Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp S.A.
Udział klientów gotówkowych uzależniony jest od rodzaju projektu. Dla inwestycji w centrach miast, blisko ważnych ośrodków akademickich, czy biurowych udział transakcji gotówkowych waha się od 60 proc. do ponad 80 proc. Taka struktura klientów występuje w przypadku Osiedla Bastion Wałowa w Gdańsku, Osiedle Krzemowe w Warszawie oraz 5 Dzielnica w Krakowie. Podobnej liczby klientów kupujących mieszkania ze środków własnych spodziewamy się również w naszym, nowym projekcie Nowa Tęczowa, zlokalizowanym w centrum Wrocławia.
Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży w Polnord S.A.
Znaczna część naszych klientów w większym bądź mniejszym stopniu posiłkuje się kredytem. W zależności od inwestycji nabywcy gotówkowi stanowią 20-30 proc. klientów.
Z szacunków spółki wynika, że udział kupujących mieszkania w celach inwestycyjnych utrzymuje się w granicach 20-30 proc. Są wśród nich zarówno osoby kupujące pakietowo, jak i nabywcy pojedynczych lokali.
Mirosław Bednarek, prezes zarządu Matexi Polska
Z obserwacji formy finansowania mieszkań w naszych projektach wynika, że nabywcy gotówkowi stanowią znaczącą grupę klientów. Proporcje są jednak różne w inwestycjach z poszczególnych segmentów rynku, podobnie jak podział na nabywców mieszkań na własne potrzeby i inwestorów. Opierając wnioski na analizie sprzedaży jednego z naszych projektów w segmencie średnim, charakteryzującego się atrakcyjną lokalizacją odnotowaliśmy aż 33 proc. zakupów inwestycyjnych. W realizowanym w tym samym okresie, dobrze sprzedającym się projekcie w segmencie popularnym inwestorzy stanowią natomiast już tylko około 15 proc. kupujących.
Tomasz Sujak, członek zarządu Archicom S.A.
W ostatnim półroczu istotnie obserwowaliśmy wzrost zainteresowania nabywaniem mieszkań za gotówkę przede wszystkim w lokalizacjach centralnych. Powodzeniem cieszą się zwłaszcza lokale o wyższym standardzie, które inwestorzy często przeznaczają pod wynajem. W segmencie premium oferujemy apartamenty w inwestycji River Point, osiedlu Ogrody Hallera, Olimpia Port Waterfront, czy Róża Wiatrów we Wrocławiu.
Mieszkania w segmencie popularnym w dużej mierze służą klientom do zaspokajania własnych celów mieszkaniowych. Z naszych obserwacji wynika, że proporcje zakupów lokali na kredyt i za gotówkę utrzymują się na stałym poziomie.
Zuzanna Kordzi, dyrektor ds. handlowych w ECO Classic
W ostatnim czasie odnotowaliśmy nieznaczny wzrost transakcji gotówkowych. W zalężności od inwestycji jest to około 15 proc. - 20 proc. umów.
Janusz Miller, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Home Invest
Od pewnego czasu daje się zauważyć, że liczba klientów kupujących mieszkania za gotówkę rośnie. Ta grupa nabywców wybiera zwykle małe mieszkania. Wiąże się to z tym, że wiele osób woli kupić mieszkanie z przeznaczeniem pod wynajem, niż trzymać środki na niskooprocentowanych lokatach bankowych. Obecnie około 50 proc. nabywców kupuje mieszkania w naszych inwestycjach z własnych środków, a około 75 proc. z nich to nabywcy inwestycyjni.
Małgorzata Ostrowska, członek zarządu oraz dyrektor pionu marketingu i sprzedaży w J.W. Construction Holding S.A.
Znaczny procent kontraktów dokonywanych jest za gotówkę, ale nie brakuje również zakupów inwestycyjnych wspomaganych kredytem hipotecznym. Coraz więcej przedsiębiorców zainteresowanych jest też inwestowaniem w aparthotele, które zapewniają długoterminowy zysk. Zainteresowanie tego typu inwestycjami rośnie, dlatego oferujemy m.in. komfortowe apartamenty w standardzie hotelowym Wola Invest, umożliwiające inwestorom wypracowanie nawet 100 proc. zysku w ciągu 10 lat.
Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży RED Real Estate Development
Większość naszych klientów w osiedlach Alpha Park i Red Park to osoby, które decydują się na zakup mieszkań na użytek własny. Najczęściej wspomagają się kredytami, ale mamy również klientów, którzy traktują zakup nieruchomości jako inwestycję. Widać to zwłaszcza we wrocławskiej Nowej Papierni Ultra Novej, gdzie oferujemy lofty, soft lofty i apartamenty. Takie nieruchomości zyskują na wartości, dlatego klienci traktują ich zakup jako dobry sposób na lokowanie pieniędzy. Stopa zwrotu jest dużo wyższa niż dla typowych mieszkań. Z nowego mieszkania w wysokim standardzie możemy się spodziewać stopy zwrotu na poziomie maksymalnie 5 proc., natomiast loft daje nawet 10 proc. zysku.
Adrian Potoczek, dyrektor sprzedaży w Wawel Service
Prawie 1/3 sprzedanych przez nas mieszkań nabyto w celach inwestycyjnych. Klienci coraz chętniej decydują się na zakup lokali inwestycyjnie. Dzieje się tak z kliku powodów. Rekordowo niskie stopy procentowe sprawiają, że lokaty bankowe gwarantują obecnie rentowność tylko na poziomie ok. 1,5 proc.w skali roku, a inwestowanie w akcje jest obarczone dużym ryzykiem. W tych okolicznościach do lokowania oszczędności w nieruchomości przyciąga zarówno mniejsze ryzyko inwestycyjne niż w przypadku giełdy, jak i zadowalająca stopa zwrotu, po uśrednieniu znacznie przekraczająca pułap oferowany przez lokaty bankowe.
Około 10 proc. sprzedanych przez nas mieszkań zostało zakupionych na własne potrzeby, za gotówkę. Od kilku lat można zaobserwować stopniowy wzrost liczby osób, które decydują się na zakup mieszkania bez wsparcia kredytowego.
Marcin Liberski, dyrektor marketingu i sprzedaży w Atlas Estates
Niskie stopy procentowe zachęcają do kupna mieszkania w celach inwestycyjnych, większość lokali na rynku kupowanych jest bez wsparcia kredytowego. Wśród naszych klientów, którzy kupują mieszkania za gotówkę są zarówno inwestorzy jak i rodzice osób, które rozpoczynają studia w Warszawie i zamiast płacić za wynajem mieszkania wolą zainwestować we własną nieruchomość. Cechą wspólną obu tych grup klientów jest to, że największą uwagę skupiają na mieszkaniach o mniejszych metrażach.
Ewelina Krosta, reprezentująca WAN S.A.
Zdecydowana większość naszych klientów korzysta ze wsparcia kredytowego. Są to głównie klienci, którzy nabywają nieruchomość na potrzeby własne. Mamy oczywiście również klientów, którzy kupują mieszkania za gotówkę. Ta część nabywców to zdecydowanie w większej mierze klienci inwestycyjni.
Mirosław Łoziński, prezes zarządu Waryński S.A. Grupa Holdingowa
Na przykładzie osób zainteresowanych zakupem mieszkań w naszych projektach zaobserwowaliśmy, że duża grupa klientów wycofała środki z lokat i postanowiła zainwestować w nieruchomości. Przejawia się to zarówno zakupem mieszkań bez wsparcia kredytowego, jak również dużo wyższym poziomem wkładu własnego do kredytu. Nie prowadzimy dokładnych zestawień, obrazujących w jakich celach nasi klienci kupują mieszkania, jednak w ostatnim okresie obserwujemy na rynku wzmożone zainteresowanie nabywaniem lokali pod wynajem.
Jerzy Kłeczek, specjalista ds. marketingu w Activ Investment
W naszych inwestycjach 70 proc. mieszkań kupowanych jest za gotówkę i są to nabywcy inwestycyjni. Pozostałe 30 proc. klientów to osoby, które zaciągają kredyty na lokale, w których planują zamieszkać.
(Kamil Niedźwiedzki, Dompress.pl)