Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podkreślił podczas podpisania umowy, że jest ona jednym z ważnych elementów Krajowego Programu Kolejowego (KPK), opiewającego na ok. 66 mld zł.
"Jeszcze przed rokiem mieliśmy naprawdę duże wątpliwości, czy uda się zrealizować ten bardzo ambitny i obszerny program inwestycji kolejowych (…). Dzisiaj patrząc z perspektywy roku, możemy powiedzieć, że realizacja KPK (...) na pewno się powiedzie” - ocenił Adamczyk.
Jak dodał, proces inwestycyjny został „rozpędzony” przez PKP PLK w takim stopniu, że do końca przyszłego roku będzie uruchomionych 75 proc. inwestycji zawartych w tym programie, a w roku 2019 – wszystkie. „To jest bardzo ważne z punktu widzenia realizacji strategii rządu przebudowy i modernizacji polskich kolei” - zaznaczył minister infrastruktury.
Zakres modernizacji blisko 20-kilometrowego odcinka linii kolejowej Kraków Główny Towarowy – Rudzice zakłada przebudowę nasypu ziemnego biegnącego przez centrum miasta i dobudowanie na nim dwóch par torów, oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych.
„Na tym odcinku przebudowany zostanie szklak kolejowy, który zmieni sposób organizacji transportu w aglomeracji krakowskiej. Uczyni przejazd szklakiem E 30 bezpiecznym, w czasie konkurencyjnym dla transportu samochodowego” - ocenił Adamczyk.
Według zapowiedzi prezesa PKP PLK Ireneusza Merchela prace budowlane rozpoczną się w lipcu 2017 r., a mają się zakończyć z końcem 2020 r.
Dzięki inwestycji przez Kraków będzie jeździć więcej pociągów, skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych, szczególnie na linii E 30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju.
Zaplanowane prace są związane z dalszą rozbudową Krakowskiego Węzła Kolejowego. Kontrakt obejmuje modernizację blisko 20-kilometrowego odcinka Kraków Główny Towarowy - Rudzice. Prace wykonywane będą na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.
Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą m.in. w system informacji pasażerskiej; dostosowane będą też dla osób niepełnosprawnych.
Prace obejmą w sumie 55 obiektów inżynieryjnych: mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych. Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe.
Jak podkreślają przedstawiciele PKP PLK, inwestycja jest kolejnym etapem rozbudowy Krakowskiego Węzła Kolejowego. We wrześniu 2015 r. rozpoczęła się budowa łącznicy Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, a także otwarto nową linię kolejową wiodącą na lotnisko Kraków Airport. Wcześniej oddano do użytku nowy Dworzec Główny. (PAP)