Pytanie
Jaki jest właściwy organ w sprawie udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na wprowadzanie ścieków przemysłowych z ogólnodostępnej myjni samochodowej zlokalizowanej na terenie, do którego tytuł prawny posiada zarząd portu? Sieć kanalizacji sanitarnej, do której wprowadzane są ścieki z myjni, jest własnością zarządu portu, który jest kwalifikowany jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 34 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397, z późn. zm.). Myjnia samochodowa nie jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko. Stosownie do art. 140 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 145, z późn. zm.) – dalej pr. wod. marszałek wydaje pozwolenia wodnoprawne, jeżeli eksploatacja instalacji jest związana z przedsięwzięciem lub instalacjami, o których mowa w art. 378 ust. 2a ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1232) - dalej p.o.ś. Artykuł 378 ust. 2a p.o.ś. mówi, że marszałek województwa jest właściwy w sprawach przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zakładów, gdzie jest eksploatowana instalacja, która jest kwalifikowana jako przedsięwzięcie mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.
Czy marszałek jest organem właściwym do wydania pozwolenia, jeżeli ścieki z myjni ogólnodostępnej (niezwiązanej z działalnością portową) są odprowadzane do sieci kanalizacji sanitarnej będącej własnością zarządu portu?
Eksploatacja myjni (instalacji) jest związana z kanalizacją sanitarną (instalacją) zarządu portu. Myjnia jest położona na terenie oddanym w najem przez zarząd portu.
Czy wystarczy samo położenie myjni ogólnodostępnej w granicach administracyjnych terenu portu, aby organem właściwym do wydania pozwolenia był marszałek województwa – art. 378 ust. 2a p.o.ś.?
Czy tereny położone w granicach administracyjnych portu należy traktować jako tereny zakładu, także w przypadku gdy zarząd portu nie posiada do nich tytułu prawnego?