a także mając na uwadze, co następuje:(1) W celu wypełniania zadań nałożonych na niego przez Traktaty Europejski Bank Centralny (EBC) wymaga przekazywania informacji statystycznych dotyczących bilansu sektora monetarnych instytucji finansowych (MIF) państw członkowskich, których walutą jest euro (zwanych dalej "państwami członkowskimi strefy euro"). Informacje te pozwalają EBC na uzyskanie kompleksowego obrazu statystycznego rozwoju sytuacji monetarnej w państwach członkowskich strefy euro, które postrzega się jako jeden obszar gospodarczy. Informacje statystyczne o wymaganym stopniu szczegółowości są również niezbędne do zapewnienia nieprzerwanej użyteczności analitycznej agregatów monetarnych strefy euro i czynników ich kreacji na potrzeby prowadzenia analizy makroostrożnościowej i strukturalnej na poziomie Unii.
(2) Zbieranie informacji statystycznych od krajowych banków centralnych (KBC) powinno być zharmonizowane w całej strefie euro. W związku z tym konieczne jest ustanowienie wspólnych zasad zbierania i przetwarzania tych informacji. Ważne jest zapewnienie, aby zasady te nie powodowały nieuzasadnionego obciążenia sprawozdawczego dla KBC. KBC powinny zatem przekazywać te informacje statystyczne EBC, korzystając z informacji statystycznych zebranych na podstawie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/379 (EBC/2021/2) 1 , rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1072/2013 (EBC/2013/34) 2 i rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1074/2013 (EBC/2013/39) 3 . EBC może korzystać z informacji statystycznych przekazywanych na podstawie niniejszych wytycznych zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2533/98 4 .
(3) Niektóre definicje zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 2533/98 są również istotne na potrzeby sprawozdawczości na podstawie niniejszych wytycznych, zatem powinny mieć one zastosowanie.
(4) MIF będące częścią rzeczywistej populacji sprawozdawczej są zobowiązane do przekazywania informacji statystycznych dotyczących ich bilansów krajowemu bankowi centralnemu (KBC) państwa członkowskiego, w którym są rezydentami, zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2020/379 (EBC/2021/2). Konieczne jest zatem określenie formatów i procedur obowiązujących KBC przy przekazywaniu EBC informacji statystycznych opartych na tych informacjach zebranych od rzeczywistej populacji sprawozdawczej oraz na bilansie własnym KBC. Ponadto do celów sprawozdawczości statystycznej EBC powinien pozyskiwać informacje statystyczne z własnego bilansu odpowiadające informacjom statystycznym pozyskanym przez KBC z ich bilansów.
(5) Aby umożliwić analizę zmian sytuacji monetarnej w zależności od rodzaju MIF EBC opracowuje statystyki dotyczące zagregowanego bilansu funduszy rynku pieniężnego (FRP) i instytucji przyjmujących depozyty innych niż banki centralne. W celu opracowania tych statystyk dla strefy euro i poszczególnych państw członkowskich strefy euro konieczne jest zbieranie przez EBC danych statystycznych od KBC dotyczących aktywów i pasywów FRP.
(6) W celu zapewnienia, aby przekazywane EBC informacje statystyczne dotyczące sektora MIF były reprezentatywne dla całej populacji sprawozdawczej każdego państwa członkowskiego strefy euro, należy ustanowić wspólne zasady dotyczące procedury uzupełnienia danych do 100 % populacji dla małych MIF objętych wyłączeniem z niektórych wymogów sprawozdawczych na podstawie art. 9 rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2) oraz art. 4 rozporządzenia (UE) nr 1072/2013 (EBC/2013/34). Z tego samego powodu dla MIF, które zostały wybrane przez KBC w ramach próby zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1072/2013 (EBC/2013/34), należy ustanowić wspólne zasady dotyczące uzupełniania danych do 100 % populacji.
(7) Na potrzeby pogłębionej analizy zmian w zakresie kredytów udzielonych przez MIF przedsiębiorstwom niefinanso- wym w strefie euro oraz w poszczególnych państwach członkowskich strefy euro KBC powinny przekazywać EBC dostępne informacje statystyczne o kredytach udzielonych przez MIF przedsiębiorstwom niefinansowym w podziale według rodzaju działalności gospodarczej.
