Warunki techniczne, którym ze względu na racjonalne i oszczędne użytkowanie paliw i energii powinny odpowiadać projektowanie i budowa kotłów grzewczych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GÓRNICTWA I ENERGETYKI
z dnia 13 stycznia 1967 r.
w sprawie warunków technicznych, którym ze względu na racjonalne i oszczędne użytkowanie paliw i energii powinny odpowiadać projektowanie i budowa kotłów grzewczych. *

Na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. Nr 32, poz. 150) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa wymagania dotyczące projektowania i budowy kotłów grzewczych w zakresie racjonalnego i oszczędnego użytkowania paliw i energii.
2.
Za kotły grzewcze w rozumieniu zarządzenia uważa się kotły wodne i parowe, z paleniskami na paliwa stałe, płynne i gazowe, gdy temperatura wody przy zastosowaniu wody jako nośnika ciepła nie przekracza 115o C, a nadciśnienie pary wytwarzanej w kotle nie przekracza 0,7 at (»0,07 MN/m2).
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o kotle grzewczym mieszkaniowym, należy przez to rozumieć kocioł o wydajności cieplnej do 25.000 kcal/h (» 30 kW), charakteryzujący się oddawaniem części ciepła w drodze promieniowania i konwekcji do pomieszczenia, w którym kocioł jest ustawiony,
2)
o znamionowej wydajności cieplnej, należy przez to rozumieć największą ilość ciepła trwale dostarczaną nośnikowi ciepła w jednostce czasu przy spalaniu paliwa, na które kocioł został skonstruowany,
3)
o najmniejszej wydajności cieplnej, należy przez to rozumieć najmniejszą ilość ciepła dostarczaną nośnikowi ciepła w jednostce czasu, przy której może być jeszcze utrzymywany ruch ciągły kotła,
4)
o największej wydajności cieplnej, należy przez to rozumieć największą ilość ciepła dostarczaną nośnikowi ciepła w jednostce czasu, przy której kocioł może pracować nietrwale,
5)
o sprawności kotła, należy przez to rozumieć stosunek ilości ciepła dostarczanej nośnikowi ciepła do doprowadzonej w tym samym czasie ilości ciepła zawartej w paliwie; przy wyznaczaniu sprawności kotła nie uwzględnia się zużycia energii na potrzeby własne kotła (do napędu urządzeń paleniskowych i odżużlających, podmuchu powietrza, wyciągu spalin, pomp wody, automatycznych urządzeń regulujących); przy kotle grzewczym mieszkaniowym nie uwzględnia się ilości ciepła oddawanej w drodze promieniowania i konwekcji do pomieszczenia, w którym kocioł jest ustawiony,
6)
o optymalnej sprawności kotła, należy przez to rozumieć największą sprawność, jaką kocioł osiąga przy określonej wydajności,
7)
o regulacji przerywnej palnika, należy przez to rozumieć taki system regulacji, przy którym palnik podaje periodycznie ilość paliwa potrzebnego do osiągnięcia wydajności znamionowej.
§  3.
1.
Kocioł powinien być dostosowany do pracy w granicach od najmniejszej do największej wydajności cieplnej.
2.
Przy kotłach opalanych paliwem stałym najmniejsza wydajność cieplna nie powinna przekraczać 25% znamionowej wydajności cieplnej.
§  4.
1.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na koks nie może być mniejsza niż:

0,73 - dla kotłów o znamionowej wydajności do 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,76 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,79 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW).

2.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na węgiel kamienny i brykiety z węgla kamiennego nie może być mniejsza niż:

0,68 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,70 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,72 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW),

0,76 - dla kotłów o znamionowej wydajności powyżej 500.000 kcal/h (» 600 kW).

3.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na węgiel brunatny nie może być mniejsza niż:

0,58 - dla kotłów o znamionowej wydajności do 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,60 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,62 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW),

0,66 - dla kotłów o znamionowej wydajności powyżej 500.000 kcal/h (» 600 kW).

4.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na brykiety z węgla brunatnego nie może być mniejsza niż:

0,65 - dla kotłów o znamionowej wydajności do 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,67 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,69 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW),

0,73 - dla kotłów o znamionowej wydajności powyżej 500.000 kcal/h (» 600 kW).

5.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na paliwo płynne nie może być mniejsza niż:

0,74 - dla kotłów o znamionowej wydajności do 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,77 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,80 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW),

0,82 - dla kotłów o znamionowej wydajności powyżej 500.000 kcal/h (» 600 kW).

6.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na paliwo gazowe nie może być mniejsza niż:

0,82 - dla kotłów o znamionowej wydajności do 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,84 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,86 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW),

0,88 - dla kotłów o znamionowej wydajności powyżej 500.000 kcal/h (» 600 kW).

7.
Podane w ust. 1-6 optymalne sprawności dotyczą wyłącznie odbiorów gwarancyjnych przy spalaniu paliwa, na które kocioł został skonstruowany.
8.
Optymalne sprawności podane w ust. 1-6 powinny być uzyskiwane przy wydajności zawierającej się w granicach 0,5-1,0 znamionowej wydajności cieplnej. W razie stosowania regulacji przerywanej palnika dla kotłów opalanych paliwem płynnym lub gazowym, sprawność optymalną oblicza się przy ich wydajności znamionowej.
9.
Dla kotłów grzewczych mieszkaniowych dopuszcza się sprawność o 0,03 mniejszą, aniżeli podano w ust. 1-6.
10.
Sprawności kotła mogą być mniejsze od optymalnych sprawności cieplnych podanych w ust. 1-6 najwyżej o 0,15 - przy najmniejszej wydajności cieplnej oraz najwyżej o 0,05 - przy nominalnej wydajności cieplnej (jeżeli nie jest to sprawność optymalna). Powyższe zmniejszenia nie dotyczą kotłów z regulacją przerywną palnika.
11.
Zawartość części palnych w spalinach nie może przekraczać 0,1% przy ustalonym nadmiarze powietrza.
§  5.
1.
Objętość przestrzeni zasypowej kotłów stałopalnych, wyposażonych w palenisko z narzutem ręcznym, powinna być wystarczająca do pracy bez uzupełnienia paliwa co najmniej przez 4,5 godziny przy znamionowej wydajności cieplnej.
2.
Konstrukcja kotła musi zapewniać łatwość czyszczenia w czasie eksploatacji powierzchni ogrzewalnej po stronie spalin.
§  6.
Minimalne wyposażenie kotła w aparaturę kontrolno-pomiarową, którą dostarcza wykonawca kotła, stanowi:
1)
dla kotłów parowych - aparatura do pomiaru ciśnienia w kotle i temperatury wody zasilającej,
2)
dla kotłów wodnych - aparatura do pomiaru ciśnienia w kotle i temperatury wody przed i za kotłem.
§  7.
Badanie prototypu powinno być przeprowadzone według Polskiej Normy, a w braku normy - według wytycznych uzgodnionych z Głównym Inspektorem Gospodarki Paliwowo-Energetycznej.
§  8.
Główny Inspektor Gospodarki Paliwowo-Energetycznej może zezwolić w uzasadnionych wypadkach na odstępstwa od warunków określonych w § 3, § 4 ust. 1-6 i 8-11 i w § 5 ust. 1.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1967 r.
*Z dniem 1 czerwca 1984 r. przepisy zarządzenia stosuje się, o ile nie są sprzeczne z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz.U.84.21.96) - zgodnie z art. 45 ust. 2 powołanej ustawy.

Z dniem 5 grudnia 1997 r. przepisy zarządzenia stosuje się, o ile nie są sprzeczne z ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U.97.54.348) - zgodnie z art. 70 ust. 1 powołanej ustawy.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1967.5.25

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Warunki techniczne, którym ze względu na racjonalne i oszczędne użytkowanie paliw i energii powinny odpowiadać projektowanie i budowa kotłów grzewczych.
Data aktu: 13/01/1967
Data ogłoszenia: 26/01/1967
Data wejścia w życie: 01/07/1967