Spółka wystąpiła do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) z wnioskiem o dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej realizacji projektu pod tytułem "Budowa sieci szybkiego Internetu światłowodowego w województwie świętokrzyskim”.
PARP poinformowała spółkę o pozytywnej ocenie projektu i rekomendowała go do dofinansowania.
Trzy miesiące później PARP odmówiła spółce zawarcia umowy o dofinansowanie projektu.
Spółka wniosła skargę do NSA.
Wjaśniła, iż w okresie po rekomendowaniu jej projektu do dofinansowania a przed podpisaniem umowy, z winy organu, doszło do pogorszenia zasad konkursu. Organ rozszerzył dokumentację konkursową o Linię demarkacyjną, niemającą charakteru źródła prawa i niewiążącą w chwili rozpoczęcia konkursu.
NSA przyznał rację spółce.
Zdaniem sądu nie można mówić o zachowaniu, przez instytucję odpowiedzialną za określenie systemu realizacji programu operacyjnego i określenie kryteriów kwalifikowalności, zasady przejrzystości reguł stosowanych przy ocenie projektów konkursowych, jeśli reguły te mogą ulegać w trakcie konkursu istotnym zmianom.
Szczególnie jeśli zmiany te pogarszają sytuację uczestników konkursu i wykluczona jest korekta projektów w części objętej zmianami – uznał NSA.
Wyrok NSA z 14 listopada 2014 r., sygn. akt II GSK 2549/14, prawomocny