Włączenie kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach rodzinnych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 9 czerwca 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach rodzinnych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach rodzinnych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE MEDIACJI SĄDOWYCH I POZASĄDOWYCH W SPRAWACH RODZINNYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1.
Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach rodzinnych
2.
Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat
3.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
10 lat
4.
Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
6
5.
Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach rodzinnych" jest gotowa do samodzielnego prowadzenia procesu mediacji rodzinnych. W swojej pracy współpracuje z sądem oraz innymi specjalistami, np. adwokatem, psychologiem. Działania podejmowane przez osobę posiadającą kwalifikację wspierają uzgadnianie ugody mediacyjnej w sytuacjach konfliktów rodzinnych, w tym dotyczących dzieci. Ponadto osoba posiadająca tę kwalifikację styka się w swojej pracy ze złożonymi i trudnymi do przewidzenia problemami dotykającymi całego systemu rodzinnego. Wykonując swoje zadania, bierze pod uwagę wielość możliwych uwarunkowań zaistniałego problemu rodzinnego i konsekwencji związanych z uzgodnionymi rozwiązaniami. Wykorzystuje wiedzę z zakresu psychologii konfliktu, rodziny i dziecka. Posługując się tą wiedzą, włącza perspektywę dzieci do procesu mediacji. Pracuje zgodnie z metodyką prowadzenia mediacji i zasadami etyki zawodowej mediatora. Stosuje zaawansowane techniki komunikacyjne, w tym szereg technik budowania zrozumienia. Samodzielnie planuje i realizuje ścieżkę swojego rozwoju zawodowego. Jest świadoma konieczności uczestnictwa w procesie superwizji w celu zachowania najwyższych standardów pracy z klientami. Wykonywanie zadań zawodowych z zakresu tej kwalifikacji wiąże się z wysokim poziomem odpowiedzialności społecznej.
Zestaw 1. Zawieranie kontraktu mediacyjnego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Pozyskuje informacje o stronach mediacji - opisuje kategorie informacji, które powinien pozyskać przed rozpoczęciem procesu mediacyjnego (np. zgoda stron język (kompetencje werbalne), którym posługują się strony, tryb sesji, oczekiwania, nadzieje);

- pozyskuje informacje o stronach mediacji i ich oczekiwaniach;

- opisuje cele stron mediacji w oparciu o ich oczekiwania

Informuje o zakresie i zasadach mediacji - opisuje przebieg mediacji (np. rolę mediatora, etapy mediacji, czas);

- opisuje zasady prowadzenia mediacji: dobrowolność, neutralność, poufność, bezstronność i akceptowalność stron;

- opisuje warunki gotowości stron do podjęcia mediacji rodzinnych (np. umiejętność reprezentowania własnych interesów i potrzeb, gotowość do dzielenia się ważnymi informacjami w celu zawarcia porozumienia);

- opisuje przyczyny, dla których zaburzenia psychiczne i emocjonalne mogą uniemożliwić prowadzenie mediacji;

- opisuje przyczyny, dla których relacje przemocowe mogą uniemożliwić prowadzenie mediacji;

- opisuje przyczyny, dla których uzależnienia mogą uniemożliwić prowadzenie mediacji rodzinnych;

- opisuje rolę mediatora dbającego o dobro dziecka, tzw. "adwokata dziecka";

- opisuje różnice między prowadzeniem mediacji rodzinnych a terapią rodzin;

- stosuje metody i techniki określenia kierunku mediacji w sytuacji, gdy jeden z partnerów chce się rozstać, a drugi nie;

- uzyskuje ostateczną zgodę stron na prowadzenie mediacji

Uzgadnia zasady finansowania mediacji - opisuje możliwe sposoby finansowania i organizacji procesu mediacji (np. sąd, płatność prywatna, możliwość dofinansowania mediacji przez jednostki pomocy i integracji społecznej lub NGO, warunki odwołania spotkania, zmiana terminu);

- wymienia informacje o finansowaniu, które powinien podać stronom;

- opisuje finansowanie przeprowadzonych mediacji

Zestaw 2. Prowadzenie mediacji
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Konstruuje agendę mediacji - opisuje metody umożliwiające każdej ze stron pokazanie swojej perspektywy i swojego rozumienia postrzegania problemu;

- przedstawia perspektywę postrzegania problemu przez każdą stronę konfliktu;

- podaje przykłady przeformułowania żądań lub zarzutów na tematy do mediacji;

- przedstawia listę tematów do mediacji zaakceptowaną przez obie strony

Wspiera budowanie wzajemnego zrozumienia potrzeb u stron konfliktu - stosuje techniki docierania do potrzeb stron mediacji i innych osób, których konflikt dotyka (np. dzieci, nowych partnerów, dziadków);

- opisuje rolę emocji i pracy z nimi w procesie mediacji;

