Pytanie pochodzi z publikacji Prawo Ochrony Środowiska
Zakład posiada aktualne zezwolenie na zbieranie i transport odpadów, wydane jedną decyzją w 2012 r. i ważne do 2022 r. W związku z ustawą z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.) – dalej u.o. zezwolenia są ważne przez 2 lata od wejścia w życie u.o., czyli do 2015 r. W związku z powyższym zakład zwrócił się z wnioskiem o wydanie nowego zezwolenia, ale tylko na zbieranie odpadów. Jak ma w tej sytuacji postąpić starosta? Czy powinien wygasić stare zezwolenie na zbieranie odpadów i wydać nowe, a pozostawić stare pozwolenie na transport?
Odpowiedź:
Zgodnie z art. 233 u.o., zezwolenia na transport odpadów wydane na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność na czas, na jaki zostały wydane, nie dłużej jednak niż do czasu upływu terminu do złożenia wniosku o wpis do rejestru, o którym mowa w art. 49 ust. 1, lub z dniem uzyskania wpisu do tego rejestru, w przypadku gdy wpis nastąpił w terminie wcześniejszym. Jednocześnie należy zaznaczyć, że w myśl art. 232 ust. 2 u.o. zezwolenia na zbieranie odpadów, wydane na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243, z późn. zm.), zachowują ważność na czas, na jaki zostały wydane, nie dłużej jednak niż do dnia 23 stycznia 2015 r. Jeżeli zatem strona zwróciła się do organu z wnioskiem o wydanie nowej decyzji regulującej tę samą kwestię – w tym przypadku zezwalającej na zbieranie odpadów – wówczas w mojej ocenie, aby nie dopuścić do wydania kolejnej decyzji dotyczącej sprawy już poprzednio rozstrzygniętej inną decyzją ostateczną, zastosowanie znajdzie art. 162 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 267, z późn. zm.), zgodnie z którym organ administracji publicznej, który wydał decyzję w pierwszej instancji, stwierdza jej wygaśnięcie, jeżeli decyzja stała się bezprzedmiotowa, a stwierdzenie wygaśnięcia takiej decyzji nakazuje przepis prawa albo gdy leży to w interesie społecznym lub w interesie strony. W mojej ocenie w analizowanej sytuacji z chwilą wydania kolejnego rozstrzygnięcia decyzja w części dotyczącej zbierania odpadów stanie się bezprzedmiotowa. Nadto warto wskazać, iż pozostawanie w obrocie prawnym decyzji bezprzedmiotowej stwarza pozory istnienia określonych uprawnień czy obowiązków, godząc w ten sposób w pewność obrotu prawnego. Stąd też w mojej ocenie zarówno interes strony, jak i interes społeczny przemawiają za wygaszeniem decyzji w części dotyczącej zbierania odpadów, gdy stanie się ona bezprzedmiotowa.
Anna Nieć, autorka współpracuje z publikacją Prawo Ochrony Środowiska
Odpowiedzi udzielono 31 lipca 2014 r.