Ustalanie wysokości szkód w pojazdach samochodowych objętych obowiązkowymi ubezpieczeniami komunikacyjnymi.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 16 grudnia 1974 r.
w sprawie ustalania wysokości szkód w pojazdach samochodowych objętych obowiązkowymi ubezpieczeniami komunikacyjnymi.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357 i z 1964 r. Nr 16, poz. 94) oraz § 40 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 listopada 1974 r. w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych (Dz. U. Nr 46, poz. 274) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wartość pojazdu w dniu wypadku, wartość pozostałości oraz zakres wyposażenia pojazdu ustala się według zasad określonych w załączniku do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1975 r.

ZAŁĄCZNIK

Zasady ustalania wartości pojazdu w dniu wypadku, wartości pozostałości oraz zakres wyposażenia pojazdu.

1. Wartość pojazdu w dniu wypadku stanowi różnica między obowiązującą w handlu detalicznym w tymże dniu ceną nowego pojazdu tej samej marki, typu i modelu oraz serii a kwotą amortyzacji wynikającą z przebiegu pojazdu (tabela - ust. 14) oraz kwotą amortyzacji wynikającą z okresu eksploatacji pojazdu.

2. Kwotę amortyzacji wynikającą z przebiegu pojazdu ustala się przez przemnożenie liczby przejechanych kilometrów (motogodzin pracy) od początku używania pojazdu przez stawkę amortyzacyjną.

3. Stawkę amortyzacyjną za 1 km (motogodzinę) przebiegu pojazdu ustala się w złotych według wzoru:

C

St = -----

N

Symbole oznaczają:

St = stawka za 1 km przebiegu pojazdu (motogodzinę),

C = cena nowego pojazdu w zł w dniu wypadku,

N = norma przebiegu pojazdu w kilometrach (motogodzinach).

4. Kwotę amortyzacji wynikającą z okresu eksploatacji pojazdu ustala się w wysokości 3% ceny nowego pojazdu za każdy rok eksploatacji. Za początek eksploatacji pojazdu przyjmuje się datę nabycia pojazdu przez pierwszego posiadacza, a jeżeli data ta nie jest znana - rok produkcji pojazdu.

5. W przypadkach, w których wartość pojazdu w dniu wypadku obliczona według zasad określonych w ust. 1-4 stanowi mniej niż 20% ceny nowego pojazdu, a jest on dopuszczony do ruchu, za wartość pojazdu w dniu wypadku przyjmuje się 20% ceny nowego pojazdu.

6. Jeżeli ustalenie rzeczywistego przebiegu pojazdu będzie niemożliwe wskutek wypadku lub utrudnione z innych przyczyn, kwotę amortyzacji wynikającą z przebiegu pojazdu ustala się, biorąc za podstawę przeciętny przebieg roczny pojazdu.

7. W razie braku obowiązującej ceny dla danego pojazdu przyjmuje się cenę innego pojazdu o zbliżonych parametrach techniczno-eksploatacyjnych.

8. Wartość w dniu wypadku pojazdu używanego do celów zarobkowych ustala się, stosując roczne odpisy amortyzacyjne według następujących stawek:

1) samochody osobowe - 17%

2) autobusy o liczbie miejsc do 15 (łącznie z miejscem kierowcy) - 20%

3) pozostałe autobusy:

- o mocy silnika do 155 KM - 20%

- o mocy silnika powyżej 155 KM - 14%

4) samochody ciężarowe:

- o ładowności do 2,5 tony - 20%

- o ładowności powyżej 2,5 tony - 17%

- o ładowności powyżej 2,5 tony z urządzeniem samowyładowczym - 20%

5) samochody ciężarowe o napędzie elektrycznym - 12,5%

6) samochody specjalne - 8,5%

7) ciągniki:

- siodłowe i balastowe - 17%

- inne - 12,5%

8) przyczepy (naczepy) - 14%

9. Przy ustalaniu wartości w dniu wypadku pojazdu używanego do celów zarobkowych stosuje się odpowiednio przepisy ust. 5 i 7.

10. Wartość pozostałości uszkodzonego lub zniszczonego pojazdu (części) ustala się, przyjmując:

1) dla nie uszkodzonych części - 2/3 ich wartości według obowiązujących cen w dniu wypadku pomnożonej przez stosunek wartości pojazdu w dniu wypadku do ceny nowego pojazdu,

2) dla uszkodzonych części nadających się do naprawy - wartość tych części obliczoną według zasad podanych w pkt 1, zmniejszoną o przewidywany koszt ich naprawy,

3) dla zniszczonych części nie nadających się do naprawy - wartość tych części według cen złomu.