(8) W celu uzupełnienia analizy zmian w zakresie udzielania kredytów w strefie euro i poszczególnych państwach członkowskich strefy euro KBC powinny przekazywać EBC informacje o niewykorzystanych liniach kredytowych MIF w podziale według sektora instytucjonalnego. W celu zwiększenia porównywalności między państwami KBC powinny przekazywać informacje statystyczne na temat niewykorzystanych linii kredytowych zgodnie z definicjami ustanowionymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 i rozporządzeniu Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2016/867 (EBC/2016/13) 6 .
(9) EBC musi monitorować transmisję polityki pieniężnej w wyniku zmian stóp procentowych stosowanych przez MIF do depozytów oraz kredytów i pożyczek w odniesieniu do gospodarstw domowych i przedsiębiorstw niefinanso- wych. Konieczne jest zatem określenie formatów i procedur stosowanych przez KBC w celu przekazywania takich informacji EBC, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1072/2013 (EBC/2013/34).
(10) Eurosystem musi wykorzystywać dane statystyczne dotyczące pozycji bilansowych i stóp procentowych poszczególnych monetarnych instytucji finansowych zbierane zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 2021/379 (EBC/2021/2) i rozporządzeniem (UE) nr 1072/2013 (EBC/2013/34), odpowiednio do celów polityki pieniężnej, stabilności finansowej i polityki makroostrożnościowej, a także do zadań związanych z nadzorem mikroostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi w państwach członkowskich strefy euro. KBC powinny być zatem zobowiązane do przekazywania EBC koniecznych statystyk indywidualnych pozycji bilansowych (IBSI) oraz indywidualnych statystyk stóp procentowych MIF (IMIR).
(11) W dniu 5 czerwca 2020 r. Rada Prezesów zatwierdziła rozszerzenie panelu instytucji kredytowych strefy euro na potrzeby przekazywania EBC poszczególnych pozycji bilansowych 7 , których regularne przekazywanie rozpoczyna się w odniesieniu do informacji bilansowych dotyczących lutego 2021 r. W celu złagodzenia zwiększonego obciążenia sprawozdawczego KBC wynikającego z tego rozszerzenia wymogi dotyczące przekazywania informacji w zakresie IBSI dla tych instytucji kredytowych powinny są ograniczone w porównaniu do informacji w zakresie IBSI przekazywanych dla instytucji kredytowych włączonych do panelu przed jego rozszerzeniem (instytucje kluczowe).
(12) W celu wsparcia terminowej analizy zmian polityki pieniężnej i akcji kredytowej EBC powinien otrzymywać informacje w zakresie IBSI i IMIR w tym samym czasie, co agregaty krajowe dla instytucji kluczowych, których działalność obejmuje znaczną część odpowiednich zagregowanych wskaźników. W celu uniknięcia załamań szeregów czasowych IBSI i IMIR oraz w celu zapewnienia stałego uwzględniania krajowych agregatów instytucji kluczowych pożądane jest, aby nowa instytucja kredytowa powstała w wyniku połączenia, przejęcia lub innego przekształcenia przedsiębiorstw z udziałem co najmniej jednej instytucji kluczowej sama była instytucją kluczową. W przypadku gdy państwo członkowskie przyjmuje euro, konieczne jest określenie, która z instytucji kredytowych będących rezydentami powinna być instytucją kluczową na potrzeby terminowej analizy rozwoju sytuacji pieniężnej i kredytowej w tym państwie członkowskim, również przy uwzględnieniu obciążenia sprawozdawczego dla odpowiedniego KBC.
(13) Zgodnie z art. 12 ust. 1 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC") Rada Prezesów może zdecydować o przekazaniu pewnych uprawnień Zarządowi. Zgodnie z ogólnymi zasadami przekazywania uprawnień opracowanymi i potwierdzonymi przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej przekazanie uprawnień decyzyjnych powinno mieć ograniczony zakres, być proporcjonalne i oparte na określonych kryteriach. Należy zatem zapewnić, aby w przypadku udzielenia KBC lub cofnięcia mu przez Radę Prezesów lub Zarząd zezwolenia na stosowanie określonego progu na potrzeby bilansów instytucji kredytowych strefy euro, w odniesieniu do których indywidualne dane są przekazywane EBC, rozważono, czy stosowanie takiego progu nie spowodowałoby nieproporcjonalnego obciążenia sprawozdawczego dla tych KBC.
