Warunki techniczne, którym ze względu na racjonalne i oszczędne użytkowanie paliw i energii powinny odpowiadać projektowanie i budowa kotłów grzewczych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GÓRNICTWA I ENERGETYKI
z dnia 13 stycznia 1967 r.
w sprawie warunków technicznych, którym ze względu na racjonalne i oszczędne użytkowanie paliw i energii powinny odpowiadać projektowanie i budowa kotłów grzewczych. *

Na podstawie art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 30 maja 1962 r. o gospodarce paliwowo-energetycznej (Dz. U. Nr 32, poz. 150) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa wymagania dotyczące projektowania i budowy kotłów grzewczych w zakresie racjonalnego i oszczędnego użytkowania paliw i energii.
2.
Za kotły grzewcze w rozumieniu zarządzenia uważa się kotły wodne i parowe, z paleniskami na paliwa stałe, płynne i gazowe, gdy temperatura wody przy zastosowaniu wody jako nośnika ciepła nie przekracza 115o C, a nadciśnienie pary wytwarzanej w kotle nie przekracza 0,7 at (»0,07 MN/m2).
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o kotle grzewczym mieszkaniowym, należy przez to rozumieć kocioł o wydajności cieplnej do 25.000 kcal/h (» 30 kW), charakteryzujący się oddawaniem części ciepła w drodze promieniowania i konwekcji do pomieszczenia, w którym kocioł jest ustawiony,
2)
o znamionowej wydajności cieplnej, należy przez to rozumieć największą ilość ciepła trwale dostarczaną nośnikowi ciepła w jednostce czasu przy spalaniu paliwa, na które kocioł został skonstruowany,
3)
o najmniejszej wydajności cieplnej, należy przez to rozumieć najmniejszą ilość ciepła dostarczaną nośnikowi ciepła w jednostce czasu, przy której może być jeszcze utrzymywany ruch ciągły kotła,
4)
o największej wydajności cieplnej, należy przez to rozumieć największą ilość ciepła dostarczaną nośnikowi ciepła w jednostce czasu, przy której kocioł może pracować nietrwale,
5)
o sprawności kotła, należy przez to rozumieć stosunek ilości ciepła dostarczanej nośnikowi ciepła do doprowadzonej w tym samym czasie ilości ciepła zawartej w paliwie; przy wyznaczaniu sprawności kotła nie uwzględnia się zużycia energii na potrzeby własne kotła (do napędu urządzeń paleniskowych i odżużlających, podmuchu powietrza, wyciągu spalin, pomp wody, automatycznych urządzeń regulujących); przy kotle grzewczym mieszkaniowym nie uwzględnia się ilości ciepła oddawanej w drodze promieniowania i konwekcji do pomieszczenia, w którym kocioł jest ustawiony,
6)
o optymalnej sprawności kotła, należy przez to rozumieć największą sprawność, jaką kocioł osiąga przy określonej wydajności,
7)
o regulacji przerywnej palnika, należy przez to rozumieć taki system regulacji, przy którym palnik podaje periodycznie ilość paliwa potrzebnego do osiągnięcia wydajności znamionowej.
§  3.
1.
Kocioł powinien być dostosowany do pracy w granicach od najmniejszej do największej wydajności cieplnej.
2.
Przy kotłach opalanych paliwem stałym najmniejsza wydajność cieplna nie powinna przekraczać 25% znamionowej wydajności cieplnej.
§  4.
1.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na koks nie może być mniejsza niż:

0,73 - dla kotłów o znamionowej wydajności do 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,76 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,79 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW).

2.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na węgiel kamienny i brykiety z węgla kamiennego nie może być mniejsza niż:

0,68 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,70 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,72 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW),

0,76 - dla kotłów o znamionowej wydajności powyżej 500.000 kcal/h (» 600 kW).

3.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na węgiel brunatny nie może być mniejsza niż:

0,58 - dla kotłów o znamionowej wydajności do 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,60 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,62 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW),

0,66 - dla kotłów o znamionowej wydajności powyżej 500.000 kcal/h (» 600 kW).

4.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na brykiety z węgla brunatnego nie może być mniejsza niż:

0,65 - dla kotłów o znamionowej wydajności do 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,67 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,69 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW),

0,73 - dla kotłów o znamionowej wydajności powyżej 500.000 kcal/h (» 600 kW).

