Wytyczne EBC/2019/19 (2019/1265) w sprawie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR)

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO (UE) 2019/1265
z dnia 10 lipca 2019 r.
w sprawie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR) (EBC/2019/19)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności art. 127 ust. 2 i ust. 5,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności art. 12 ust. 1 i art. 14 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wskaźniki referencyjne stóp procentowych są istotne dla funkcjonowania rynków finansowych i transmisji polityki pieniężnej. Po pierwsze, rynki finansowe opierają się w dużej mierze na takich wskaźnikach stosowanych jako odniesienie w umowach finansowych, na przykład w umowach o kredyt hipoteczny, umowach zawieranych na rynku pieniężnym, papierach wartościowych o zmiennym oprocentowaniu i instrumentach pochodnych. Po drugie, wskaźniki te stanowią podstawę codziennej wyceny szeregu instrumentów finansowych. Po trzecie, transmisja polityki pieniężnej rozpoczyna się od zmian wskaźników referencyjnych na rynkach pieniężnych w odpowiedzi na zmiany stóp procentowych Europejskiego Banku Centralnego (EBC). Brak solidnych i wiarygodnych wskaźników referencyjnych może w związku z tym prowadzić do zakłóceń na rynkach finansowych, które mogą mieć znaczący niekorzystny wpływ na transmisję decyzji EBC w zakresie polityki pieniężnej oraz na zdolność Eurosystemu do przyczyniania się do należytego prowadzenia polityki przez właściwe organy w odniesieniu do stabilności systemu finansowego - zadań, które zostały powierzone Eurosystemowi na podstawie art. 127 ust. 2 i ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Jeden ze wskaźników referencyjnych overnight powszechnie stosowanych w Unii, referencyjna stopa międzybankowych operacji depozytowych typu overnight w euro (EONIA), nie może zostać uznana za zgodną z wymogami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 1 . W związku z tym istnieje ryzyko, że stosowanie tego wskaźnika referencyjnego w nowych instrumentach finansowych lub umowach może w przyszłości nie być dozwolone. Wykonywanie wyżej wymienionych zadań wymaga, aby Eurosystem zapewnił strefie euro krótkoterminową stopę procentową dla euro (€STR), która mogłaby uzupełniać istniejące wskaźniki i służyć jako rezerwowy wskaźnik referencyjny w przypadku zaprzestania stosowania stopy EONIA.

(2) W celu realizacji swoich zadań Eurosystem stosuje granularne informacje statystyczne z rynku pieniężnego zebrane na podstawie rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) 2 . Rozporządzenie to nakłada na podmioty sprawozdające obowiązek przestrzegania określonych wymogów sprawozdawczości statystycznej oraz nakłada na KBC obowiązki w zakresie zbierania informacji statystycznych i zapewniania ich jakości. Ponadto podmioty sprawozdające podlegają zasadom Eurosystemu w zakresie stosowania sankcji. Informacje statystyczne przekazywane są w następnym dniu operacyjnym systemu TARGET2 po dacie transakcji przez grupę instytucji kredytowych określoną przez Radę Prezesów zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48).

(3) EBC i KBC są odpowiedzialne za gromadzenie i przetwarzanie jakości informacji statystycznych niezbędnych do ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro. EBC jako administrator krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz KBC mające obowiązki i zadania w odniesieniu do procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro polegają na podmiotach sprawozdających w zakresie spełnienia minimalnych standardów umożliwiających realizację wymogów sprawozdawczości statystycznej EBC w odniesieniu do informacji statystycznych gromadzonych na podstawie rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) i przeznaczonych do stosowania w procesie ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro.

(4) W odniesieniu do gromadzenia informacji statystycznych na mocy rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) art. 3 ust. 3 tego rozporządzenia pozwala KBC na podejmowanie decyzji o przekazaniu ich obowiązków do EBC. Z tego względu KBC, które podejmą taką decyzję, nie będą prowadzić lokalnej platformy gromadzenia danych na podstawie niniejszych wytycznych. W szczególności taka decyzja podjęta przez KBC nie zwalnia tego KBC z odpowiedzialności za wiarygodność i rzetelność wejściowych informacji statystycznych przekazanych zgodnie z niniejszymi wytycznymi, ponieważ co najmniej jeden podmiot sprawozdawczy nadal będzie rezydentem jego państwa członkowskiego. Przepisy materialne i proceduralne regulujące proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro muszą zostać przyjęte na poziomie Eurosystemu.

(5) Uregulowanie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz określenie odpowiedzialności EBC w zakresie administracji i nadzoru nad procesem jej ustalania wymaga przyjęcia wytycznych. Wytyczne powinny również określać zadania i obowiązki KBC i EBC w odniesieniu do ich wkładu w proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz inne procedury operacyjne.

(6) Jasne, solidne i kompleksowe ramy prawne dotyczące procesu ustalania, administrowania i nadzoru w odniesieniu do krótkoterminowej stopy procentowej dla euro zwiększają jasność i przejrzystość procesu ustalania tej stopy i przyczyniają się do ochrony poufności informacji statystycznych gromadzonych od podmiotów sprawozdających.

(7) Uznaje się, że banki centralne już przestrzegają zasad, standardów i procedur, które gwarantują prowadzenie działalności w sposób uczciwy i niezależny. Niemniej jednak właściwe jest, aby w miarę możliwości te ramy prawne były zgodne z międzynarodowymi najlepszymi praktykami w zakresie zapewniania referencyjnych wskaźników finansowych i przejrzystości, w szczególności zasadami IOSCO dotyczącymi referencyjnych wskaźników finansowych 3  (zwanymi dalej "zasadami IOSCO"). W związku z tym, mimo że ani zasady IOSCO, ani rozporządzenie (UE) 2016/1011 nie mają zastosowania do banków centralnych, przy ustalaniu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro na podstawie niniejszych wytycznych EBC jako administrator tej stopy postara się w stosownych przypadkach dokonać transpozycji założeń zasad IOSCO. Stosowane środki powinny być proporcjonalne do ryzyka, jakie niesie ze sobą krótkoterminowa stopa procentowa dla euro i proces jej ustalania.

