Firma zbiera makulaturę na terenie swojego zakładu i oddaje ją nieodpłatnie do szkoły. Szkoła oddaje zebraną makulaturę z tej i innych firm do punktu skupu i otrzymuje za to pieniądze, które przeznacza na pomoce naukowe.
Czy w takim razie firma przekazująca makulaturę szkole ma prawo wystawić kartę przekazania odpadu i szkoła może ją podpisać?
Czy podpisać powinien punkt skupu?
Kto podpisuje w rubryce: transport?
W obecnym stanie prawnym samodzielną działalność szkoły polegającą na przyjmowaniu odpadów makulatury od innych podmiotów należy zakwalifikować jako zbieranie odpadów wymagające uzyskania zezwolenia na zbieranie. Definicję zbierania odpadów określa art. 3 ust. 3 pkt 23 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) - dalej u.o.
Zbieranie makulatury przyjmowanej od innych posiadaczy odpadów nie stanowi przypadku objętego zwolnieniem z obowiązku uzyskania tego zezwolenia, bowiem zwolnienie wynikające z art. 28 ust. 9 u.o., dotyczy wytwórcy odpadów, który zbiera wytworzone przez siebie odpady w miejscu ich wytworzenia. Odpady makulatury wytwarzane w szkole mogą być zatem zbierane bez zezwolenia. Zbierania makulatury przyjmowanej od podmiotów zewnętrznych nie dotyczą też zwolnienia wynikające z rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie rodzajów odpadów, których zbieranie lub transport nie wymagają zezwolenia na prowadzenie działalności (Dz. U. z 2004 r. Nr 16, poz. 154, z późn. zm.) – nie dotyczy bowiem makulatury jako takiej, tylko selektywnie zebranych opakowań z papieru i tektury, a podmiotami objętymi zwolnieniem są placówki handlowe prowadzące sprzedaż produktów w opakowaniach, po zużyciu których powstają te odpady.
Zatem, samodzielne zbieranie makulatury przez szkołę rozumiane jako przyjmowanie makulatury od firm, jej magazynowanie i przekazywanie przedsiębiorcy prowadzącemu punkt skupu makulatury (zbierającemu) wymagałoby uzyskania przez szkołę zezwolenia. Wiązałoby się to również z potwierdzaniem przez szkołę kart przekazania odpadów wystawianych przez firmy przekazujące makulaturę (o ile nie stanowi odpadów komunalnych) i wystawianiem z kolei takiej karty przy przekazywaniu zebranej makulatury do zbierającego. Inna natomiast byłaby kwalifikacja prawna działalności szkoły polegającej na udostępnieniu przez szkołę (również odpłatnie) podmiotowi prowadzącemu zbieranie odpadów części powierzchni na ustawienie pojemników na makulaturę, czy nawet ustawienie takich pojemników przez szkołę i zlecenie ich opróżniania innemu podmiotowi. Stworzenie możliwości mieszkańcom (i innym wytwórcom odpadów komunalnych) pozbywania się tych odpadów poprzez ich wrzucanie do ustawionych w tym celu pojemników nie jest traktowane jako zbieranie odpadów. W takim przypadku szkoła nie byłaby zbierającym, ale w praktyce ta możliwość mogłaby dotyczyć makulatury stanowiącej odpady komunalne, bowiem szkoła w takim przypadku nie będąc zbierającym odpady nie mogłaby wystawiać kart przekazania odpadów.
Maria Duczmal
Czy w takim razie firma przekazująca makulaturę szkole ma prawo wystawić kartę przekazania odpadu i szkoła może ją podpisać?
Czy podpisać powinien punkt skupu?
Kto podpisuje w rubryce: transport?
W obecnym stanie prawnym samodzielną działalność szkoły polegającą na przyjmowaniu odpadów makulatury od innych podmiotów należy zakwalifikować jako zbieranie odpadów wymagające uzyskania zezwolenia na zbieranie. Definicję zbierania odpadów określa art. 3 ust. 3 pkt 23 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243) - dalej u.o.
Zbieranie makulatury przyjmowanej od innych posiadaczy odpadów nie stanowi przypadku objętego zwolnieniem z obowiązku uzyskania tego zezwolenia, bowiem zwolnienie wynikające z art. 28 ust. 9 u.o., dotyczy wytwórcy odpadów, który zbiera wytworzone przez siebie odpady w miejscu ich wytworzenia. Odpady makulatury wytwarzane w szkole mogą być zatem zbierane bez zezwolenia. Zbierania makulatury przyjmowanej od podmiotów zewnętrznych nie dotyczą też zwolnienia wynikające z rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2003 r. w sprawie rodzajów odpadów, których zbieranie lub transport nie wymagają zezwolenia na prowadzenie działalności (Dz. U. z 2004 r. Nr 16, poz. 154, z późn. zm.) – nie dotyczy bowiem makulatury jako takiej, tylko selektywnie zebranych opakowań z papieru i tektury, a podmiotami objętymi zwolnieniem są placówki handlowe prowadzące sprzedaż produktów w opakowaniach, po zużyciu których powstają te odpady.
Zatem, samodzielne zbieranie makulatury przez szkołę rozumiane jako przyjmowanie makulatury od firm, jej magazynowanie i przekazywanie przedsiębiorcy prowadzącemu punkt skupu makulatury (zbierającemu) wymagałoby uzyskania przez szkołę zezwolenia. Wiązałoby się to również z potwierdzaniem przez szkołę kart przekazania odpadów wystawianych przez firmy przekazujące makulaturę (o ile nie stanowi odpadów komunalnych) i wystawianiem z kolei takiej karty przy przekazywaniu zebranej makulatury do zbierającego. Inna natomiast byłaby kwalifikacja prawna działalności szkoły polegającej na udostępnieniu przez szkołę (również odpłatnie) podmiotowi prowadzącemu zbieranie odpadów części powierzchni na ustawienie pojemników na makulaturę, czy nawet ustawienie takich pojemników przez szkołę i zlecenie ich opróżniania innemu podmiotowi. Stworzenie możliwości mieszkańcom (i innym wytwórcom odpadów komunalnych) pozbywania się tych odpadów poprzez ich wrzucanie do ustawionych w tym celu pojemników nie jest traktowane jako zbieranie odpadów. W takim przypadku szkoła nie byłaby zbierającym, ale w praktyce ta możliwość mogłaby dotyczyć makulatury stanowiącej odpady komunalne, bowiem szkoła w takim przypadku nie będąc zbierającym odpady nie mogłaby wystawiać kart przekazania odpadów.
Maria Duczmal