Zgodnie z art. 2 pkt 16a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym pod pojęciem reklamy należy rozumieć upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne.
Warto zaznaczyć, że sądy administracyjne uważają, że skoro reklama to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, przez upowszechnianie w jakiejkolwiek wizualnej formie informacji promującej osoby, przedsiębiorstwa, towary, usługi, przedsięwzięcia lub ruchy społeczne, to przyjąć należy, iż również samo logo czy nazwa firmy wypełnia kwalifikację przekazu wizualnego upowszechniającego informacje o konkretnym przedsiębiorstwie (reklamującym to przedsiębiorstwo) (zob. wyrok WSA w Białymstoku z 18.02.2021 r., II SA/Bk 860/20, LEX nr 3151318).
Reklama przy drodze
W art. 43 ustawy o drogach publicznych znajduje się tabela określająca minimalne odległości wszystkich obiektów budowlanych przy drogach oraz niebędący obiektami budowlanymi reklam umieszczonych przy drogach poza obszarami zabudowanymi od zewnętrznej krawędzi jezdni. Co do zasady wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe są obiektami budowlanymi a więc odległości z wskazanej tabeli odnoszą się także do nich.
Trzeba jednak pamiętać, że mówimy tu o ustawie o drogach publicznych, co oznacza, że wskazane w niej minimalne odległości nie odnoszą się do wszystkich dróg, ale tylko do takich, które zostały zaliczone do kategorii publicznych na podstawie uchwały właściwego organu.
Sprawdź w LEX: Instalowanie tablic reklamowych - LINIA ORZECZNICZA >>>
Jednocześnie ustawodawca przyznał zarządcy drogi kompetencje do zmniejszenia odległości reklam od ogólnodostępnych dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Może mieć to miejsce w szczególne uzasadnionych przypadkach i wyłącznie przez uzyskaniem przez inwestora obiektu pozwolenia na budowę lub zgłoszeniem budowy albo wykonywania robót budowlanych.
Sprawdź wyroki w LEX w tej sprawie:
- II SA/Bk 184/22, Usytuowane obiektów budowlanych przy drogach >
- II OSK 1582/19, Sytuowanie obiektów budowlanych przy drogach krajowych w kontekście uznania organu >
- IV SA/Wa 2435/20, Usytuowane obiektów budowlanych przy drogach >
Lokalizacja reklam w prawie miejscowym
Do niedawna zasady sytuowania tablic reklamowych, urządzeń reklamowych i szyldów były regulowane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Obecnie takie działania są niedopuszczalne. Wynika to z art. 37a ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który przyznaje radzie gminy odrębną kompetencję do ustalenia w formie uchwały zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane. Podjęcie tej uchwały jest fakultatywne jednak inwestor zawsze powinien zweryfikować czy na terenie gminy, na której planuje zlokalizować reklamę nie obowiązują postanowienia tego aktu. Omawiana uchwała stanowi akt prawa miejscowego a więc można ją odnaleźć w dzienniku urzędowym danego województwa.
WZORY DOKUMENTÓW w LEX:
- Zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych >
- Zarządzenie w sprawie rozpatrzenia uwag do projektu uchwały w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.