(8) EBC powinien zapewnić odpowiednie i przejrzyste ramy kontroli zgodnie z najlepszymi praktykami międzynarodowymi w celu ochrony integralności i niezależności procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz w celu przeciwdziałania istniejącym lub potencjalnym konfliktom interesów. Ramy kontroli obejmują przestrzeganie wytycznych Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/855 (EBC/2015/11) 4 , w których określono zasady etyczne, których należy przestrzegać przy wykonywaniu zadań Eurosystemu. Ramy kontroli mogą również opierać się na istniejących politykach i procedurach EBC i KBC w celu zapewnienia zaangażowania w proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro pracowników posiadających odpowiedni poziom wiedzy specjalistycznej, ich szkolenia oraz weryfikacji ich kompetencji.

(9) Z uwagi na bardzo wysoki poziom krytyczności technologii informatycznych, które są niezbędne do zapewnienia krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, EBC i KBC obsługujące lokalną platformę zbierania danych powinny świadczyć te usługi zgodnie z wysokimi wymogami w zakresie dostępności i poziomu usług informatycznych, które mają być ustanowione i aktualizowane przez EBC,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1  5

Przedmiot

1. 
Niniejsze wytyczne regulują krótkoterminową stopę procentową dla euro i określają odpowiedzialność EBC za jej administrację i nadzór nad procesem ustalania tej stopy. Niniejsze wytyczne określają również zadania i obowiązki KBC i EBC w odniesieniu do ich wkładu w proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro i inne procedury operacyjne.
2. 
Ponadto niniejsze wytyczne regulują obliczanie i publikowanie składanych średnich stóp krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz składanego indeksu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro.
Artykuł  2

Definicje

Użyte w niniejszych wytycznych określenia oznaczają:

(1)
"KBC" - krajowe banki centralne państw członkowskich, których walutą jest euro;
(2)
"krótkoterminowa stopa procentowa dla euro" - stopę procentową odzwierciedlającą hurtowe koszty niezabezpieczonego finansowania overnight w euro w bankach znajdujących się w strefie euro;
(3)
"system obsługi krótkoterminowej stopy procentowej dla euro" - system będący własnością EBC i opracowany przez EBC w celu uzyskania wejściowych informacji statystycznych, wykonywania walidacji wejściowych informacji statystycznych, sporządzania sprawozdań dotyczących jakości tych informacji oraz obliczania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
(4)
"lokalna platforma gromadzenia danych" - system KBC obejmujący jeden lub większą liczbę podmiotów sprawozdających będących rezydentami w jego państwie członkowskim, który nie podjął decyzji o przekazaniu swoich obowiązków na rzecz EBC na mocy rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48), bądź system EBC, który jest wykorzystywany do gromadzenia wejściowych informacji statystycznych, wykonywania walidacji wejściowych informacji statystycznych, sporządzania sprawozdań dotyczących jakości tych informacji oraz przekazywania wejściowych informacji statystycznych do systemu obsługi krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
(5) 6
 "wejściowe informacje statystyczne" - informacje statystyczne dotyczące niezabezpieczonego segmentu rynku, przekazywane przez podmioty sprawozdające KBC lub EBC zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48), w przypadku gdy od daty pierwszego przekazania danych minęło 12 miesięcy;
(6)
"przetwarzanie jakości" - wykonywanie szeregu kontroli i analiz jakości wejściowych informacji statystycznych niezbędnych do ustalenia krótkoterminowej stopy procentowej dla euro i mających na celu zapewnienie kompletności, ważności, dokładności, spójności, dostępności i terminowości wejściowych informacji statystycznych przekazywanych i otrzymywanych w systemie obsługi krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
(7)
"transakcja kwalifikowana" - transakcję, która spełnia kryteria kwalifikacji określone jako część metodologii krótkoterminowej stopy procentowej dla euro i która jest przeznaczona do wykorzystania do obliczania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
(8)
"transakcja" - transakcję, która stanowi część wejściowych informacji statystycznych;
(9)
"dzień operacyjny TARGET2" - dzień operacyjny TARGET2 w rozumieniu art. 1 załącznika I do decyzji EBC/2007/7 7 ;
(10)
"proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro" - proces, w ramach którego ustala się krótkoterminową stopę procentową dla euro i który obejmuje działania wymienione w art. 4 ust. 1;
(11)
"metodologia krótkoterminowej stopy procentowej dla euro" - metodologię określania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro definiowaną przez EBC jako administratora krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
(12)
"wymagania użytkownika" - możliwości biznesowe, techniczne, operacyjne i przejściowe, ograniczenia i cechy, które mają być zapewnione przez systemy informatyczne odpowiedniego KBC lub EBC i które mogą być przydzielone do dwóch głównych kategorii, tj. wymogów funkcjonalnych (dotyczących użytkownika, przepisów prawnych i regulacyjnych) oraz wymogów niefunkcjonalnych (dotyczących architektury, bezpieczeństwa, operacyjne i techniczne);
(13)
"architektura systemu" - opis ogólnej architektury systemu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro w odniesieniu do sprzętu i oprogramowania, ich relacji oraz interfejsów łączących je z innymi systemami;
(14)
"podmiot sprawozdający" - podmiot sprawozdający, który został zidentyfikowany jako taki przez Radę Prezesów i który stanowi część rzeczywistej populacji sprawozdawczej zgodnie z art. 2 rozporządzenia (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48);
(15) 8
 "zainteresowane strony" - podmioty sprawozdające, użytkowników krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, użytkowników składanych średnich stóp krótkoterminowej stopy procentowej dla euro lub użytkowników składanego indeksu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
(16)
"na warunkach rynkowych" - transakcję między dwiema stronami, która nie jest transakcją wewnątrz grupy i która została zawarta na warunkach, na które nie ma wpływu konflikt interesów jednej ze stron (np. konflikt interesów wynikający z zawarcia transakcji między przedsiębiorstwami powiązanymi);
(17)
"zasady etyki Eurosystemu" - zasady określone w wytycznych (UE) 2015/855 (EBC/2015/11);
(18)
"konflikt interesów" - sytuację, w której członek organu lub pracownik EBC lub KBC ma osobisty interes, który może wpływać lub wydaje się, że może wpływać na bezstronne i obiektywne wykonywanie ich obowiązków;
(19)
"procedura awaryjna" - procedurę, którą należy wdrożyć w celu umożliwienia publikacji krótkoterminowej stopy procentowej dla euro w przypadku braku wystarczających wejściowych informacji statystycznych, co może wynikać z czynników takich jak napięcia na rynku lub zakłócenia działania rynku, awarie infrastruktury krytycznej lub inne istotne czynniki;
(20)
"pracownik" - osobę pozostającą w stosunku pracy z EBC lub KBC, z wyjątkiem tych, którym powierzono wyłącznie zadania niezwiązane z wykonywaniem zadań Eurosystemu;
(21)
"członek organu" - członka organu decyzyjnego lub innego organu wewnętrznego EBC lub KBC nie będącego pracownikiem;
(22) 9
 "system ECB Data Portal" - internetową usługę EBC w zakresie dostarczania danych na potrzeby statystyczne;
(23)
"platforma rozpowszechniania informacji o rynku" - system, który ma być otwarty i który jest wykorzystywany przez EBC do publikowania informacji i danych, które są ustrukturyzowane i nadają się do automatycznego przetwarzania;
(24)
"istotna zmiana" - zmianę metodologii krótkoterminowej stopy procentowej dla euro lub procedury ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, która mogłaby mieć wpływ na interesy zainteresowanych stron;
(25) 10
"istotna zmiana" - zmianę metodologii krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, procedury ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro lub zasad obliczania i publikacji składanych średnich stóp krótkoterminowej stopy procentowej dla euro lub składanego indeksu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (w tym decyzji o zaprzestaniu publikowania takich stóp lub takiego indeksu), która mogłaby mieć wpływ na interesy zainteresowanych stron;
(26)
"ESA 2010" - europejski system rachunków ustanowiony na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 11 ;
(27)
"procedury poprodukcyjne" - działania podejmowane po publikacji lub ponownej publikacji krótkoterminowej stopy procentowej dla euro w celu monitorowania dokładności i kompletności wejściowych informacji statystycznych oraz przygotowania do działań, które mają zostać podjęte w następnym dniu operacyjnym systemu TARGET2. Takie procedury i działania nie obejmują działań objętych procesem ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
(28) 12
 "składana średnia stopa krótkoterminowej stopy procentowej dla euro" - średnią stopę obliczoną wyłącznie na podstawie historycznych dziennych wartości krótkoterminowej stopy procentowej dla euro z zastosowaniem zasad obliczania i publikacji publikowanych przez EBC;
(29) 13
 "składany indeks krótkoterminowej stopy procentowej dla euro" - dzienny indeks umożliwiający obliczenie składanej średniej stopy krótkoterminowej stopy procentowej dla euro dla dowolnego okresu odsetkowego na podstawie opublikowanych wartości indeksu odpowiadających dacie rozpoczęcia i zakończenia danego okresu.
Artykuł  3

