Czy samorządowy zakład budżetowy powołany do zarządzania nieruchomościami komunalnymi, realizujący zadania o charakterze użyteczności publicznej w zakresie obsługi mieszkaniowej gminy (z wyłączeniem wspólnot mieszkaniowych) jest zarządcą, o którym mowa w art. 25 ust. 3 u.g.n.?
Czy działanie zarządcy należy traktować jako zarządzanie wykonywane osobiście przez właściciela i wobec tego nie należy stosować ograniczeń wynikających z art. 25 ust. 3 u.g.n.?
Zakład budżetowy nie jest zarządcą nieruchomości, o którym mowa w art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) - dalej u.g.n. jest jednostką organizacyjną gminy bez osobowości prawnej, która działa w imieniu gminy i na jej rzecz. Zaznaczyć jednak należy, iż zakres kompetencji zakładu budżetowego określa statut, a także iż zakład budżetowy w większości wypadków jedynie administruje nieruchomościami, nie zarządza nimi.
Zgodnie z art. 25 u.g.n. gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Zgodnie z ust. 2 tego przepisu gospodarowanie zasobem polega w szczególności na wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 23 ust. 1 u.g.n., a ponadto na przygotowywaniu opracowań geodezyjno-prawnych i projektowych, dokonywaniu podziałów oraz scaleń i podziałów nieruchomości, a także wyposażaniu ich, w miarę możliwości, w niezbędne urządzenia infrastruktury technicznej. Wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 2, z wyłączeniem czynności wymienionych w art. 23 ust. 1 pkt 7-9, może być powierzane zarządcom nieruchomości, rzeczoznawcom majątkowym, pośrednikom w obrocie nieruchomościami lub podmiotom, które zatrudniają te osoby. Wyłonienie osób i podmiotów, o których mowa w zdaniu pierwszym, następuje na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych.
Zauważyć należy, iż przepis art. 25 ust. 3 u.g.n. stanowi o "powierzeniu" pewnych czynności zarządcy nieruchomości. Jeśli zaś chodzi o zakład budżetowy to jest on jednostką organizacyjną gminy nieposiadającą osobowości prawnej utworzoną na zasadzie art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) tylko w celu wykonywania zadań gminy oraz działającą w imieniu i na rzecz gminy.
Niniejsze potwierdza postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 22 września 2009 r. w sprawie II SA/Lu 527/09, iż "podstawowym celem działania Zarządu Nieruchomości Komunalnych jest zarządzenie nieruchomościami w imieniu miasta".
Magdalena Niewińska-Struszyńska
Czy działanie zarządcy należy traktować jako zarządzanie wykonywane osobiście przez właściciela i wobec tego nie należy stosować ograniczeń wynikających z art. 25 ust. 3 u.g.n.?
Zakład budżetowy nie jest zarządcą nieruchomości, o którym mowa w art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) - dalej u.g.n. jest jednostką organizacyjną gminy bez osobowości prawnej, która działa w imieniu gminy i na jej rzecz. Zaznaczyć jednak należy, iż zakres kompetencji zakładu budżetowego określa statut, a także iż zakład budżetowy w większości wypadków jedynie administruje nieruchomościami, nie zarządza nimi.
Zgodnie z art. 25 u.g.n. gminnym zasobem nieruchomości gospodaruje wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Zgodnie z ust. 2 tego przepisu gospodarowanie zasobem polega w szczególności na wykonywaniu czynności, o których mowa w art. 23 ust. 1 u.g.n., a ponadto na przygotowywaniu opracowań geodezyjno-prawnych i projektowych, dokonywaniu podziałów oraz scaleń i podziałów nieruchomości, a także wyposażaniu ich, w miarę możliwości, w niezbędne urządzenia infrastruktury technicznej. Wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 2, z wyłączeniem czynności wymienionych w art. 23 ust. 1 pkt 7-9, może być powierzane zarządcom nieruchomości, rzeczoznawcom majątkowym, pośrednikom w obrocie nieruchomościami lub podmiotom, które zatrudniają te osoby. Wyłonienie osób i podmiotów, o których mowa w zdaniu pierwszym, następuje na podstawie przepisów o zamówieniach publicznych.
Zauważyć należy, iż przepis art. 25 ust. 3 u.g.n. stanowi o "powierzeniu" pewnych czynności zarządcy nieruchomości. Jeśli zaś chodzi o zakład budżetowy to jest on jednostką organizacyjną gminy nieposiadającą osobowości prawnej utworzoną na zasadzie art. 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) tylko w celu wykonywania zadań gminy oraz działającą w imieniu i na rzecz gminy.
Niniejsze potwierdza postanowienie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 22 września 2009 r. w sprawie II SA/Lu 527/09, iż "podstawowym celem działania Zarządu Nieruchomości Komunalnych jest zarządzenie nieruchomościami w imieniu miasta".
Magdalena Niewińska-Struszyńska