5.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na paliwo płynne nie może być mniejsza niż:

0,74 - dla kotłów o znamionowej wydajności do 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,77 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,80 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW),

0,82 - dla kotłów o znamionowej wydajności powyżej 500.000 kcal/h (» 600 kW).

6.
Optymalna sprawność kotła skonstruowanego na paliwo gazowe nie może być mniejsza niż:

0,82 - dla kotłów o znamionowej wydajności do 25.000 kcal/h (» 30 kW),

0,84 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 25.000 kcal/h (» 30 kW) do 100.000 kcal/h (» 120 kW),

0,86 - dla kotłów o znamionowej wydajności od 100.000 kcal/h (» 120 kW) do 500.000 kcal/h (» 600 kW),

0,88 - dla kotłów o znamionowej wydajności powyżej 500.000 kcal/h (» 600 kW).

7.
Podane w ust. 1-6 optymalne sprawności dotyczą wyłącznie odbiorów gwarancyjnych przy spalaniu paliwa, na które kocioł został skonstruowany.
8.
Optymalne sprawności podane w ust. 1-6 powinny być uzyskiwane przy wydajności zawierającej się w granicach 0,5-1,0 znamionowej wydajności cieplnej. W razie stosowania regulacji przerywanej palnika dla kotłów opalanych paliwem płynnym lub gazowym, sprawność optymalną oblicza się przy ich wydajności znamionowej.
9.
Dla kotłów grzewczych mieszkaniowych dopuszcza się sprawność o 0,03 mniejszą, aniżeli podano w ust. 1-6.
10.
Sprawności kotła mogą być mniejsze od optymalnych sprawności cieplnych podanych w ust. 1-6 najwyżej o 0,15 - przy najmniejszej wydajności cieplnej oraz najwyżej o 0,05 - przy nominalnej wydajności cieplnej (jeżeli nie jest to sprawność optymalna). Powyższe zmniejszenia nie dotyczą kotłów z regulacją przerywną palnika.
11.
Zawartość części palnych w spalinach nie może przekraczać 0,1% przy ustalonym nadmiarze powietrza.
§  5.
1.
Objętość przestrzeni zasypowej kotłów stałopalnych, wyposażonych w palenisko z narzutem ręcznym, powinna być wystarczająca do pracy bez uzupełnienia paliwa co najmniej przez 4,5 godziny przy znamionowej wydajności cieplnej.
2.
Konstrukcja kotła musi zapewniać łatwość czyszczenia w czasie eksploatacji powierzchni ogrzewalnej po stronie spalin.
§  6.
Minimalne wyposażenie kotła w aparaturę kontrolno-pomiarową, którą dostarcza wykonawca kotła, stanowi:
1)
dla kotłów parowych - aparatura do pomiaru ciśnienia w kotle i temperatury wody zasilającej,
2)
dla kotłów wodnych - aparatura do pomiaru ciśnienia w kotle i temperatury wody przed i za kotłem.
§  7.
Badanie prototypu powinno być przeprowadzone według Polskiej Normy, a w braku normy - według wytycznych uzgodnionych z Głównym Inspektorem Gospodarki Paliwowo-Energetycznej.
§  8.
Główny Inspektor Gospodarki Paliwowo-Energetycznej może zezwolić w uzasadnionych wypadkach na odstępstwa od warunków określonych w § 3, § 4 ust. 1-6 i 8-11 i w § 5 ust. 1.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1967 r.
*Z dniem 1 czerwca 1984 r. przepisy zarządzenia stosuje się, o ile nie są sprzeczne z ustawą z dnia 6 kwietnia 1984 r. o gospodarce energetycznej (Dz.U.84.21.96) - zgodnie z art. 45 ust. 2 powołanej ustawy.

Z dniem 5 grudnia 1997 r. przepisy zarządzenia stosuje się, o ile nie są sprzeczne z ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U.97.54.348) - zgodnie z art. 70 ust. 1 powołanej ustawy.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1967.5.25

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Warunki techniczne, którym ze względu na racjonalne i oszczędne użytkowanie paliw i energii powinny odpowiadać projektowanie i budowa kotłów grzewczych.
Data aktu: 13/01/1967
Data ogłoszenia: 26/01/1967
Data wejścia w życie: 01/07/1967