemie bankowości elektronicznej. Dane zamieszczone we wniosku zostają automatycznie zweryfikowane z danymi w rejestrach instytucji i na tej podstawie wydawana jest decyzja.
Informacja o decyzji będzie przekazana w systemie bankowości elektronicznej. Bank po otrzymaniu środków z PFR przeleje przyznaną kwotę na rachunek firmowy.
Warunek - pracownicze zatrudnienie
Wiceprezes PFR Bartosz Marczuk poinformował, że jednym z podstawowych warunków zakwalifikowania się do programu Tarczy PFR 2.0, jest tzw. "pracownicze zatrudnienie". Wyjaśnił, że chodzi o pięć podstawowych kodów, pod którymi firma ubiegająca się o wsparcie zgłasza swoich pracowników do ZUS i które PFR. Dodatkowo PFR będzie też uwzględniał kod 0511, pod którym osoba prowadząca działalność gospodarczą zgłasza żonę, dzieci czyli członków rodziny do ubezpieczeń społecznych.
Marczuk zwrócił uwagę, że przy kwalifikowaniu do programu ważne jest w jakim wymiarze zatrudnieni są pracownicy w firmie. - Jeśli przedsiębiorca zatrudnia 16 osób na pół etatu, to kwalifikuje się jako mikro firma, ponieważ de facto jest to osiem etatów. Natomiast, gdy tych 16 osób zatrudnia na cały etat, kwalifikowany jest jako średnia firma - wyjaśnił Marczuk. Dodał, że maksymalna kwota finansowania dla MŚP z Tarczy Finansowej 2.0 nie może przekroczyć 3,5 mln zł z zastrzeżeniem, że wysokość pomocy na jednego pracownika nie może przekroczyć 72 tys. zł.
Bartosz Marczuk poinformował też, że do Traczy PFR 0.2 zakwalifikowane też mogą być duże firmy, "które miały 25 proc. lub więcej udziałów w instytucjach publicznych" po to, by mogły one szybko skorzystać z uproszczonych zasad wsparcia. Pod warunkiem - jak zaznaczył - że zatrudnia do 249 osób i spełnia warunki dotyczące wielkości obrotu i sumy bilansowej.
Cena promocyjna: 127.2 zł
|Cena regularna: 159 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 159 zł