Zakład posiadający pozwolenie zintegrowane, poinformował organ właściwy do udzielenia tej regulacji prawnej, że ma kilka wyeksploatowanych pojazdów.
Czy zakład powinien wystąpić z wnioskiem o zmianę pozwolenia zintegrowanego w części dotyczącej wytwarzania odpadów, poszerzając listę wytwarzanych odpadów o kod 16 01 04*?
Czy zakład należy traktować jako wytwórcę odpadów o kodzie 16 01 04*?
Czy przy przekazywaniu wyeksploatowanych pojazdów do punktu zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji lub stacji demontażu, powinna być wystawiana karta przekazania odpadów?
W większości przypadków wytwarzanie odpadów wiąże się z koniecznością przedłożenia informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami lub uzyskania jednej z następujących decyzji administracyjnych - decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami, pozwolenia na wytwarzanie odpadów lub pozwolenia zintegrowanego. Szczegółowe warunki składania informacji lub uzyskiwania powyższych decyzji określa art. 17 ust. 1-3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) - dalej u.o. oraz w przypadku pozwoleń zintegrowanych art. 201 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) - dalej p.o.ś. W przypadku właścicieli pojazdów przekazujących pojazdy wycofane z eksploatacji do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów art. 17 ust. 5 u.o. wyraźnie wyłącza obowiązek złożenia informacji lub uzyskania jednej spośród decyzji wymienionych w tym artykule („przepisów ust. 1-4 nie stosuje się”). Obowiązek spełnienia tych wymagań nie dotyczy również prowadzącego instalację, dla której jest wymagane pozwolenie zintegrowane, co pośrednio można wywieść z art. 17 ust. 5 u.o. w związku z art. 17 ust. 4 u.o., z którego wynika brak wymogu uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, pozwolenia na wytwarzanie odpadów, a także przedłożenia informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami przez wytwórcę odpadów prowadzącego instalację, na której prowadzenie wymagane jest pozwolenie zintegrowane, z tym iż przepisu tego nie stosuje się do właścicieli pojazdów przekazujących pojazdy wycofane z eksploatacji zgodnie z omówionymi wyżej warunkami. Wnioskując a contrario - właściciel odpadu w postaci pojazdu wycofanego z eksploatacji prowadzący instalację wymagającą pozwolenia zintegrowanego w zakresie pojazdów byłby obowiązany do uzyskania jednej z decyzji wymienionych w art. 17 u.o. lub złożenia informacji, ale art. 17 ust. 5 u.o. zwalnia go z tego obowiązku. Brak obowiązku ujęcia pojazdów wycofanych z eksploatacji w pozwoleniu zintegrowanym można również wywodzić z art. 201 ust. 1 p.o.ś. W pozwoleniu zintegrowanym określa się warunki wytwarzania i sposoby postępowania z odpadami na zasadach określonych w u.o. niezależnie od tego, czy dla instalacji wymagane byłoby uzyskanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów, ale dotyczy to tylko odpadów powstających w związku z eksploatacją instalacji. Przepis art. 203 ust. 3 p.o.ś. pozwala, na wniosek prowadzącego instalację wymagającą pozwolenia zintegrowanego, objąć tym pozwoleniem instalacje niewymagające pozwolenia zintegrowanego położone na terenie tego samego zakładu, co instalacja wymagająca takiego pozwolenia. Pojazdy nie stanowią elementu eksploatacji instalacji.
Odpady w postaci całych pojazdów kwalifikuje się pod kodem 16 01 04*. Jeżeli zaś chodzi o prowadzenie ewidencji odpadów, art. 36 ust. 2 u.o. zwalnia z tego obowiązku wytwórców odpadów w postaci pojazdów wycofanych z eksploatacji, jeżeli pojazdy te zostały przekazane do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów. Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów jest całkowite i dotyczy każdego posiadacza odpadów tego rodzaju bez względu na jego status prawny, a więc obejmuje również przedsiębiorców. Zwolnienie obejmuje zarówno kartę przekazania odpadu i kartę ewidencji odpadu, a w konsekwencji także pojazdy wycofane z eksploatacji nie są ujmowane w zbiorczych zestawieniach danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów. Dokumentem potwierdzającym przekazanie pojazdu wycofanego z eksploatacji jest zaświadczenie o demontażu pojazdu lub zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu wydawane odpowiednio na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 2 lub art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202, z późn. zm.).
Reasumując, właściciel pojazdów wycofanych z eksploatacji, w tym również taki właściciel, który eksploatuje instalację wymagającą pozwolenia zintegrowanego, nie jest obowiązany do uzyskania jakiejkolwiek decyzji związanej z wytwarzaniem tych odpadów (lub rozszerzenia posiadanego pozwolenie zintegrowane o te odpady) ani do prowadzenia ich ewidencji, jeżeli przekazuje te odpady do stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów.
Maria Duczmal
Czy zakład powinien wystąpić z wnioskiem o zmianę pozwolenia zintegrowanego w części dotyczącej wytwarzania odpadów, poszerzając listę wytwarzanych odpadów o kod 16 01 04*?