(14) EBC prowadzi Rejestr Danych Instytucji i Podmiotów Powiązanych (zwany dalej "RIAD"), centralny rejestr danych o jednostkach instytucjonalnych istotnych dla potrzeb statystycznych. Dane referencyjne dotyczące MIF oraz informacje dotyczące instytucji kredytowych strefy euro, dla których KBC przekazują dane w zakresie indywidualnych pozycji bilansowych MIF lub indywidualnych stóp procentowych MIF, są przechowywane w bazie RIAD zgodnie z wytycznymi Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2018/876 (EBC/2018/16) 8 . Należy zatem określić informacje, które KBC mają obowiązek wprowadzać do bazy RIAD i aktualizować w odniesieniu do instytucji kredytowych strefy euro, dla których przekazywane są dane w zakresie IBSI lub IMIR.
(15) W celu zmniejszenia obciążeń sprawozdawczych wskazane jest, aby informacje statystyczne zbierane na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2) były wykorzystywane do regularnego wyliczania podstawy naliczania rezerwy dla instytucji kredytowych podlegających obowiązkowi utrzymywania rezerwy obowiązkowej EBC, zgodnie z rozporządzeniem Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2021/378 (EBC/2021/1) 9 . Aby EBC mógł opracowywać statystyki dotyczące podziału zagregowanej podstawy naliczania rezerwy według rodzajów zobowiązań, konieczne jest, aby KBC przekazywały EBC informacje statystyczne dotyczące podstawy naliczania rezerwy instytucji kredytowych dla poszczególnych państw członkowskich strefy euro. Konieczne jest również zbieranie przez EBC informacji statystycznych na temat wskaźników makro w celu monitorowania adekwatności standardowego odliczenia, o którym mowa w art. 5 rozporządzenia (UE) 2021/378 (EBC/2021/1).
(16) Agregaty monetarne strefy euro oraz czynniki ich kreacji wyliczane są głównie z danych bilansowych MIF zbieranych na mocy rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2). Agregaty monetarne strefy euro obejmują jednak nie tylko zobowiązania pieniężne MIF, ale również zobowiązania pieniężne instytucji rządowych na szczeblu centralnym i instytucji świadczących żyro pocztowe, które nie należą do sektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym. Konieczne jest zatem przekazywanie EBC informacji statystycznych dotyczących instytucji świadczących żyro pocztowe, które otrzymują depozyty od niemonetarnych instytucji finansowych będących rezydentami strefy euro zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1074/2013 (EBC/2013/39). Z tego samego powodu niezbędne jest przekazywanie EBC informacji statystycznych dotyczących zobowiązań monetarnych instytucji rządowych na szczeblu centralnym oraz gotówki i papierów wartościowych wyemitowanych przez MIF strefy euro znajdujących się w portfelu instytucji rządowych na szczeblu centralnym. Należy również określić formaty i procedury przekazywania takich informacji EBC.
(17) Aby ułatwić analizę struktury sektora bankowego strefy euro i zmian w tym sektorze, KBC powinny przekazywać strukturalne wskaźniki finansowe instytucji kredytowych zgodnie z formularzami określonymi w niniejszych wytycznych. W celu zmniejszenia obciążenia sprawozdawczego KBC powinny mieć możliwość udostępniania informacji w alternatywnych źródłach danych, które mogą być wykorzystywane przez EBC - na podstawie porozumienia z nim - do opracowania niezbędnych wskaźników.
(18) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 10 zmienia między innymi definicję "instytucji kredytowej" w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013 w celu objęcia jej zakresem firm inwestycyjnych o znaczeniu systemowym, które, w zakresie, w jakim nie prowadzą działalności zgodnej ze wspólnymi standardami, definicjami i klasyfikacjami na potrzeby klasyfikacji statystycznej instytucji przyjmujących depozyty, nie są MIF. W związku z tym w rozporządzeniu (UE) 2021/379 (EBC/2021/2) dokonuje się rozróżnienia w ramach rzeczywistej populacji sprawozdawczej między instytucjami kredytowymi zaklasyfikowanymi do sektora MIF a instytucjami kredytowymi innymi niż MIF. Aby EBC mógł skutecznie monitorować działalność instytucji kredytowych, konieczne jest przekazywanie mu informacji zbieranych przez KBC od instytucji kredytowych innych niż MIF na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2).
(19) W celu zapewnienia poprawności i jakości informacji statystycznych zbieranych przez EBC konieczne jest zapewnienie monitorowania, weryfikacji oraz, w stosownych przypadkach, korekty informacji statystycznych przekazywanych przez KBC. Z tych samych powodów KBC powinny przedstawić EBC wyjaśnienia dotyczące korekt znacznie poprawiające przekazywane informacje statystyczne, lub na żądanie EBC.
