Pod koniec września 2014 r. została przyjęta dyrektywa Rady Unii Europejskiej dotycząca ujawniania przez przedsiębiorstwa danych pozafinansowych.
Na jakie podmioty zatem będzie nałożony obowiązek raportowania danych pozafinansowych? Pojawiają się tu dwie grupy: jednostki zainteresowania publicznego (JZP), których średnie zatrudnienie wynosi ponad 500 pracowników i o sumie bilansowej ponad 20 mln EUR lub przychodach ponad 40 mln EUR netto, oraz duże spółki giełdowe, zatrudniające ponad 250 pracowników, o sumie bilansowej powyżej 20 mln EUR i przychodach ponad 40 mln EUR.
Wymagania dyrektywy zobligują więc JZP do przedstawiania w sprawozdaniach z działalności informacji związanych z kwestiami środowiskowymi, pracowniczymi i społecznymi. Nałożony zostanie na nie również wymóg przedstawienia prowadzonej polityki, rezultatów, ryzyka związanego z kwestiami niefinansowymi i sposobu zarządzania nimi. Natomiast spółki giełdowe w oświadczeniu o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego będą musiały uwzględniać informacje dotyczące polityki różnorodności (kwestie m.in. wieku, płci, pochodzenia, wykształcenia i doświadczenia) – jej celów, sposobu wdrażania i prowadzenia oraz efektów. Jeśli zaś nie prowadzą one wspomnianej polityki, to w ramach wytycznych dyrektywy ich obowiązkiem będzie działanie zgodne z zasadą „stosuj lub wyjaśnij” – a więc poinformowanie o tym fakcie i wyjaśnienie, jakie są jego powody.
Firmy coraz częściej dobrowolnie podejmują się przygotowywania złożonych raportów społecznych, przedstawiających przekrojowo działania, dane pozafinansowe oraz sposoby ich pozyskiwania. Dobrym narzędziem weryfikacji wzrostu zainteresowania ich przedstawiania jest konkurs Raporty Społeczne, organizowany przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu, PwC oraz SGS, w którego jury zasiadają reprezentanci Pracodawców RP. W pierwszej edycji zgłoszonych zostało 11 raportów, aktualnie zaś ich liczba osiąga poziom ponad 30.
Samo przygotowanie kompleksowego raportu społecznego jest zadaniem ambitnym i niewątpliwie świadczy o dojrzałości firmy, a częstokroć także o jej pozycji na rynku. Wciąż utrzymującym się trendem jest raportowanie społeczne, głównie przez duże przedsiębiorstwa. Nie stanowi to zaskoczenia, tym bardziej że firmy, które określa się jako pionierów we wdrażaniu i komunikowaniu CSR, także były tej wielkości. Aktualnie jednak coraz więcej przedsiębiorstw z sektora MŚP prowadzi działania z zakresu odpowiedzialnego biznesu. Można więc zakładać, że trend dotyczący przygotowywania raportów społecznych także w niedługim czasie zacznie dotyczyć bardziej różnorodnej grupy podmiotów.