- stosuje techniki pracy z emocjami;

- identyfikuje blokady w zawarciu porozumienia (np. poczucie krzywdy, diabelskie koło, szkodliwe przekonania) i opisuje mechanizmy ich działania

Stosuje techniki budowania zrozumienia w mediacjach - opisuje techniki budowania zrozumienia w trakcie prowadzenia mediacji (np. pytania cyrkularne, zamianę ról, podwojenie);

- stosuje techniki budowania zrozumienia, uzasadnia wybór;

- opisuje konsekwencje zastosowania wybranych technik

Stosuje techniki komunikacji interpersonalnej - posługuje się poprawnie językiem polskim i stosuje techniki komunikacji interpersonalnej;

- formułuje parafrazę;

- formułuje klaryfikację;

- formułuje podsumowanie;

- formułuje przeformułowanie

Włącza perspektywę dzieci do procesu mediacji - opisuje potrzeby i reakcje dzieci w sytuacji rozstania rodziców;

- opisuje modele opieki nad dzieckiem po rozstaniu rodziców;

- stosuje techniki wprowadzania perspektywy dzieci do mediacji;

- opisuje warunki bezpośredniego udziału dzieci w mediacjach;

- pomaga wypracować sposób rozmowy z dzieckiem na temat rozstania rodziców

Wspiera kreowanie opcji rozwiązań - opisuje techniki wspierające kreowanie opcji rozwiązań przez strony mediacji;

- stosuje techniki wspierające kreowanie opcji rozwiązań przez strony mediacji

Wspiera uzgadnianie rozwiązań - opisuje kryteria stosowane przy uzgadnianiu rozwiązań;

- opisuje metody wspierające podejmowanie decyzji (np. analizę SWOT, mapę pola sił, słomiane głosowanie, próbne testowanie);

- stosuje techniki wspierające podejmowanie decyzji;

- weryfikuje przykładowe rozwiązania, które optymalnie zabezpieczają interesy dziecka

Wspiera konstruowanie ugody mediacyjnej - opisuje wybraną metodologię konstruowania celów (np. SMART);

- opisuje sposoby oraz zasady przygotowania ugody mediacyjnej;

- konstruuje zapisy ugody mediacyjnej;

- prezentuje i omawia zapisy ugody mediacyjnej

Zestaw 3. Współpraca z innymi specjalistami i instytucjami
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Współpracuje z sądem - opisuje aktualne przepisy dotyczące mediacji rodzinnych i obowiązki mediatora względem sądu;

- opisuje aktualne przepisy prawne dotyczące: rozwodu, alimentów, pieczy nad dzieckiem i kontaktów z nim, podziału majątku, sposobu wykonywania władzy rodzicielskiej;

- sporządza protokół z mediacji zgodnie z przepisami kodeksu postępowania cywilnego i w razie skierowania przez sąd sprawy do mediacji składa protokół w sądzie rozpoznającym sprawę;

- na podstawie projektu ugody ocenia możliwość zatwierdzenia przez sąd;

- wskazuje, w jakich sprawach rodzinnych, co do jakich praw nie jest dopuszczalne zawarcie ugody;

- wyjaśnia stronom konsekwencje wynikające z zawarcia ugody i jej ewentualnego niewykonania

Ocenia i uzasadnia konieczność współpracy

z adwokatami, radcami prawnymi

i notariuszami

- opisuje sytuacje, w których należy skierować klientów do notariusza;

- opisuje sytuacje, w których należy zaproponować klientom konsultacje z adwokatem bądź radcą prawnym;

- opisuje sytuacje, w których adwokaci bądź radcowie prawni stron uczestniczą w procesie mediacji;

- analizuje sytuację pod kątem potrzeby współpracy z notariuszem lub adwokatem / radcą prawnym;

- opisuje warunki współpracy z adwokatami, radcami prawnymi bądź notariuszami w ramach mediacji

Ocenia i uzasadnia konieczność oraz warunki współpracy z psychologiem dziecięcym - opisuje najważniejsze potrzeby dziecka na różnych etapach rozwoju oraz charakteryzuje je w kontekście sytuacji rodzinnej;

- opisuje sytuacje, w których należy zachęcić klientów do skorzystania z usług psychologa dziecięcego;

- opisuje sytuacje, w których psycholog dziecięcy może uczestniczyć w procesie mediacji;

- analizuje sytuację pod kątem potrzeby współpracy z psychologiem dziecięcym;

- opisuje warunki współpracy z psychologiem dziecięcym w ramach mediacji

Opisuje specyfikę pracy w parze mediacyjnej - opisuje sytuacje, w których warto pracować z drugim mediatorem;

- opisuje zasady prowadzenia mediacji w parze mediacyjnej

Zestaw 4. Planowanie samorozwoju i etyka zawodowa
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Przestrzega zasad etyki zawodu - analizuje przeprowadzone mediacje pod względem kwestii etycznych;

