uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 510/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające zasady handlu niektórymi towarami pochodzącymi z przetwórstwa produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 1216/2009 i (WE) nr 614/2009 1 , w szczególności jego art. 35 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej 2 , w szczególności jego art. 9 ust. 1 lit. a),
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 900/2008 3 ustanawia się metody analizy niezbędne do obliczania ceł przywozowych dla niektórych przetworzonych produktów rolnych na podstawie ich zawartości tłuszczu mleka, zawartości białka mleka, zawartości skrobi/glukozy oraz zawartości sacharozy/cukru inwertowanego/izoglukozy.
(2) Te metody analizy są stosowane do weryfikacji składu przywożonych przetworzonych produktów rolnych zgłaszanych w zgłoszeniu przywozowym. Element rolny ceł przywozowych jest w wielu przypadkach obliczany na podstawie zgłoszonego składu. Metody analizy są stosowane na próbkach pobranych z przywożonych towarów przez organy celne.
(3) Jeżeli w składzie towarów nie są zgłaszane żadne inne tłuszcze niż tłuszcz mleka, zawartość tłuszczu mleka w przywożonych przetworzonych produktach rolnych oznaczana jest przez ekstrakcję eterem naftowym po hydrolizie kwasem solnym. Jeżeli w składzie towarów zgłaszane są inne tłuszcze niż tłuszcz mleka, zawartość tłuszczu mleka oblicza się na podstawie procentowej zawartości kwasu masłowego, zakładając, że zawartość kwasu masłowego w tłuszczu mleka jest na stałym poziomie. Z dowodów naukowych wynika, że stężenie kwasu masłowego, wyrażonego jako maślan metylu, w tłuszczu mleka wynosi 4 %, w związku z czym w obliczeniach stosuje się współczynnik 25. Badania biegłości oraz wieloletnie doświadczenie wykazały zasadniczą wiarygodność obu metod.
(4) Jednakże z powodu ich procesu produkcyjnego niektóre produkty mleczarskie mogą mieć obniżoną zawartość kwasu masłowego w zawartym w nich tłuszczu mleka. Wspólne Centrum Badawcze Komisji stwierdziło w swoim sprawozdaniu z dnia 13 marca 2015 r. 4 , że obniżenie zawartości kwasu masłowego w tłuszczu mleka występuje w produktach mleczarskich powstających w procesach odtłuszczania, zmaślania lub wytwarzania sera, takich jak mleko odtłuszczone, maślanka i serwatka, oraz w produktach otrzymanych z ich dalszego przetwarzania, takich jak odtłuszczone mleko w proszku, koncentrat białka mleka, izolat białka mleka, maślanka w proszku, słodka serwatka w proszku, kwaśna serwatka w proszku, koncentrat białka serwatkowego i izolat białka serwatkowego Z doświadczeń wynika, że stopień obniżenia zawartości kwasu masłowego w tłuszczu mleka wyizolowanym z tych produktów wynosi ok. 50 %.
(5) Jeżeli te produkty mleczarskie są stosowane do produkcji przetworzonych produktów rolnych, obniżenie zawartości kwasu masłowego ma również miejsce w tłuszczu mleka zawartym w przetworzonych produktach rolnych wytwarzanych na ich bazie. Jeżeli nie dodaje się żadnych innych produktów mleczarskich, taki sam stopień obniżenia odzwierciedlony jest w przetworzonych produktach rolnych.
(6) Wszystkie produkty mleczarskie o obniżonej zawartości kwasu masłowego w zawartym w nich tłuszczu mleka mają niską zawartość tłuszczu mleka i wysoką zawartość białka mleka w ich suchej masie. Średnia zawartość białka mleka w tych produktach jest przeważnie co najmniej osiem razy wyższa niż ich średnia zawartość tłuszczu mleka.
(7) Z powodu obniżenia zawartości kwasu masłowego analizowana zawartość tłuszczu mleka w przetworzonym produkcie rolnym, oznaczona analitycznie stosowaną dotychczas metodą, może być niższa niż zawartość tłuszczu mleka wskazana w zgłoszeniu przywozowym. Może to z kolei skutkować zaklasyfikowaniem do kodu dodatkowego oraz obliczeniem cła przywozowego różniącego się od cła na produkty bez obniżonej zawartości kwasu masłowego.
(8) W większości przypadków pozornie niższa zawartość tłuszczu mleka oznaczona stosowaną dotychczas metodą prowadzi do klasyfikacji do kodu dodatkowego, co skutkuje niższym cłem przywozowym niż cło stosowane w odniesieniu do produktów zawierających taką samą ilość tłuszczu mleka z nieobniżonym kwasem masłowym. Jednakże w niektórych przypadkach pozornie niższa zawartość tłuszczu mleka prowadzi do klasyfikacji do kodu dodatkowego ze znacznie wyższym cłem przywozowym, co skutkuje nieuzasadnionym podwyższeniem tego cła.
(9) Należy zatem wprowadzić alternatywną metodę oznaczania zawartości tłuszczu mleka dla rozpatrywanych przetworzonych produktów rolnych.
(10) Metoda wprowadzona niniejszym rozporządzeniem powinna dotyczyć tylko przetworzonych produktów rolnych o obniżonej zawartości kwasu masłowego, dla których można ustanowić wiarygodną metodę oznaczania zawartości tłuszczu mleka na podstawie istniejących dowodów naukowych. Nowej metody nie należy stosować w odniesieniu do produktów, dla których wyniki stosowanej dotychczas metody analizy są wiarygodne, ani do produktów, dla których nie jest możliwe określenie wiarygodnej metody oznaczania zawartości tłuszczu mleka o tym samym poziomie dokładności i precyzji.
(11) Z dostępnych obecnie dowodów naukowych wynika, że stopień obniżenia zawartości kwasu masłowego można wiarygodnie oznaczyć tylko dla przetworzonych produktów rolnych zawierających 30 % lub więcej białka mleka i mniej niż 6 % tłuszczu mleka. Produkty te są wyłącznie na bazie mleka odtłuszczonego, serwatki, maślanki lub składników mleczarskich z nich wyprodukowanych, bez dodatku innych produktów mleczarskich.
(12) Obniżenie zawartości kwasu masłowego w tłuszczu mleka o 50 % zmniejsza zawartość kwasu masłowego w tłuszczu mleka wyrażonego jako maślan metylu tylko do 2 %, zamiast 4 %. W związku z powyższym w nowej metodzie przy obliczaniu zawartości tłuszczu mleka należy zastosować współczynnik 50 zamiast 25.
(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 900/2008.
(14) Aby zapewnić realizację celów, którym służą zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem, Komisja powinna ponownie zbadać funkcjonowanie metody analizy wprowadzonej niniejszym rozporządzeniem po upływie odpowiedniego czasu umożliwiającego uzyskanie od państw członkowskich wystarczających informacji na temat stosowania metody. Informacje te powinny być ograniczone jedynie do elementów niezbędnych do oceny funkcjonowania nowej metody, bez nakładania zbędnych obciążeń administracyjnych.
(15) Komitet Kodeksu Celnego nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 27 maja 2015 r.
W imieniu Komisji | |
Jean-Claude JUNCKER | |
Przewodniczący |
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2015.130.4 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2015/824 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 900/2008 ustanawiające metody analizy i inne przepisy techniczne niezbędne do stosowania systemu przywozu niektórych towarów pochodzących z przetwórstwa produktów rolnych |
Data aktu: | 27/05/2015 |
Data ogłoszenia: | 28/05/2015 |
Data wejścia w życie: | 17/06/2015 |