Polska od początku kwestionowała zasadność zawłaszczenia przez Komisję Europejską jednostek przyznanej emisji służących do rozliczenia wspólnego zobowiązania unijnego w części emisji w ramach systemu ETS (czyli przede wszystkim energetyka, przemysł). Projekt decyzji ratyfikacyjnej przedłożony przez KE zakładał w praktyce przeniesienie własności tych jednostek na rzecz Komisji. Polska od samego początku sygnalizowała, że takie rozwiązanie nadaje Komisji uprawnienia wykraczające poza zakres ustanowiony przez traktaty i sprzeciwiała się jego przyjęciu. Impas trwał już kilka miesięcy. Kontrowersyjna dla Polski propozycja Komisji Europejskiej miała być poddana pod głosowanie bez możliwości weta na najbliższej Radzie ds. Środowiska, gdzie tylko Polska miała zgłosić problem nieuzasadnionego podziału kompetencji. Jednak dzięki nieustannym staraniom Polski w kierunku wyjaśnienia problemu oraz nawiązanej w ostatnich tygodniach współpracy ze stroną niemiecką i włoską, udało się przygotować propozycję kompromisową, która możliwa jest do przyjęcia zarówno przez Polskę, jak i wszystkie państwa członkowskie.
Zgodnie z nową propozycją, jednostki przyznanej emisji przeznaczone do rozliczenia emisji objętych systemem ETS w drugim okresie zobowiązań – tj. w latach 2013-2020, oddane zostaną tylko w zarządzanie Komisji Europejskiej celem rozliczenia wspólnego UE na rok 2020. Niemniej jednak po rozliczeniu celu, nadwyżka jednostek wróci do rejestrów państw członkowskich według uzgodnionego klucza dystrybucji. Klucz ten jest wyjątkowo korzystny dla Polski, gdyż zakłada zarówno dodatkowy przydział nadwyżek z uwagi na dotychczasowe redukcje emisji w porównaniu do roku bazowego, jak też przewiduje dodatkowe alokacje dla państw o niższym wskaźniku PKB na głowę mieszkańca, w tym Polski. Propozycja kompromisowa wypracowana przez Polskę we współpracy z Niemcami, zostanie przedstawiona do akceptacji politycznej przez Prezydencję włoską już dziś w Brukseli podczas posiedzenia Rady UE ds. Środowiska.
Źródło: www.mos.gov.pl, stan z dnia 17 grudnia 2014 r.