Włączenie kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie sprzedaży przez elektroniczne platformy sprzedażowe" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII 1
z dnia 13 listopada 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie sprzedaży przez elektroniczne platformy sprzedażowe" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie sprzedaży przez elektroniczne platformy sprzedażowe" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE SPRZEDAŻY PRZEZ ELEKTRONICZNE PLATFORMY SPRZEDAŻOWE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie sprzedaży przez elektroniczne platformy sprzedażowe

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Bezterminowo

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej (ewentualnie odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji)

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK)

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Prowadzenie sprzedaży przez elektroniczne platformy sprzedażowe" posługuje się wiedzą i jest przygotowana do samodzielnej realizacji zadań w obszarze prowadzenia sprzedaży w oparciu o wybraną elektroniczną platformę sprzedażową. Dokonuje oceny popytu i podaży na produkt lub usługę przez określenie rynku docelowego dla planowanych produktów, oceniając biznesową zasadność wprowadzenia produktu na rynek z użyciem narzędzi analitycznych. Omawia proces zaopatrzenia sklepu w towary, omawia cechy rynku dostawców i charakteryzuje ofertę sprzedażową w oparciu o wybraną elektroniczną platformę sprzedażową. Planuje i organizuje sprzedaż przez elektroniczne platformy sprzedażowe, w tym organizuje promocję produktów, przygotowuje ofertę produktu do sprzedaży oraz wprowadza produkty na elektroniczną platformę sprzedażową. Prowadzi obsługę klienta elektronicznej platformy sprzedażowej, określając metody obsługi klienta elektronicznej platformy sprzedażowej oraz analizując przebieg obsługi klienta
Zestaw 1. Ocena popytu i pod

Poszczególne efekty uczenia się

aży na dany produkt lub usługę

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Określa rynek docelowy dla danego planowanego produktu lub usługi - rozpoznaje cechy rynku docelowego dla danego produktu lub usługi (np. poziom popytu, nasycenie rynku, konkurencję poziomu cen, uwarunkowania prawne),

- posługuje się narzędziami analitycznymi dostępnymi w ramach wybranej elektronicznej platformy sprzedażowej lub używa narzędzi zewnętrznych, stosowanych do badania zainteresowania danymi produktami lub usługami oraz strukturą konkurencji,

- ocenia biznesową zasadność wprowadzenia produktu lub usługi na rynek (potencjalną zyskowność) z użyciem narzędzi analitycznych.

Omawia proces zaopatrzenia sklepu w towary - dobiera produkty do sprzedaży przez elektroniczną platformę sprzedażową,

- wskazuje sposoby personalizacji oraz udoskonalenia produktu,

- omawia zasady logistyki obowiązujące pomiędzy uczestnikami procesu zaopatrzenia sklepu w towary,

- wskazuje sposoby dokonywania rozliczeń pomiędzy uczestnikami procesu zaopatrzenia sklepu w towary.

Omawia cechy rynku dostawców - wymienia główne platformy sprzedażowe zrzeszające producentów i dostawców,

- charakteryzuje specyfikę platform sprzedażowych zrzeszających producentów i dostawców,

- wskazuje parametry wpływające na wybór dostawcy (np. responsywność dostawcy, liczbę przeprowadzonych transakcji, czas obecności dostawcy na platformie sprzedażowej, opinie o dostawcy).

Charakteryzuje ofertę sprzedażową - identyfikuje wady i zalety konkurencyjnej oferty sprzedażowej, wykorzystując dostępne narzędzia i technologie,

- omawia zasady tworzenia oferty sprzedażowej, uwzględniając cenę i opis produktu, zdjęcie, dodatkowe usługi dotyczące tej oferty.

Zestaw 2. Planowanie i prowadzenie sprzedaży przez elektroniczne platformy sprzedażowe
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Korzysta z elektronicznej platformy sprzedażowej - charakteryzuje specyfikę głównych elektronicznych platform sprzedażowych,

- rozpoznaje istotne funkcje panelu administracyjnego wybranej elektronicznej platformy sprzedażowej,

- posługuje się raportami sprzedaży dostępnymi na wybranej elektronicznej platformie sprzedażowej w celu optymalizacji oferty i efektów sprzedaży.

Organizuje promocję produktów na wybranej elektronicznej platformie sprzedażowej - omawia metody promocji dostępne na wybranej elektronicznej platformie sprzedażowej (np. kupony, zniżki, kampanie Pay Per Click),

- charakteryzuje metody promocji na wybranej elektronicznej platformie sprzedażowej za pomocą narzędzi zewnętrznych, uwzględniając ich specyfikę (np. Google Ads, komunikacja organiczna i działania płatne w mediach społecznościowych),

- tworzy plan promocji danego produktu na wybranej elektronicznej platformie sprzedażowej.

