Przeprowadzanie społecznych przeglądów warunków pracy.

UCHWAŁA Nr 122
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 sierpnia 1989 r.
w sprawie przeprowadzania społecznych przeglądów warunków pracy.

Na podstawie art. 237 § 2 Kodeksu pracy Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Społeczne przeglądy warunków pracy, zwane dalej "przeglądami", przeprowadza się w zakładach pracy co najmniej raz w roku.
§  2.
1.
Przeglądy przeprowadzają zakładowe komisje przeglądowe, powołane przez kierownika zakładu pracy na wniosek właściwego statutowego organu zakładowej organizacji związkowej lub zakładowego społecznego inspektora pracy.
2.
Jeżeli w zakładzie pracy nie została utworzona organizacja związkowa, przeglądy są przeprowadzane przez komisje, o których mowa w ust. 1, powoływane na wniosek rady pracowniczej lub innego organu przedstawicielstwa pracowniczego.
§  3.
1.
W skład zakładowej komisji przeglądowej wchodzą:
1)
zakładowy społeczny inspektor pracy,
2)
przedstawiciele zakładowej organizacji związkowej,
3)
przedstawiciele samorządu załogi lub innego organu przedstawicielstwa pracowniczego,
4)
przedstawiciel kierownika zakładu pracy,
5)
przedstawiciel zakładowej (międzyzakładowej) placówki służby zdrowia,
6)
pracownicy zakładu pracy wykazujący się znajomością procesów produkcyjnych, usług lub innej podstawowej działalności w zakładzie pracy i zagadnień ochrony pracy.
2.
Przewodniczącym zakładowej komisji przeglądowej jest zakładowy społeczny inspektor pracy, a w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 2, przedstawiciel organu przedstawicielstwa pracowniczego.
3.
Zakładowa komisja przeglądowa, w razie potrzeby, powołuje oddziałowe (wydziałowe) komisje przeglądowe lub zespoły problemowe, określając ich skład i zadania.
4.
W uzasadnionych przypadkach zakładowa komisja przeglądowa przy ocenie warunków pracy w zakładzie pracy może korzystać z pomocy specjalistów nie będących pracownikami tego zakładu.
§  4.
1.
Do zadań zakładowej komisji przeglądowej należy:
1)
zapoznawanie się z wynikami badań środowiska pracy, dokonywanych przez jednostki upoważnione do przeprowadzania takich badań,
2)
zapoznawanie się z przyczynami wypadków przy pracy, chorób zawodowych i schorzeń związanych z warunkami środowiska pracy,
3)
zaznajamianie się z opiniami i wnioskami pracowników dotyczącymi poprawy warunków pracy oraz z zarządzeniami i zaleceniami organów nadzoru i kontroli warunków pracy,
4)
ocena procesów produkcyjnych oraz organizacji pracy w zakładzie pracy z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii,
5)
przeprowadzanie kontroli warunków pracy bezpośrednio na stanowiskach pracy i w pomieszczeniach zakładu pracy.
2.
Przedmiotem przeglądów powinny być, w zależności od potrzeb wynikających z rodzaju działalności zakładu pracy, w szczególności zagadnienia określone w załączniku do uchwały.
§  5.
Kierownicy zakładów pracy są obowiązani zapewnić warunki do sprawnego przeprowadzania przeglądów, a przede wszystkim:
1)
zapewnić udział w przeglądach pracowników wchodzących w skład komisji przeglądowych i zespołów problemowych,
2)
na wniosek zakładowej komisji przeglądowej zapewnić udział w dokonywaniu oceny warunków pracy specjalistów nie będących pracownikami zakładu pracy,
3)
udzielać niezbędnych informacji i udostępniać materiały dotyczące zagadnień objętych przeglądami.
§  6.
1.
Zakładowa komisja przeglądowa sporządza, w terminie 14 dni od zakończenia przeglądu, sprawozdania zawierające:
1)
ocenę warunków pracy, z uwzględnieniem informacji o wykonywaniu przez zakład pracy zarządzeń i zaleceń organów nadzoru i kontroli warunków pracy,
2)
informacje o realizacji planów (programów) dotyczących poprawy warunków pracy w okresie objętym sprawozdaniem,
3)
wykaz potrzeb w zakresie poprawy warunków pracy.
2.
Sprawozdanie doręcza się kierownikowi zakładu pracy.
§  7.
Kierownik zakładu pracy jest obowiązany:
1)
w ciągu miesiąca od otrzymania sprawozdania ustalić terminy usunięcia stwierdzonych uchybień i wydać stosowne zarządzenia w tym zakresie,
2)
uwzględnić wyniki przeglądu w najbliższych planach (programach) dotyczących poprawy warunków pracy oraz zapewnić realizację zadań zawartych w tych planach (programach),
3)
powiadomić o wydanych zarządzeniach i czynnościach, podjętych w związku z wynikami przeglądu, właściwy statutowy organ zakładowej organizacji związkowej oraz zakładowego społecznego inspektora pracy lub w przypadku, o którym mowa w § 2 ust. 2 - organ przedstawicielstwa pracowniczego,
4)
przedstawić właściwemu organowi przedstawicielstwa pracowniczego wyniki przeglądu oraz wydane w związku z tym dyspozycje w celu:
a)
rozpatrzenia i dokonania oceny wyników przeglądu oraz wydanych dyspozycji,
b)
podjęcia uchwały zmierzającej do usunięcia stwierdzonych w czasie przeglądu nieprawidłowości i dalszej poprawy warunków pracy.
§  8.
W jednostkach organizacyjnych podległych Ministrom Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych zasady przeprowadzania przeglądów oraz realizacji wniosków wynikających z tych przeglądów mogą być dostosowane do struktury i zakresu działania tych jednostek.
§  9.
Traci moc uchwała Rady Ministrów i Centralnej Rady Związków Zawodowych z dnia 15 listopada 1966 r. w sprawie społecznych przeglądów warunków pracy (Monitor Polski Nr 68, poz. 324).
§  10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

