14 kwietnia przyjęta została dyrektywa w sprawie jakości powietrza atmosferycznego i w sprawie czystszego powietrza dla Europy. Dyrektywa pokrywa się w znacznej mierze z wnioskiem Komisji z września 2005 r. i jest dowodem na silne zaangażowanie Unii Europejskiej w działania na rzecz poprawy jakości powietrza w UE poprzez ustalenie wiążących norm w odniesieniu do pyłu PM2,5.
Przyjęta dyrektywa łączy w sobie elementy czterech dyrektyw i jednej decyzji Rady. Określono w niej normy i docelowe terminy zmniejszenia stężenia drobnych cząstek pyłu, które wraz z większymi cząstkami, określanymi jako PM10 i objętymi już przepisami prawnymi, są jednym z najbardziej znaczących dla zdrowia ludzi czynników zanieczyszczających. Zgodnie z dyrektywą państwa członkowskie są zobowiązane do zmniejszenia do 2020 r. narażenia na działanie pyłu PM2,5 na obszarach miejskich o średnio 20% w porównaniu z rokiem 2010. Na obszarach tych poziom narażenia należy zredukować do 2015 r. do wartości poniżej 20 mikrogramów/m3. Na całym swoim terytorium państwa członkowskie będą zmuszone do przestrzegania dopuszczalnej wartości dla PM2,5 wynoszącej maksymalnie 25 mikrogramów/m3. Wartość tę należy osiągnąć do 2015 r., a w miarę możliwości do 2010 r. Nowa dyrektywa w sprawie jakości powietrza jest jednym z kluczowych elementów strategii tematycznej dotyczącej zanieczyszczenia powietrza, przyjętej przez Komisję we wrześniu 2005 r. Dyrektywa zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE w maju 2008 r. wraz z deklaracją Komisji na temat postępów w planowaniu i podejmowaniu dalszych działań w zakresie ograniczania emisji z różnych źródeł. Przepisy unijne regulują już kwestię emisji spalin przez pojazdy lekkie, jednak Komisja Europejska przedstawiła w grudniu 2007 r. wniosek legislacyjny w sprawie zwiększenia skuteczności unijnych przepisów dotyczących emisji przemysłowych oraz wniosek w sprawie ograniczenia emisji spalin przez pojazdy ciężarowe.
www.pkpplewiatan.pl
Przyjęta dyrektywa łączy w sobie elementy czterech dyrektyw i jednej decyzji Rady. Określono w niej normy i docelowe terminy zmniejszenia stężenia drobnych cząstek pyłu, które wraz z większymi cząstkami, określanymi jako PM10 i objętymi już przepisami prawnymi, są jednym z najbardziej znaczących dla zdrowia ludzi czynników zanieczyszczających. Zgodnie z dyrektywą państwa członkowskie są zobowiązane do zmniejszenia do 2020 r. narażenia na działanie pyłu PM2,5 na obszarach miejskich o średnio 20% w porównaniu z rokiem 2010. Na obszarach tych poziom narażenia należy zredukować do 2015 r. do wartości poniżej 20 mikrogramów/m3. Na całym swoim terytorium państwa członkowskie będą zmuszone do przestrzegania dopuszczalnej wartości dla PM2,5 wynoszącej maksymalnie 25 mikrogramów/m3. Wartość tę należy osiągnąć do 2015 r., a w miarę możliwości do 2010 r. Nowa dyrektywa w sprawie jakości powietrza jest jednym z kluczowych elementów strategii tematycznej dotyczącej zanieczyszczenia powietrza, przyjętej przez Komisję we wrześniu 2005 r. Dyrektywa zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE w maju 2008 r. wraz z deklaracją Komisji na temat postępów w planowaniu i podejmowaniu dalszych działań w zakresie ograniczania emisji z różnych źródeł. Przepisy unijne regulują już kwestię emisji spalin przez pojazdy lekkie, jednak Komisja Europejska przedstawiła w grudniu 2007 r. wniosek legislacyjny w sprawie zwiększenia skuteczności unijnych przepisów dotyczących emisji przemysłowych oraz wniosek w sprawie ograniczenia emisji spalin przez pojazdy ciężarowe.
www.pkpplewiatan.pl