Bazowy cel krótkoterminowej stopy procentowej dla euro

Krótkoterminowa stopa procentowa dla euro odzwierciedla hurtowe koszty niezabezpieczonego finansowania overnight w euro w bankach znajdujących się w strefie euro. Krótkoterminową stopę procentową dla euro publikuje się dla każdego dnia operacyjnego systemu TARGET2 w oparciu o transakcje, których realizacja i rozrachunek miały miejsce w poprzednim dniu operacyjnym systemu TARGET2 (dzień sprawozdawczy "T") z terminem zapadalności T+1 i które uznaje się za wykonane na warunkach rynkowych, w związku z czym odzwierciedlają one stopy rynkowe w obiektywny sposób.

Artykuł  4

Zadania i obowiązki EBC jako administratora krótkoterminowej stopy procentowej dla euro

1. 
EBC jest odpowiedzialny za proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, które to zadanie obejmuje następujące działania:
a)
ustanawianie i aktualizacja ustaleń w zakresie przekazywania oraz odbioru wejściowych informacji statystycznych w systemie obsługi krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
b)
przetwarzanie jakości, w tym filtrowanie danych, wzbogacanie danych i wybór transakcji kwalifikowanych;
c)
obliczanie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro.
2. 
Jako administrator krótkoterminowej stopy procentowej dla euro EBC ma następujące zadania i obowiązki:
a)
definiowanie bazowego celu, któremu służy krótkoterminowa stopa procentowa dla euro, oraz metodologii krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
b)
wdrożenie procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, w tym zapewnienie:
(i)
sprawnego i niezawodnego funkcjonowania procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
(ii)
niezwłocznego rozwiązywania wszelkich pozostających w gestii EBC problemów, które mają lub potencjalnie mogą mieć niekorzystny wpływ na proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro i jej właściwe funkcjonowanie;
(iii)
publikacji spraw, polityk i procedur dotyczących krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, jeżeli jest to wymagane zgodnie z niniejszymi wytycznymi;
(iv)
aby system krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, wymogi użytkownika, przetwarzanie jakości oraz architektura systemu były odpowiednie, dostosowane do potrzeb oraz należycie i właściwie utrzymane;
(v)
aby EBC lub KBC nie dokonywały profesjonalnej oceny wykorzystania wejściowych informacji statystycznych w celu ustalenia krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, z wyjątkiem przypadków zgodnych z jasnymi wytycznymi określonymi w metodologii krótkoterminowej stopy procentowej dla euro lub procedurach biznesowych;
c)
zarządzanie procesem ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, w tym ramami kontroli i funkcją nadzoru wewnętrznego, o których mowa w art. 8 i 9, a także procedurami składania skarg i przeprowadzania audytów, o których mowa w art. 11 i 12;
d)
publikacja i, w razie potrzeby zgodnie z metodologią krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, rewizja i ponowna publikacja krótkoterminowej stopy procentowej dla euro.