(20) Zgodnie z art. 5 Statutu ESBC w związku z art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej państwa członkowskie, których walutą nie jest euro (zwane dalej "państwami członkowskimi spoza strefy euro"), które planują przyjąć euro, powinny w ramach przygotowań do przyjęcia euro opracować i wdrożyć środki mające na celu zbieranie informacji statystycznych koniecznych do spełnienia wymogów EBC w zakresie sprawozdawczości statystycznej. W odpowiednich przypadkach stosowanie niniejszych wytycznych może zatem zostać rozszerzone na KBC państw członkowskich spoza strefy euro na określony okres sprawozdawczy. Ponadto, w celu umożliwienia EBC uzyskania kompleksowego obrazu zbieranych informacji statystycznych oraz przeprowadzenia odpowiednich analiz, KBC państw członkowskich spoza strefy euro, które przyjmują euro, powinny być zobowiązane do przekazania EBC informacji statystycznych obejmujących określony okres poprzedzający przyjęcie przez nie euro i przystąpienie tych państw do Unii.
(21) W celu umożliwienia EBC realizacji jego zadań KBC powinny przekazywać wymagane informacje statystyczne w określonych terminach. W tym celu oraz w celu zapewnienia KBC większej jasności pożądane jest również, aby przekazywały one dane zgodnie z kalendarzem sprawozdawczym, o którym zostaną poinformowane przez EBC.
(22) Należy ustanowić wspólne zasady publikowania przez KBC informacji statystycznych dotyczących bilansów MIF, które mają być przekazywane zgodnie z niniejszymi wytycznymi, w celu zapewnienia uporządkowanego udostępniania powiązanych kluczowych wrażliwych zmiennych rynkowych.
(23) Pożądane jest ustanowienie wspólnej dla wszystkich KBC metody przekazywania informacji statystycznych EBC. W związku z powyższym w ramach ESBC powinien zostać uzgodniony i określony zharmonizowany elektroniczny format transmisji.
(24) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, z zastrzeżeniem, że zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani na obciążenia sprawozdawcze. W związku z tym Zarząd EBC powinien mieć możliwość dokonywania takich zmian technicznych, przy czym procedura ta powinna być stosowana przy uwzględnieniu opinii Komitetu ds. Statystyki ESBC.
(25) W celu wdrożenia decyzji Rady Prezesów z dnia 5 czerwca 2020 r. w sprawie rozszerzenia zakresu danych statystycznych o pojedynczych pozycjach bilansowych konieczne jest, aby KBC uwzględniały rozszerzony panel instytucji kredytowych strefy euro przy regularnym przekazywaniu EBC statystyki w zakresie IBSI począwszy od okresu sprawozdawczego stanowiącego luty 2021 r. KBC powinny zatem wskazać instytucje kredytowe, dla których mają być przekazywane dane w zakresie IBSI i IMIR zgodnie z zakresem niniejszych wytycznych. Ponieważ wytyczne w sprawie statystyki monetarnej i finansowej Europejskiego Banku Centralnego EBC/2014/15 11 stosuje się nadal do dnia 1 lutego 2022 r., konieczne jest ustanowienie przejściowych wymogów w zakresie sprawozdawczości opartych na niniejszych wytycznych na okres do dnia 1 lutego 2022 r. Konieczne jest również, aby KBC przekazywały informacje za ten okres w terminach określonych w niniejszych wytycznych.
(26) Ponadto, w świetle zmian definicji "instytucji kredytowej" w rozporządzeniu (UE) nr 575/2013, które stosuje się od dnia 26 czerwca 2021 r., konieczne jest ustanowienie przejściowych wymogów sprawozdawczych dla KBC w odniesieniu do pozycji bilansowych instytucji kredytowych niebędących MIF za okres od 26 czerwca 2021 r. do 1 lutego 2022 r.
(27) W celu zapewnienia skuteczności zbierania i analizy informacji statystycznych KBC powinny stosować się do przepisów niniejszych wytycznych od dnia rozpoczęcia stosowania nowych wymogów sprawozdawczych określonych w art. 5 rozporządzenia (UE) 2021/379 (EBC/2021/2). Niniejsze wytyczne powinno się zatem stosować od dnia 1 lutego 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE: