uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 i ust. 5,
uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1 i art. 14 ust. 3,
(1) Wskaźniki referencyjne stóp procentowych są istotne dla funkcjonowania rynków finansowych i transmisji polityki pieniężnej. Po pierwsze, rynki finansowe opierają się w dużej mierze na takich wskaźnikach stosowanych jako odniesienie w umowach finansowych, na przykład w umowach o kredyt hipoteczny, umowach zawieranych na rynku pieniężnym, papierach wartościowych o zmiennym oprocentowaniu i instrumentach pochodnych. Po drugie, wskaźniki te stanowią podstawę codziennej wyceny szeregu instrumentów finansowych. Po trzecie, transmisja polityki pieniężnej rozpoczyna się od zmian wskaźników referencyjnych na rynkach pieniężnych w odpowiedzi na zmiany stóp procentowych Europejskiego Banku Centralnego (EBC). Brak solidnych i wiarygodnych wskaźników referencyjnych może w związku z tym prowadzić do zakłóceń na rynkach finansowych, które mogą mieć znaczący niekorzystny wpływ na transmisję decyzji EBC w zakresie polityki pieniężnej oraz na zdolność Eurosystemu do przyczyniania się do należytego prowadzenia polityki przez właściwe organy w odniesieniu do stabilności systemu finansowego - zadań, które zostały powierzone Eurosystemowi na podstawie art. 127 ust. 2 i ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Jeden ze wskaźników referencyjnych overnight powszechnie stosowanych w Unii, referencyjna stopa międzybankowych operacji depozytowych typu overnight w euro (EONIA), nie może zostać uznana za zgodną z wymogami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 1 . W związku z tym istnieje ryzyko, że stosowanie tego wskaźnika referencyjnego w nowych instrumentach finansowych lub umowach może w przyszłości nie być dozwolone. Wykonywanie wyżej wymienionych zadań wymaga, aby Eurosystem zapewnił strefie euro krótkoterminową stopę procentową dla euro (€STR), która mogłaby uzupełniać istniejące wskaźniki i służyć jako rezerwowy wskaźnik referencyjny w przypadku zaprzestania stosowania stopy EONIA.
(2) W celu realizacji swoich zadań Eurosystem stosuje granularne informacje statystyczne z rynku pieniężnego zebrane na podstawie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) 2 . Rozporządzenie to nakłada na podmioty sprawozdające obowiązek przestrzegania określonych wymogów sprawozdawczości statystycznej oraz nakłada na KBC obowiązki w zakresie zbierania informacji statystycznych i zapewniania ich jakości. Ponadto podmioty sprawozdające podlegają zasadom Eurosystemu w zakresie stosowania sankcji. Informacje statystyczne przekazywane są w następnym dniu operacyjnym systemu TARGET2 po dacie transakcji przez grupę instytucji kredytowych określoną przez Radę Prezesów zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48).
(3) EBC i KBC są odpowiedzialne za gromadzenie i przetwarzanie jakości informacji statystycznych niezbędnych do ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro. EBC jako administrator krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz KBC mające obowiązki i zadania w odniesieniu do procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro polegają na podmiotach sprawozdających w zakresie spełnienia minimalnych standardów umożliwiających realizację wymogów sprawozdawczości statystycznej EBC w odniesieniu do informacji statystycznych gromadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) i przeznaczonych do stosowania w procesie ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro.
(4) W odniesieniu do gromadzenia informacji statystycznych na mocy rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) art. 3 ust. 3 tego rozporządzenia pozwala KBC na podejmowanie decyzji o przekazaniu ich obowiązków do EBC. Z tego względu KBC, które podejmą taką decyzję, nie będą prowadzić lokalnej platformy gromadzenia danych na podstawie niniejszych wytycznych. W szczególności taka decyzja podjęta przez KBC nie zwalnia tego KBC z odpowiedzialności za wiarygodność i rzetelność wejściowych informacji statystycznych przekazanych zgodnie z niniejszymi wytycznymi, ponieważ co najmniej jeden podmiot sprawozdawczy nadal będzie rezydentem jego państwa członkowskiego. Przepisy materialne i proceduralne regulujące proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro muszą zostać przyjęte na poziomie Eurosystemu.
(5) Uregulowanie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz określenie odpowiedzialności EBC w zakresie administracji i nadzoru nad procesem jej ustalania wymaga przyjęcia wytycznych. Wytyczne powinny również określać zadania i obowiązki KBC i EBC w odniesieniu do ich wkładu w proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz inne procedury operacyjne.
(6) Jasne, solidne i kompleksowe ramy prawne dotyczące procesu ustalania, administrowania i nadzoru w odniesieniu do krótkoterminowej stopy procentowej dla euro zwiększają jasność i przejrzystość procesu ustalania tej stopy i przyczyniają się do ochrony poufności informacji statystycznych gromadzonych od podmiotów sprawozdających.
(7) Uznaje się, że banki centralne już przestrzegają zasad, standardów i procedur, które gwarantują prowadzenie działalności w sposób uczciwy i niezależny. Niemniej jednak właściwe jest, aby w miarę możliwości te ramy prawne były zgodne z międzynarodowymi najlepszymi praktykami w zakresie zapewniania referencyjnych wskaźników finansowych i przejrzystości, w szczególności zasadami IOSCO dotyczącymi referencyjnych wskaźników finansowych 3 (zwanymi dalej "zasadami IOSCO"). W związku z tym, mimo że ani zasady IOSCO, ani rozporządzenie (UE) 2016/1011 nie mają zastosowania do banków centralnych, przy ustalaniu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro na podstawie niniejszych wytycznych EBC jako administrator tej stopy postara się w stosownych przypadkach dokonać transpozycji założeń zasad IOSCO. Stosowane środki powinny być proporcjonalne do ryzyka, jakie niesie ze sobą krótkoterminowa stopa procentowa dla euro i proces jej ustalania.
(8) EBC powinien zapewnić odpowiednie i przejrzyste ramy kontroli zgodnie z najlepszymi praktykami międzynarodowymi w celu ochrony integralności i niezależności procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz w celu przeciwdziałania istniejącym lub potencjalnym konfliktom interesów. Ramy kontroli obejmują przestrzeganie wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/855 (EBC/2015/11) 4 , w których określono zasady etyczne, których należy przestrzegać przy wykonywaniu zadań Eurosystemu. Ramy kontroli mogą również opierać się na istniejących politykach i procedurach EBC i KBC w celu zapewnienia zaangażowania w proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro pracowników posiadających odpowiedni poziom wiedzy specjalistycznej, ich szkolenia oraz weryfikacji ich kompetencji.
(9) Z uwagi na bardzo wysoki poziom krytyczności technologii informatycznych, które są niezbędne do zapewnienia krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, EBC i KBC obsługujące lokalną platformę zbierania danych powinny świadczyć te usługi zgodnie z wysokimi wymogami w zakresie dostępności i poziomu usług informatycznych, które mają być ustanowione i aktualizowane przez EBC,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:
W imieniu Rady Prezesów EBC | |
Mario DRAGHI | |
Prezes EBC |
- dodany przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2020/15 (496/2020) z dnia 19 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.106.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 6 kwietnia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2024/419 z dnia 18 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.419) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem notyfikacji.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2019.199.8 |
Rodzaj: | Wytyczne |
Tytuł: | Wytyczne EBC/2019/19 (2019/1265) w sprawie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR) |
Data aktu: | 10/07/2019 |
Data ogłoszenia: | 26/07/2019 |
Data wejścia w życie: | 01/10/2019 |