Niezależnie od powyższego EBC oraz, w zakresie, w jakim wnoszą one wkład do procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, KBC nie są odpowiedzialne za stosowanie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro lub opieranie się na tej stopie przez zainteresowaną stronę lub inną osobę trzecią w ramach jakiegokolwiek instrumentu finansowego, umowy, transakcji lub jakiejkolwiek innej działalności komercyjnej lub decyzji inwestycyjnej.

3. 
EBC publikuje krótkoterminową stopę procentową dla euro na swojej stronie internetowej z dokładnością do trzech miejsc po przecinku nie później niż o godzinie 9.00 czasu środkowoeuropejskiego (CET) 14  każdego dnia operacyjnego systemu TARGET2, począwszy od dnia 2 października 2019 r. W przypadku wykrycia po publikacji jednego lub większej liczby błędów, które mają wpływ na opublikowaną krótkoterminową stopę procentową dla euro o więcej niż pewien określony próg punktów bazowych określony w metodologii krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, EBC dokonuje rewizji krótkoterminowej stopy procentowej dla euro i jej ponownej publikacji w tym samym dniu do godziny 11.00 czasu środkowoeuropejskiego (CET). Po upływie tego czasu nie wprowadza się zmian do krótkoterminowej stopy procentowej dla euro. Krótkoterminową stopę procentową dla euro publikuje się wraz z powiązanymi informacjami, zgodnie z metodologią krótkoterminowej stopy procentowej dla euro.
4. 
EBC publikuje na swojej stronie internetowej klauzulę o wyłączeniu odpowiedzialności za stosowanie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro lub opieranie się na tej stopie przez zainteresowaną stronę lub inną osobę trzecią w ramach jakiegokolwiek instrumentu finansowego, umowy, transakcji lub jakiejkolwiek innej działalności komercyjnej lub decyzji inwestycyjnej. Klauzula o wyłączeniu odpowiedzialności obejmuje EBC i KBC w zakresie, w jakim przyczyniają się one do procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro.
5.  15
 Krótkoterminowa stopa procentowa dla euro jest również udostępniana za pośrednictwem platformy Market Information Dissemination i systemu ECB Data Portal.
6. 
Niezależnie od postanowień ust. 1 odpowiedzialność za jakość i integralność wejściowych informacji statystycznych oraz ich terminowe przekazywanie reguluje rozporządzenie (UE) nr 1333/2014 (EBC/2014/48) oraz ramy dotyczące nieprzestrzegania zasad statystycznych.
Artykuł  4a  16

Zadania i obowiązki EBC w związki ze składanymi średnimi stopami krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz składanym indeksem krótkoterminowej stopy procentowej dla euro

1. 
EBC odpowiada za wykonanie następujących zadań:
a)
obliczanie i publikację składanych średnich stóp krótkoterminowej stopy procentowej dla euro dla następujących terminów zapadalności: 1 tygodnia, 1 miesiąca, 3 miesięcy, 6 miesięcy i 12 miesięcy, a także składanego indeksu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
b)
publikację zasad obliczania i publikacji składanych średnich stóp krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz składanego indeksu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro.

EBC publikuje na swojej stronie internetowej składane średnie stopy krótkoterminowej stopy procentowej dla euro dla terminów zapadalności, o których mowa w akapicie pierwszym, oraz składany indeks krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, z dokładnością do pięciu miejsc po przecinku dla stóp i ośmiu miejsc po przecinku dla indeksu, nie później niż o godz. 9.15 czasu środkowoeuropejskiego w każdym dniu roboczym TARGET2, począwszy od dnia 15 kwietnia 2021 r. Po tej godzinie nie dokonuje się rewizji opublikowanych wartości składanych średnich stóp krótkoterminowej stopy procentowej dla euro ani składanego indeksu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro.

2. 
Niezależnie od postanowień ust. 1 EBC i KBC nie ponoszą odpowiedzialności za stosowanie składanych średnich stóp krótkoterminowej stopy procentowej lub składanego indeksu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, ani też za poleganie na nich przez zainteresowaną stronę lub inną osobę trzecią w odniesieniu do instrumentów finansowych, umów, transakcji lub jakiejkolwiek innej działalności handlowej lub decyzji inwestycyjnej. EBC opublikuje na swojej stronie internetowej klauzulę o wyłączeniu odpowiedzialności EBC i KBC w tym zakresie.
Artykuł  5

Zadania i obowiązki EBC, KBC prowadzących lokalną platformę gromadzenia danych oraz KBC z co najmniej jednym podmiotem sprawozdającym będącym rezydentem jego państwa członkowskiego