11. PZU w porozumieniu z posiadaczem pojazdu może ustalić wartość pozostałości według cen złomu użytkowego, pod warunkiem zbycia tych pozostałości właściwym uspołecznionym jednostkom skupu lub uspołecznionym zakładom naprawczym oraz po przedstawieniu zakładowi ubezpieczeń dowodu zbycia.

12. W razie użycia do naprawy samochodu pojazdu ulepszonych i zmodernizowanych nowych części i zespołów, których przed wypadkiem pojazd nie posiadał, wartość pozostałości uszkodzonych zespołów (części) ustala się według zasad określonych w ust. 10 pkt 1.

13. Przez wyposażenie pojazdu w obowiązkowym ubezpieczeniu auto-casco rozumie się sprzęt i urządzenia, w jakie wyposażony jest pojazd danej marki, typu i modelu przy produkcji seryjnej. Za wyposażenie uważa się ponadto radioodbiornik zamontowany na stałe do pojazdu, zagłówki, pokrowce, urządzenia do ogrzewania wnętrza, dodatkowe oświetlenie (z wyjątkiem oświetlenia specjalnego, np. jodowego), gaśnicę przeciwpożarową, pasy bezpieczeństwa, sygnał dźwiękowy, narzędzia samochodowe, pokrywy ozdobne na koła, apteczkę medyczną, urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą pojazdu, bagażnik dachowy, dodatkowy pojemnik na paliwo, taksometr w pojazdach służących do zarobkowego przewozu oraz plandeki przymocowane do nadwozia samochodu ciężarowego.

14. Ustala się następujące normy przebiegu oraz przeciętny roczny przebieg pojazdu w kilometrach (motogodzinach):

Lp. Rodzaj pojazdu samochodowego Norma przebiegu pojazdu w tysiącach kilometrów (w motogodzinach) Przeciętny roczny przebieg w tys. km (w motogodzinach)
1 2 3 4
1 Samochody osobowe z silnikiem z zapłonem iskrowym, o pojemności skokowej w cm3 12
a) do 1.000 180
b) powyżej 1.000 do 2.000 240
c) powyżej 2.000 do 3.000 300
d) powyżej 3.000 350
2 Samochody osobowe z silnikiem z zapłonem samoczynnym (bez względu na pojemność skokową) 350 12
3 Samochody ciężarowe i specjalne z silnikiem z zapłonem iskrowym, o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: 18
a) do 3,5 tony 250
b) powyżej 3,5 tony 300
z wyjątkiem wymienionych w poz. 7
4 Autobusy z silnikiem z zapłonem iskrowym, o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: 18
a) do 3,5 tony 250
b) powyżej 3,5 tony 300
5 Samochody ciężarowe i specjalne z silnikiem z zapłonem samoczynnym, o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: 18
a) do 3,5 tony 300
b) powyżej 3,5 do 11 ton 350
c) powyżej 11 do 16 ton 450
d) powyżej 16 ton 500
z wyjątkiem wymienionych w poz. 8
6 Autobusy z silnikiem z zapłonem samoczynnym, o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: 18
a) do 3,5 tony 300
b) powyżej 3,5 do 11 ton 400
c) powyżej 11 ton 500
7 Samochody ciężarowe z silnikiem z zapłonem iskrowym i urządzeniem samowyładowczym (bez względu na dopuszczalny ciężar całkowity) 250 18
8 Samochody ciężarowe z silnikiem z zapłonem samoczynnym i urządzeniem samowyładowczym, o dopuszczalnym ciężarze całkowitym: 18
a) do 11 ton 250
b) powyżej 11 do 16 ton 300
c) powyżej 16 ton 350
9 Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem z zapłonem iskrowym 300 18
10 Ciągniki siodłowe i balastowe z silnikiem z zapłonem samoczynnym 350 18
11 Ciągniki rolnicze:
a) z silnikiem o mocy do 30 KM 1.550 motogodzin 155 motogodzin
b) z silnikiem o mocy powyżej 30 KM 7.500 motogodzin 750 motogodzin
c) z silnikiem jednocylindrowym z

głowicą żarową

9.000 motogodzin 900 motogodzin

Zmiany w prawie

Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku ok. 4 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 23.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024