Tryb przekazywania oraz sposób przechowywania dokumentów z referendum w sprawie odwołania rady gminy.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 17 lipca 1996 r.
w sprawie trybu przekazywania oraz sposobu przechowywania dokumentów z referendum w sprawie odwołania rady gminy.

Na podstawie art. 42 ust. 1 i ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 11 października 1991 r. o referendum gminnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 84, poz. 386) Państwowa Komisja Wyborcza po porozumieniu z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Przez dokumenty z referendum, o których mowa w niniejszej uchwale, należy rozumieć:
1)
spisy osób uprawnionych do udziału w referendum,
2)
protokoły wyników głosowania w obwodach, sporządzone przez obwodowe komisje powołane dla przeprowadzenia referendum,
3)
protokół wyników referendum, sporządzony przez terytorialną komisję powołaną dla przeprowadzenia referendum,
4)
karty do głosowania oddane w referendum (ważne i nieważne) oraz karty do głosowania nie wykorzystane.
2.
Organami przechowującymi dokumenty z referendum są dyrektorzy właściwych delegatur wojewódzkich Krajowego Biura Wyborczego oraz wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast.
§  2.
1.
Dokumenty z referendum: spis osób uprawnionych do udziału w referendum, drugie egzemplarze protokołów wyników głosowania w obwodach i karty do głosowania obwodowe komisje przekazują w opieczętowanych pakietach wraz z pieczęciami terytorialnej komisji do spraw referendum.
2.
Dokumenty i pieczęcie przekazane przez komisje obwodowe terytorialna komisja przekazuje jako depozyt wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta. Są one przechowywane do dyspozycji sądów do czasu rozstrzygnięcia protestów wniesionych przeciwko wynikom referendum, a także do dyspozycji sądów lub organów prokuratury prowadzących postępowanie karne.
3.
Po wydaniu przez sądy w sprawach protestów orzeczeń, od których nie przysługuje środek prawny, wojewódzki komisarz wyborczy powiadamia wójta, burmistrza, prezydenta miasta o zarządzeniu zniszczenia przechowywanych dokumentów z referendum, w sposób uzgodniony z kierownikiem właściwego archiwum państwowego, chyba że udostępnienia lub zabezpieczenia tych dokumentów zażądał sąd bądź prokurator w związku z innym postępowaniem. W takim wypadku termin zniszczenia dokumentów wymaga uzgodnienia z organem, który zażądał ich udostępnienia lub zabezpieczenia.
§  3.
1.
Pierwszy egzemplarz protokołu wyników referendum i pierwsze egzemplarze protokołów wyników głosowania w obwodach oraz pieczęć terytorialnej komisji terytorialna komisja przekazuje wojewódzkiemu komisarzowi wyborczemu właściwemu dla siedziby komisji. Dokumenty te wojewódzki komisarz wyborczy przekazuje dyrektorowi delegatury wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego; są one przechowywane w sposób ustalony dla zasobu archiwów zakładowych przez okres 5 lat, licząc od następnego miesiąca po miesiącu przeprowadzenia referendum.
2.
Drugi egzemplarz protokołu wyników referendum terytorialna komisja przekazuje wojewodzie.
3.
Po upływie terminu wskazanego w ust. 1 dokumenty z referendum podlegają przekazaniu do właściwego archiwum państwowego.
§  4.
Pieczęcie obwodowych i terytorialnej komisji są przechowywane do dalszego wykorzystania zgodnie z ich przeznaczeniem. Zniszczenie pieczęci w razie ich zużycia bądź dezaktualizacji zarządza wojewódzki komisarz wyborczy.
§  5.
Do trybu przekazywania oraz sposobu postępowania z innymi dokumentami powstałymi w związku z referendum stosuje się odpowiednio przepisy uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 13 czerwca 1994 r. w sprawie terminu przechowywania oraz sposobu przekazywania do archiwów państwowych dokumentów z głosowania i z wyborów do rad gmin, przeprowadzonych w dniu 19 czerwca 1994 r. (Monitor Polski Nr 33, poz. 274).
§  6.
W sprawach nie uregulowanych niniejszą uchwałą, dotyczących gromadzenia, ewidencjonowania, kwalifikowania i udostępniania dokumentów z referendum, stosuje się przypisy o narodowym zasobie archiwalnym.
§  7.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1996.46.451

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Tryb przekazywania oraz sposób przechowywania dokumentów z referendum w sprawie odwołania rady gminy.
Data aktu: 17/07/1996
Data ogłoszenia: 31/07/1996
Data wejścia w życie: 31/07/1996