1. 
EBC i KBC prowadzące lokalną platformę gromadzenia danych mają następujące zadania i obowiązki:
a)
zapewnienie, aby wejściowe informacje statystyczne były przekazywane do systemu obsługi krótkoterminowej stopy procentowej dla euro do godziny 7.00 czasu środkowoeuropejskiego (CET) każdego dnia operacyjnego systemu TARGET2;
b)
udostępnianie pracowników na okres rozpoczynający się nie później niż o godz. 6.30 czasu środkowoeuropejskiego (CET) do godziny 11.00 czasu środkowoeuropejskiego (CET) w celu rozwiązywania potencjalnych problemów, które mogą wystąpić w odniesieniu do procesu gromadzenia i przekazywania wejściowych informacji statystycznych do systemu obsługi krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz w celu przeprowadzenia przetwarzania jakości.
2. 
EBC, KBC prowadzące lokalną platformę gromadzenia danych oraz KBC z co najmniej jednym podmiotem sprawozdającym będącym rezydentem w ich odpowiednim państwie członkowskim przeprowadzają proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro i procedurę poprodukcyjną zgodnie z procedurami operacyjnymi, o których mowa w art. 6 ust. 3. W tym celu wymienione banki centralne udostępniają pracowników codziennie przez okres rozpoczynający się nie później niż o godz. 7.00 do godziny 11.00 czasu środkowoeuropejskiego (CET) w celu współdziałania z ich podmiotami sprawozdającymi i prowadzenia przetwarzania jakości.
2a.  17
 Jeżeli dany KBC nie prowadzi lokalnej platformy gromadzenia danych, EBC może, za uprzednią zgodą tego KBC udzieloną w drodze wymiany pism, wykonywać w jego imieniu zadania, które KBC jest zobowiązany wykonywać zgodnie z art. 5 ust. 2 i które dotyczą procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz procedur poprodukcyjnych. Jeżeli EBC wykonuje takie zadania w imieniu danego KBC, EBC stosuje się do procedur operacyjnych, o których mowa w art. 6 ust. 3.
3. 
EBC i KBC prowadzące lokalną platformę gromadzenia danych muszą również spełniać określone wymogi w zakresie wysokiego poziomu dostępności i poziomu usług informatycznych w odniesieniu do lokalnych platform gromadzenia danych. Wymogi te są ustanawiane i aktualizowane przez EBC.
Artykuł  6

Metodologia krótkoterminowej stopy procentowej dla euro

1. 
Metodologia krótkoterminowej stopy procentowej dla euro obejmuje uzasadnienie jej przyjęcia, definicję bazowego celu, któremu stopa ta służy, źródła wejściowych informacji statystycznych, metodę obliczania, uzgodnienia dotyczące publikacji i ponownej publikacji krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, politykę przejrzystości dotyczącą okresowej publikacji błędów, warunki uruchomienia procedury awaryjnej oraz obliczanie współczynnika zdarzeń awaryjnych.
2. 
Metodologię krótkoterminowej stopy procentowej dla euro i jej zmiany publikuje się na stronie internetowej EBC.
3.  18
 Oprócz metodologii krótkoterminowej stopy procentowej dla euro EBC ustanawia i aktualizuje procedury operacyjne określające:
a)
działania, które EBC i KBC podejmują w celu przeprowadzenia procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, publikacji i ponownej publikacji krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz procedur poprodukcyjnych;
b)
działania, które EBC podejmuje w celu obliczenia i publikacji składanych średnich stóp krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz składanego indeksu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro.
Artykuł  7

Zlecanie zadań i obowiązków

1.  19
 Zadań i obowiązków określonych w art. 4, 4a i 5 nie zleca się podmiotom trzecim.
2. 
EBC i KBC mogą zlecać zewnętrznym dostawcom usług utrzymanie i rozwój infrastruktury informatycznej lub innych usług pomocniczych lub przygotowawczych w stosunku do wykonywania zadań i obowiązków określonych w art. 4 lub 5, z zastrzeżeniem następujących warunków:
a)
w stosunku do takiego podmiotu trzeciego ustanowiono stałe i skuteczne ramy nadzoru;
b)
zlecający bank centralny zachowuje odpowiedzialność prawną i sprawuje kontrolę nad odpowiednimi zlecanymi działaniami;
c)
przestrzegane są zasady dotyczące ochrony i wykorzystania poufnych informacji statystycznych określone w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 2533/98;
d)
pisemne ustalenia umowne dotyczące zlecania takich zadań na zewnątrz zostaną zatwierdzone przez Radę Prezesów.
3. 
EBC i każdy KBC są odpowiedzialne za monitorowanie przestrzegania odpowiednich umów przez wykonawców zewnętrznych oraz zapewniają należyte informowanie EBC i KBC.
Artykuł  8

Ramy kontroli

1. 
Proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro podlega ramom kontroli.
2. 
Oprócz Zasad etyki Eurosystemu oraz Kodeksu postępowania dla pracowników wysokiego szczebla Europejskiego Banku Centralnego 20  ramy kontroli obejmują:
a)
procedury operacyjne, o których mowa w art. 6 ust. 3, mające na celu zapewnienie integralności i jakości krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz procesu jej ustalania;
b)
ustalenia mające na celu zapewnienie, aby skargi i procedury audytu, o których mowa w art. 11 i 12, były skuteczne w zarządzaniu ryzykiem związanym z krótkoterminową stopą procentową dla euro oraz procesem jej ustalania.
3. 
W odniesieniu do konfliktów interesów, które mogą powstać w związku z udziałem członka organu lub pracownika w procesie ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, EBC i KBC stosują się do Zasad etyki Eurosystemu lub, w stosownych przypadkach, do Kodeksu postępowania dla pracowników wysokiego szczebla Europejskiego Banku Centralnego.
4. 
W odniesieniu do integralności i jakości krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz procesu jej ustalania EBC zapewnia, aby procedury operacyjne, o których mowa w art. 6 ust. 3, obejmowały działania w zakresie przetwarzania jakości opisane w metodologii krótkoterminowej stopy procentowej dla euro w celu ustalenia, które transakcje są transakcjami kwalifikowanymi. Przetwarzanie jakości w systemie obsługi krótkoterminowej stopy procentowej dla euro obejmuje następujące wielopoziomowe kontrole jakości w odniesieniu do wejściowych informacji statystycznych:
a)
przeprowadzanie kontroli walidacyjnych w celu zapewnienia, aby pliki dostarczane do systemu obsługi krótkoterminowej stopy procentowej dla euro były zgodne z wymaganymi standardami technicznymi umożliwiającymi wykrycie transakcji zawierających niepełne lub błędne informacje statystyczne;
b)
przeprowadzanie ukierunkowanych kontroli jakości informacji statystycznych zgodnie z wcześniej określonymi algorytmami w celu wykrycia niepasujących lub nietypowych transakcji;
c)
żądanie potwierdzenia prawidłowości transakcji przez podmioty sprawozdające w celu ustalenia, które transakcje są transakcjami kwalifikowanymi.
5. 
Wejściowe informacje statystyczne są wzbogacane przez EBC w systemie obsługi krótkoterminowej stopy procentowej dla euro z wykorzystaniem danych referencyjnych opisujących daną jednostkę i jej klasyfikację sektora instytucjonalnego w ESA 2010.
6.  21
 Obliczanie przez EBC składanych średnich stóp krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz składanego indeksu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro podlega procedurom operacyjnym EBC, o których mowa w art. 6 ust. 3, oraz procedurze składania skarg określonej w art. 11.
Artykuł  9

Nadzór wewnętrzny

1. 
EBC ustanawia wewnętrzny komitet nadzoru odpowiedzialny za odwołania, skargi i sprawozdania w zakresie wszystkich aspektów procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, w tym wymogów dotyczących wysokiej dostępności i poziomu usług informatycznych oraz procedur operacyjnych, o których mowa w art. 5 ust. 3 i art. 6 ust. 3. Komitet nadzoru działa jako organ doradczy Zarządu i Rady Prezesów.
2. 
W skład komitetu nadzoru wchodzi pięciu członków, z których a) trzech członków, w tym przewodniczący, wybiera się na podstawie nominacji EBC; oraz b) dwóch członków wybiera się na podstawie nominacji KBC prowadzących lokalną platformę gromadzenia danych, w każdym przypadku na wniosek Zarządu zatwierdzony decyzją Rady Prezesów. W odniesieniu do członków, o których mowa w lit. b) powyżej, KBC prowadzące lokalną platformę gromadzenia danych dokonują rotacji co dwa lata. Przewodniczącym jest członek Zarządu. Członkowie komitetu nadzoru powinni posiadać odpowiednie połączenie umiejętności technicznych, wiedzy i doświadczenia zawodowego zarówno w zakresie tworzenia wskaźników referencyjnych stóp procentowych, jak i ogólnie rynku finansowego, umożliwiające im wykonywanie ich zadań i obowiązków. Pracownicy uczestniczący w procesie ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro nie mogą być członkami komitetu nadzoru, mogą jednak wspierać prace komitetu nadzoru i uczestniczyć w jego posiedzeniach w charakterze obserwatorów.
3. 
Komitet nadzoru zbiera się, gdy przewodniczący uzna to za konieczne lub stosowne, ale nie rzadziej niż co cztery miesiące. Przed inauguracyjnym posiedzeniem komitetu nadzoru Rada Prezesów zatwierdza listę członków oraz kryteria wyboru i zastępowania członków komitetu w przyszłości. Członkowie komitetu nadzoru składają oświadczenia o konfliktach interesów zarówno w momencie ich powołania, jak i w przypadkach, gdy według ich wiedzy może zaistnieć konflikt interesów. Dokumenty te, jak również podsumowanie każdego posiedzenia komitetu nadzoru, są publikowane na stronie internetowej EBC.
4. 
Komitet nadzoru ustanawia się w terminie jednego miesiąca od daty nabrania skuteczności przez niniejsze wytyczne.
5. 
Komitet nadzoru ma następujące obowiązki:
a)
okresowe przeglądy definicji bazowego celu, któremu służy krótkoterminowa stopa procentowa dla euro, oraz metodologii krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
b)
należyte informowanie się o wszelkich ryzykach dotyczących procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro poprzez działania takie jak zlecanie zewnętrznych przeglądów;
c)
nadzorowanie wszelkich istotnych zmian w metodologii krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, w tym ocena tego, czy w dalszym ciągu adekwatnie służy celowi bazowemu określonemu w metodologii krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
d)
dokonywanie przeglądu proponowanych i wdrożonych istotnych zmian oraz proponowanych zasad i procedur dotyczących ewentualnego zaprzestania stosowania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, a także zwracanie się do EBC o przeprowadzenie konsultacji z zainteresowanymi stronami przed wdrożeniem takich istotnych zmian lub przyjęciem takich zasad lub procedur zgodnie z art. 14;
e)
dokonywanie oceny zapotrzebowania na dodatkowe zabezpieczenia w odniesieniu do wszelkich konfliktów interesów wykraczające poza zabezpieczenia wymagane na mocy art. 8 ust. 3;
f)
w razie konieczności, badanie skarg złożonych na podstawie art. 11;
g)
proponowanie Zarządowi i Radzie Prezesów zmian w ramach kontroli;
h)
nadzorowanie integralności procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz ram kontroli przez takie działania jak nadzór nad zarządzaniem i funkcjonowaniem krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, analiza wyników audytów wewnętrznych i zewnętrznych, podejmowanie działań następczych do realizacji działań naprawczych zaleconych w ramach audytów przeprowadzonych zgodnie z art. 12 oraz zapewnienie przestrzegania metodologii krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
i)
prowadzanie dochodzeń i składanie sprawozdań Zarządowi i Radzie Prezesów w sprawie domniemanych naruszeń obowiązków dotyczących wysokiego poziomu dostępności i poziomu usług informatycznych oraz procedur operacyjnych, o których mowa w art. 5 ust. 3 i art. 6 ust. 3;
j)
proponowanie, w razie potrzeby, wszelkich środków mających na celu ochronę integralności, odporności i dokładności krótkoterminowej stopy procentowej dla euro.
k) 22
 nadzorowanie wszelkich istotnych zmian zasad obliczania i publikacji składanych średnich stóp krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz składanego indeksu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, a także propozycji dotyczących zaprzestania ich publikacji.
6. 
Członkowie komitetu nadzoru podlegają Zasadom etyki Eurosystemu oraz przepisom wewnętrznym ustanowionym przez ich odpowiednie KBC w celu realizacji tych Zasad.
7. 
Kworum stanowi trzech członków komitetu nadzoru, obecnych osobiście lub za pośrednictwem wideokonferencji lub telekonferencji, w tym co najmniej jeden członek z KBC.
8. 
Członkowie komitetu nadzoru podejmują decyzje w drodze konsensusu. Protokoły z posiedzeń zawierają wszelkie zalecenia dla Zarządu i Rady Prezesów wynikające z wykonywania przez komitet nadzoru obowiązków określonych w ust. 5. Jeżeli nie jest możliwe osiągnięcie konsensusu, w protokole zapisuje się odmienne poglądy członków komitetu nadzoru.
Artykuł  10

Zaprzestanie stosowania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro

EBC przyjmuje jasne pisemne zasady i procedury dotyczące ewentualnego zaprzestania stosowania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro z powodu sytuacji lub innych warunków, które sprawiają, że krótkoterminowa stopa procentowa dla euro przestaje służyć swojemu bazowemu celowi. Zasady i procedury dotyczące zaprzestania stosowania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro publikowane są na stronie internetowej EBC.