ZAKRES PRZEDMIOTOWY PRZEGLĄDÓW

Przeglądem należy objąć w szczególności:

1) w zakresie techniki bezpieczeństwa pracy:

a) realizację przez zakład pracy zadań dotyczących postępu technicznego, poprawy organizacji pracy i innych przedsięwzięć wpływających na warunki pracy,

b) stan techniczny pomieszczeń pracy oraz stan techniczny i wyposażenie maszyn i urządzeń technicznych w osłony i inne środki zabezpieczające pracowników w szczególności przed urazami, porażeniem prądem elektrycznym, nadmiernym hałasem, szkodliwymi wstrząsami i działaniem wibracji oraz promieniowaniem,

c) organizację i stan transportu zakładowego,

d) sprawność urządzeń mających wpływ na warunki środowiska pracy, a zwłaszcza:

- wentylacyjnych, klimatyzacyjnych i odpylających,

- gromadzących i unieszkodliwiających odpady stałe i ciekłe,

- ograniczających emisję zanieczyszczeń pyłowych i gazowych,

- gospodarki ściekowej i wodnej,

e) funkcjonowanie urządzeń pomiarowo-kontrolnych służących do kontroli stanu środowiska pracy,

f) stan ochrony pracowników przed działaniem materiałów niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia,

g) organizację i sposób wykonywania pracy na stanowiskach pracy,

h) zaopatrzenie pracowników w odzież ochronną i sprzęt ochrony osobistej oraz gospodarowanie tą odzieżą i sprzętem;

2) w zakresie higieny pracy oraz zapobiegania chorobom zawodowym:

a) stosownie środków zapobiegających chorobom zawodowym i innym schorzeniom związanym z warunkami środowiska pracy,

b) stan opieki lekarskiej nad zdrowiem pracowników, a zwłaszcza przeprowadzenie badań lekarskich wstępnych i okresowych oraz wykonywanie przez zakład pracy zaleceń lekarskich,

c) stan urządzeń higienicznosanitarnych,

d) zakres, prawidłowość i warunki zatrudniania pracowników ze zmniejszoną sprawnością do pracy;

3) w zakresie przestrzegania przepisów ochrony pracy;

a) szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (w tym szkolenie osób zajmujących stanowiska kierownicze),

b) przestrzeganie przez pracowników (w tym również zajmujących stanowiska kierownicze) zasad i przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,

c) przestrzeganie przepisów o czasie pracy, o ochronie pracy kobiet i młodocianych oraz świadczeniach przysługujących z tytułu warunków pracy;

4) w zakresie realizacji planów (programów) dotyczących poprawy warunków pracy:

a) stopień wykonania planów i programów za ubiegły rok,

b) analizę celowości planowania (programowania) i sposobu wydatkowania środków finansowych przeznaczonych na poprawę warunków pracy, a w szczególności przeznaczonych na inwestycje i kapitalne remonty.

Zmiany w prawie

Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa z podpisem prezydenta

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 07.06.2024
Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1989.30.226

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Przeprowadzanie społecznych przeglądów warunków pracy.
Data aktu: 18/08/1989
Data ogłoszenia: 31/08/1989
Data wejścia w życie: 31/08/1989