Pytanie
Przedsiębiorca po raz pierwszy złożył formularz ZUS IWA za 2012 r. i ustalił indywidualnie stopę składki na ubezpieczenie wypadkowe za okres od 1 kwietnia 2013 r. do 31 marca 2014 r. Dokument IWA został wypełniony prawidłowo, a przedsiębiorca naliczał składkę wypadkową za okres od kwietnia 2013 r. do lutego 2014 według właściwej (indywidualnej) stawki. Niestety za miesiąc marzec 2014 r. omyłkowo naliczono składkę według stawki 1,93%, a więc zaniżonej. ZUS wysłał przedsiębiorcy "zawiadomienie o wszczęciu postępowania", w którym wskazał, że przedsiębiorca "nieprawidłowo ustalił grupę działalności", wobec czego zostanie wydana decyzja, o której mowa w art. 34 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Ostatnie zdanie pisma brzmi: "Tym samym postępowanie w sprawie jest zakończone".
Czy w tej sytuacji, po omyłkowym naliczeniu składki za jeden miesiąc, ZUS może ustalić stopę ubezpieczenia wypadkowego za cały ten rok w wysokości 150% jej wysokości?
Takich wyjaśnień udzieliła pracownica ZUS i kazała oczekiwać na decyzję.
ZUS wskazuje w piśmie, że z uwagi na ustalenie nieprawidłowej grupy działalności, zostanie wydana decyzja o której mowa w art. 34 ustawy. Przedsiębiorca jednak dokument ZUS IWA wypełnił prawidłowo i grupę działalności oraz ilość ubezpieczonych ustalił prawidłowo.
Czy uzasadnione jest wobec tego powołanie przez ZUS na tę okoliczność?
ZUS w jednym piśmie zawiadomił o wszczęciu postępowania i jednocześnie poinformował o jego zakończeniu. Tym samym przedsiębiorcy zabrano prawo uczestnictwa w postępowaniu.
Czy takie działanie ZUS jest dozwolone?