Artykuł  11

Procedura składania skarg

1.  23
 Dowolna osoba może złożyć do EBC pisemną skargę w sprawie dowolnego aspektu procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, który jej zdaniem istotnie naruszył jej interesy. Skargi można przesyłać pocztą na adres: European Central Bank, 60640 Frankfurt am Main, Germany, lub pocztą elektroniczną na adres euroshorttermrate_complaints@ecb.europa.eu.
2. 
EBC zobowiązuje się do rzetelnego, spójnego i terminowego udzielania odpowiedzi na wszystkie uzasadnione skargi złożone zgodnie z ust. 1. Podejmując decyzję w przedmiocie zbadania skargi EBC bierze pod uwagę jej wagę i znaczenie w oparciu o informacje zawarte w pisemnej skardze, w tym wszelkie dodatkowe informacje, których EBC może zażądać od skarżącego. W razie potrzeby EBC może zlecić zbadanie skargi komitetowi nadzoru. Wstępna ocena i badanie skargi są przeprowadzane z wyłączeniem pracowników zaangażowanych w zagadnienia będące przedmiotem skargi. Decyzja o zbadaniu skargi lub wynik takiego badania w żaden sposób nie oznacza zapewnienia przez EBC o dokładności opublikowanej stopy.
3. 
Jeżeli skarga dotyczy zadań i obowiązków KBC w odniesieniu do jego udziału w procesie ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro zgodnie z niniejszymi wytycznymi, EBC współpracuje z takim KBC w celu rozstrzygnięcia kwestii pojawiających się w ramach badania skargi. W tym celu EBC niezwłocznie informuje KBC o złożonej skardze i zwraca się do KBC o przekazanie informacji, które EBC uzna za niezbędne do przeprowadzenia badania skargi.
4. 
Jeżeli KBC poweźmie informacje o złożeniu ustnej lub pisemnej skargi, zwraca się do osoby, która złożyła skargę, o przekazanie jej do EBC na piśmie. KBC angażuje się w proces badania skargi poprzez zapewnienie terminowego i skrupulatnego reagowania na wnioski EBC o udzielenie informacji przez pracowników innych niż pracownicy zaangażowani w przedmiot skargi.
5. 
EBC rejestruje i potwierdza otrzymanie wszystkich skarg oraz informuje skarżącego, czy skarga będzie badana. EBC przechowuje dokumentacje skarg, w tym dokumentację przedstawioną przez skarżącego i własną dokumentację EBC, przez okres co najmniej pięciu lat od daty otrzymania skargi. EBC powiadamia na piśmie skarżącego oraz wszystkie zainteresowane strony, których skarga bezpośrednio dotyczy, o wynikach badania skargi.
6. 
Postanowienia ust. 1-4 nie naruszają krajowych przepisów ustawowych lub wykonawczych, które mogą mieć zastosowanie do skargi i komunikatów dotyczących skargi.
7.  24
 Pisemne skargi mogą być także składane do EBC zgodnie z ust. 1-6 odnośnie do obliczania i publikacji przez EBC składanych średnich stóp krótkoterminowej stopy procentowej dla euro oraz składanego indeksu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro na podstawie art. 4a.
Artykuł  12

Audyty i ścieżki audytów

1. 
Proces ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro podlega audytowi zgodnie z odpowiednią kartą audytu, a mianowicie kartą audytu EBC (ECB Audit Charter) lub kartą audytu Eurosystemu/ESBC i Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (Audit Charter for the Eurosystem/ESCB and the Single Supervisory Mechanism).
2. 
EBC wyznacza audytora zewnętrznego w celu niezależnej oceny ram stosowanych przez EBC do zarządzania krótkoterminową stopą procentową dla euro w celu zapewnienia zgodności z zasadami IOSCO. Sprawozdanie audytora zewnętrznego jest publikowane na stronie internetowej EBC.
3. 
EBC i KBC przechowują całą dokumentację, informacje statystyczne, sprawozdania, inne informacje (w tym informacje dotyczące wszelkich wyłączeń dotyczących transakcji), analizy i skargi dotyczące procesu ustalania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro, jak również informacje umożliwiające identyfikację podmiotów sprawozdających, przez okres co najmniej pięciu lat.
Artykuł  13

Deklaracja zgodności

1. 
EBC publikuje deklarację, w której ocenia zgodność stosowanych przez siebie ram zarządzania krótkoterminową stopą procentową dla euro z zasadami IOSCO (zwaną dalej "deklaracją zgodności") w terminie dwunastu miesięcy od pierwszej daty publikacji krótkoterminowej stopy procentowej dla euro.
2. 
Deklaracja zgodności jest okresowo poddawana przeglądowi przez EBC oraz przez audytora zewnętrznego wyznaczonego zgodnie z art. 12 ust. 2.
Artykuł  14  25

Konsultacje z zainteresowanymi stronami

1. 
EBC konsultuje się z zainteresowanymi stronami w zakresie, w jakim jest to możliwe lub wykonalne, przed:
a)
wdrożeniem istotnej zmiany w odniesieniu do krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
b)
przyjęciem polityk lub procedur dotyczących ewentualnego zaprzestania stosowania krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
c)
zaprzestaniem publikowania składanych średnich stóp krótkoterminowej stopy procentowej dla euro lub składanego indeksu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro;
d)
dokonaniem istotnej zmiany w odniesieniu do obliczania i publikacji składanych średnich stóp krótkoterminowej stopy procentowej dla euro lub składanego indeksu krótkoterminowej stopy procentowej dla euro.