Czy zakład należy traktować jako wytwórcę odpadów o kodzie 16 01 04*?
Czy przy przekazywaniu wyeksploatowanych pojazdów do punktu zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji lub stacji demontażu, powinna być wystawiana karta przekazania odpadów?
W większości przypadków wytwarzanie odpadów wiąże się z koniecznością przedłożenia informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami lub uzyskania jednej z następujących decyzji administracyjnych - decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami, pozwolenia na wytwarzanie odpadów lub pozwolenia zintegrowanego. Szczegółowe warunki składania informacji lub uzyskiwania powyższych decyzji określa art. 17 ust. 1-3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) - dalej u.o. oraz w przypadku pozwoleń zintegrowanych art. 201 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.) - dalej p.o.ś. W przypadku właścicieli pojazdów przekazujących pojazdy wycofane z eksploatacji do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów art. 17 ust. 5 u.o. wyraźnie wyłącza obowiązek złożenia informacji lub uzyskania jednej spośród decyzji wymienionych w tym artykule („przepisów ust. 1-4 nie stosuje się”). Obowiązek spełnienia tych wymagań nie dotyczy również prowadzącego instalację, dla której jest wymagane pozwolenie zintegrowane, co pośrednio można wywieść z art. 17 ust. 5 u.o. w związku z art. 17 ust. 4 u.o., z którego wynika brak wymogu uzyskania decyzji zatwierdzającej program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, pozwolenia na wytwarzanie odpadów, a także przedłożenia informacji o wytwarzanych odpadach oraz o sposobach gospodarowania wytworzonymi odpadami przez wytwórcę odpadów prowadzącego instalację, na której prowadzenie wymagane jest pozwolenie zintegrowane, z tym iż przepisu tego nie stosuje się do właścicieli pojazdów przekazujących pojazdy wycofane z eksploatacji zgodnie z omówionymi wyżej warunkami. Wnioskując a contrario - właściciel odpadu w postaci pojazdu wycofanego z eksploatacji prowadzący instalację wymagającą pozwolenia zintegrowanego w zakresie pojazdów byłby obowiązany do uzyskania jednej z decyzji wymienionych w art. 17 u.o. lub złożenia informacji, ale art. 17 ust. 5 u.o. zwalnia go z tego obowiązku. Brak obowiązku ujęcia pojazdów wycofanych z eksploatacji w pozwoleniu zintegrowanym można również wywodzić z art. 201 ust. 1 p.o.ś. W pozwoleniu zintegrowanym określa się warunki wytwarzania i sposoby postępowania z odpadami na zasadach określonych w u.o. niezależnie od tego, czy dla instalacji wymagane byłoby uzyskanie pozwolenia na wytwarzanie odpadów, ale dotyczy to tylko odpadów powstających w związku z eksploatacją instalacji. Przepis art. 203 ust. 3 p.o.ś. pozwala, na wniosek prowadzącego instalację wymagającą pozwolenia zintegrowanego, objąć tym pozwoleniem instalacje niewymagające pozwolenia zintegrowanego położone na terenie tego samego zakładu, co instalacja wymagająca takiego pozwolenia. Pojazdy nie stanowią elementu eksploatacji instalacji.
Odpady w postaci całych pojazdów kwalifikuje się pod kodem 16 01 04*. Jeżeli zaś chodzi o prowadzenie ewidencji odpadów, art. 36 ust. 2 u.o. zwalnia z tego obowiązku wytwórców odpadów w postaci pojazdów wycofanych z eksploatacji, jeżeli pojazdy te zostały przekazane do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów. Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów jest całkowite i dotyczy każdego posiadacza odpadów tego rodzaju bez względu na jego status prawny, a więc obejmuje również przedsiębiorców. Zwolnienie obejmuje zarówno kartę przekazania odpadu i kartę ewidencji odpadu, a w konsekwencji także pojazdy wycofane z eksploatacji nie są ujmowane w zbiorczych zestawieniach danych o rodzajach i ilości odpadów, o sposobach gospodarowania nimi oraz o instalacjach i urządzeniach służących do odzysku i unieszkodliwiania tych odpadów. Dokumentem potwierdzającym przekazanie pojazdu wycofanego z eksploatacji jest zaświadczenie o demontażu pojazdu lub zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu wydawane odpowiednio na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 2 lub art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202, z późn. zm.).
Reasumując, właściciel pojazdów wycofanych z eksploatacji, w tym również taki właściciel, który eksploatuje instalację wymagającą pozwolenia zintegrowanego, nie jest obowiązany do uzyskania jakiejkolwiek decyzji związanej z wytwarzaniem tych odpadów (lub rozszerzenia posiadanego pozwolenie zintegrowane o te odpady) ani do prowadzenia ich ewidencji, jeżeli przekazuje te odpady do stacji demontażu lub punktu zbierania pojazdów.
Maria Duczmal