- opisuje kodeks etyki zawodowej mediatora przyjęty przez Społeczną Radę ds. ADR przy Ministrze Sprawiedliwości;

- opisuje sytuację w pracy mediatora, w której może zaistnieć dylemat etyczny;

- proponuje rozwiązania tego dylematu i omawia ich konsekwencje

Tworzy ścieżkę samorozwoju w roli mediatora - przedstawia sprawozdanie z samorozwoju w roku poprzedzającym przystąpienie do walidacji;

- identyfikuje swoje mocne i słabe strony w zakresie prowadzenia mediacji rodzinnych;

- wymienia działania redukujące swoje słabe strony w zakresie prowadzenia mediacji rodzinnych;

- opisuje wnioski z dwóch sesji superwizji, w których uczestniczyła jako mediator

6.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
Metody

Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części.

W części pierwszej obejmującej weryfikację efektów uczenia się z zestawów 1, 2 i 3 stosuje się wyłącznie metodę testu teoretycznego. Warunkiem przystąpienia do drugiej części weryfikacji jest zaliczenie części pierwszej.

W drugiej części stosuje się metodę analizy dowodów i deklaracji uzupełnioną rozmową z komisją w celu przedstawienia i omówienia stadium przypadku. Możliwe jest uzupełnienie tych metod obserwacją w warunkach symulowanych. Część druga weryfikacji obejmuje wszystkie zestawy efektów uczenia się. W ramach analizy dowodów i deklaracji dowodem muszą być 4 protokoły oraz 4 studia przypadku z prowadzenia mediacji rodzinnych, w tym przynajmniej 2 studia ze spisaną ugodą mediacyjną i przynajmniej 2, w ramach których odbyły się minimum 3 spotkania wspólne stron z przeprowadzonych mediacji rodzinnych z ostatnich 3 lat przed przystąpieniem do walidacji. Dokumenty powinny być zanonimizowane lub pseudonimizowane. Kolejnym dowodem musi być sprawozdanie z samorozwoju w roku poprzedzającym przystąpienie do walidacji.

Zasoby kadrowe

Weryfikację efektów uczenia się dla kwalifikacji przeprowadza trzyosobowa komisja.

Każdy z członków komisji walidacyjnej musi spełniać następujące wymogi:

- posiadać wykształcenie wyższe magisterskie;

- posiadać ukończone studia lub szkolenie z zakresu mediacji rodzinnych (min. 80 godzin);

- stosować zasady etyki zawodowej mediatora;

- znać i stosować aktualnie obowiązujące regulacje prawne w zakresie mediacji;

- znać i stosować standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora opracowane przez Społeczną Radę ds. Alternatywnych Metod Rozwiązywania Sporów i Konfliktów przy Ministrze Sprawiedliwości;

- posiadać pełną zdolność do czynności prawnych i pełnię praw publicznych;

- stosować kryteria weryfikacji przypisane do efektów uczenia się dla opisywanej kwalifikacji oraz kryteria oceny formalnej i merytorycznej dowodów na posiadanie efektów uczenia się właściwych dla opisywanej kwalifikacji;

- stosować zasady prowadzenia weryfikacji, a także różne metody weryfikacji efektów uczenia się, zgodnie z celami walidacji i zasadami Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji;

- posiadać min. 8-letnie doświadczenie w pracy mediatora rodzinnego (oświadczenie), przeprowadzić min. 150 mediacji (oświadczenie);

- posiadać doświadczenie w prowadzeniu szkoleń przygotowujących do roli mediatora rodzinnego (min. 5 udokumentowanych referencjami lub umowami przeprowadzonych szkoleń, co najmniej 40-godzinnych).

Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne.

Podczas walidacji instytucja certyfikująca ma obowiązek zapewnić warunki do przeprowadzenia walidacji.

Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji:

- osoba przystępująca do walidacji musi posiadać kwalifikację pełną na poziomie 6 PRK (studia wyższe: licencjat, inżynier), zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226), przedstawia 4 protokoły oraz 4 studia przypadku z przeprowadzonych mediacji rodzinnych, w tym przynajmniej 2 studia ze spisaną ugodą mediacyjną i przynajmniej 2, w ramach których

odbyły się minimum 3 spotkania wspólne stron z przeprowadzonych przez siebie mediacji rodzinnych z ostatnich 3 lat przed przystąpieniem do walidacji. Dokumenty powinny być zanonimizowane lub pseudonimizowane;

- przedstawienie sprawozdania z samorozwoju w roku poprzedzającym przystąpienie do walidacji.

7.
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2020.556

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie mediacji sądowych i pozasądowych w sprawach rodzinnych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 09/06/2020
Data ogłoszenia: 23/06/2020
Data wejścia w życie: 23/06/2020