W takim przypadku EBC publikuje informację o rozpoczęciu procedury konsultacji i przeprowadza ją z odpowiednim wyprzedzeniem przed podjęciem proponowanego działania.

2. 
Zgodnie z art. 9 ust. 5 lit. d) i k) przed przystąpieniem do konsultacji z zainteresowanymi stronami proponowane działania, o których mowa w ust. 1, są przedmiotem przeglądu dokonywanego przez komitet nadzoru.
Artykuł  15

Okresowe sprawozdania i przeglądy

1. 
KBC, które posiadają co najmniej jeden podmiot sprawozdający będący rezydentem w ich państwie członkowskim, przekazują EBC po upływie dwunastu miesięcy od nabrania skuteczności niniejszych wytycznych a następnie raz do roku sprawozdania z wykonywania swoich zadań i obowiązków wynikających z niniejszych wytycznych.
2. 
Co najmniej raz w roku EBC dokonuje przeglądu, czy zmiany na rynku bazowym dla krótkoterminowej stopy procentowej dla euro wymagają wprowadzenia zmian w krótkoterminowej stopie procentowej dla euro oraz jej metodologii.
Artykuł  16

Skuteczność i wdrożenie

1. 
Niniejsze wytyczne stają się skuteczne z dniem zawiadomienia o nich KBC.
2. 
KBC stosują się do niniejszych wytycznych najpóźniej od dnia 1 października 2019 r.
Artykuł  17

Adresaci

Niniejsze wytyczne są adresowane do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 10 lipca 2019 r.
W imieniu Rady Prezesów EBC
Mario DRAGHI
Prezes EBC
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1).
2 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 1333/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie danych statystycznych dotyczących rynków pieniężnych (EBC/2014/48) (Dz.U. L 359 z 16.12.2014, s. 97).
3 Dokument zatytułowany "OICV-IOSCO Principles for Financial Benchmarks, Final Report" z lipca 2013 r.
4 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego (UE) 2015/855 z dnia 12 marca 2015 r. określające podstawy Zasad etyki Eurosystemu i uchylające wytyczne EBC/2002/6 w sprawie minimalnych norm dla Europejskiego Banku Centralnego oraz krajowych banków centralnych przy przeprowadzaniu operacji związanych z polityką pieniężną, operacji walutowych z rezerwami walutowymi EBC oraz zarządzaniu rezerwowymi aktywami walutowymi EBC (EBC/2015/11) (Dz.U. L 135 z 2.6.2015, s. 23).
5 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/565 z dnia 17 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.119.128) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 15 kwietnia 2021 r.
6 Art. 2 pkt 5 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2024/419 z dnia 18 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.419) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem notyfikacji.
7 Decyzja EBC/2007/7 z dnia 24 lipca 2007 r. w sprawie warunków uczestnictwa w systemie TARGET2-EBC (Dz.U. L 237 z 8.9.2007, s. 71).
8 Art. 2 pkt 15 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/565 z dnia 17 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.119.128) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 15 kwietnia 2021 r.
9 Art. 2 pkt 22 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. b wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2024/419 z dnia 18 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.419) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem notyfikacji.
10 Art. 2 pkt 25 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/565 z dnia 17 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.119.128) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 15 kwietnia 2021 r.
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1).
12 Art. 2 pkt 28 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. c wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/565 z dnia 17 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.119.128) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 15 kwietnia 2021 r.
13 Art. 2 pkt 29 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. d wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/565 z dnia 17 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.119.128) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 15 kwietnia 2021 r.
14 Czas środkowoeuropejski (CET) uwzględnia zmianę na czas środkowoeuropejski letni (Central European Summer Time).
15 Art. 4 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2024/419 z dnia 18 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.419) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem notyfikacji.
16 Art. 4a dodany przez art. 1 pkt 3 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/565 z dnia 17 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.119.128) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 15 kwietnia 2021 r.
17 Art. 5 ust. 2a:

- dodany przez art. 1 pkt 1 wytycznych nr EBC/2020/15 (496/2020) z dnia 19 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.106.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 6 kwietnia 2020 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2024/419 z dnia 18 stycznia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.419) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem notyfikacji.

18 Art. 6 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 4 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/565 z dnia 17 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.119.128) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 15 kwietnia 2021 r.
19 Art. 7 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 5 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/565 z dnia 17 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.119.128) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 15 kwietnia 2021 r.
20 Kodeks postępowania dla pracowników wysokiego szczebla Europejskiego Banku Centralnego (Dz.U. C 89 z 8.3.2019, s. 2).
21 Art. 8 ust. 6 dodany przez art. 1 pkt 6 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/565 z dnia 17 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.119.128) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 15 kwietnia 2021 r.
22 Art. 9 ust. 5 lit. k dodana przez art. 1 pkt 7 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/565 z dnia 17 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.119.128) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 15 kwietnia 2021 r.
23 Art. 11 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 wytycznych nr EBC/2020/15 (496/2020) z dnia 19 marca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.106.1) zmieniających nin. wytyczne z dniem 6 kwietnia 2020 r.
24 Art. 11 ust. 7 dodany przez art. 1 pkt 8 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/565 z dnia 17 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.119.128) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 15 kwietnia 2021 r.
25 Art. 14 zmieniony przez art. 1 pkt 9 wytycznych europejskiego banku centralnego nr 2021/565 z dnia 17 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.119.128) zmieniającego nin. wytyczne europejskiego banku centralnego z dniem 15 kwietnia 2021 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.199.8

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2019/19 (2019/1265) w sprawie krótkoterminowej stopy procentowej dla euro (€STR)
Data aktu: 10/07/2019
Data ogłoszenia: 26/07/2019
Data wejścia w życie: 01/10/2019