Przygotowuje ofertę produktu do sprzedaży przez wybraną elektroniczną platformę sprzedażową - wskazuje wymogi w zakresie wizualizacji produktów na wybranej elektronicznej platformie sprzedażowej,

- tworzy ofertę produktu na wybranej elektronicznej platformie sprzedażowej (tytuł, opis, słowa kluczowe charakteryzujące produkt).

Wprowadza produkty na wybraną elektroniczną platformę sprzedażową - wprowadza opis i cechy produktu zgodnie z wymogami wybranej elektronicznej platformy sprzedażowej,

- optymalizuje parametry oferty sprzedażowej pod kątem wyszukiwarki wybranej elektronicznej platformy sprzedażowej.

Zestaw 3. Obsługa klienta elektronicznej platformy sprzedażowej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Określa metody obsługi klienta elektronicznej platformy sprzedażowej - dobiera metody kontaktu z klientem,

- kontaktuje się z klientem z wykorzystaniem dostępnych narzędzi, - omawia proces zwrotu i reklamacji towarów.

Analizuje przebieg obsługi klienta wybranej elektronicznej platformy sprzedażowej - dobiera metody badania poziomu satysfakcji klienta z przeprowadzonej transakcji przez wybraną elektroniczną platformę sprzedażową,

- wprowadza odpowiednie poprawki w ofercie lub sposobie obsługi klienta.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Metody walidacji
Etap weryfikacji efektów uczenia się wymaga zastosowania następujących metod:
- test teoretyczny,
- obserwacja w warunkach symulowanych (np. zadania praktyczne),
- analiza dowodów i deklaracji.
Na etapie weryfikacji należy wykorzystać minimum dwie z powyższych metod.
Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od decyzji kończącej walidację.
2. Zasoby kadrowe
Walidację przeprowadza komisja walidacyjna złożona z minimum 2 osób w składzie: przewodniczący i członek komisji.
Zadaniem komisji jest bezsporna i obiektywna walidacja kompetencji kandydata. Minimum jedna osoba z komisji walidacyjnej spełnia wszystkie poniższe kryteria.
Kwalifikacje zawodowe:
- udokumentowane minimum 5-letnie doświadczenie na stanowisku związanym ze sprzedażą w formie on-line lub udokumentowana minimum 5-letnia współpraca z podmiotami z obszaru e-commerce w Polsce lub za granicą,
- udokumentowana sprzedaż przez jedną z elektronicznych platform sprzedażowych w kwocie minimum 1 mln zł lub
sprzedaż minimum 50 tysięcy produktów.
Kwalifikacje szkoleniowe:
- przeprowadzenie minimum 120 godzin szkoleń dla minimum 120 uczestników z zakresu sprzedaży w formie on-line.
Druga osoba z komisji egzaminacyjnej spełnia poniższe kryterium:
- udokumentowane minimum 2-letnie doświadczenie zawodowe w obszarach związanych ze sprzedażą przez elektroniczne platformy sprzedażowe.
3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Instytucja certyfikująca zapewnia osobom, które przystąpią do walidacji, pomieszczenie z dostępem do komputera połączonego z internetem z przeglądarką zgodną z wymaganiami technicznymi platformy egzaminacyjnej, umożliwiające samodzielną pracę pod nadzorem komisji walidacyjnej. W przypadku zdalnego prowadzenia walidacji komisja zatwierdza warunki przystąpienia do walidacji w oparciu o warunki techniczne dające gwarancję samodzielnej realizacji zadań

przez kandydata, w szczególności możliwość stałej obserwacji kandydata z użyciem systemu teleinformatycznego zapewniającego wiarygodne sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie kwalifikacji rynkowej osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się wymaganych dla tej kwalifikacji.

System teleinformatyczny oraz metody stosowane w walidacji muszą umożliwiać w szczególności identyfikację osoby, która przystępuje do walidacji, samodzielność jej pracy i zabezpieczenie przebiegu walidacji przed ingerencją osób trzecich.

W trakcie walidacji obowiązuje całkowity zakaz korzystania z zewnętrznych źródeł informacji. Sposób organizacji walidacji w tym czas trwania oraz zastosowane narzędzia muszą umożliwić sprawdzenie posiadania wszystkich efektów uczenia się wymaganych dla przedmiotowej kwalifikacji.

Instytucja certyfikująca aktualizuje minimum raz w roku informacje dotyczące kryteriów weryfikacji w zakresie głównych elektronicznych platform zrzeszających producentów i dostawców oraz głównych elektronicznych platform sprzedażowych oraz związanych z nimi narzędzi analitycznych, dla których przygotowana jest walidacja.

4. Etapy identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się
Nie określa się wymagań dla tych etapów.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Nie dotyczy

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2022 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 838).

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024