Sprawa T-208/24: Skarga wniesiona w dniu 18 kwietnia 2024 r. - Caronte&Tourist Isole Minori/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 18 kwietnia 2024 r. - Caronte&Tourist Isole Minori/Komisja
(Sprawa T-208/24)

(C/2024/3781)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 24 czerwca 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Caronte&Tourist Isole Minori SpA (Mesyna, Włochy) (przedstawiciel: M. Maćesić, adwokat)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2024) 1065 wersja ostateczna z dnia 14 lutego 2024 r. w zakresie, w jakim Komisja odmówiła w niej dostępu do dokumentów nr 2, 5, 7 i 9, powołując się na wyjątki przewidziane w art. 4 ust. 2 tiret drugie i trzecie rozporządzenia nr 1049/2001 1 , i udzielenie dostępu do dokumentów, o udostępnienie których wnioskowano, z wyjątkiem udostępniania danych podlegających ochronie ze względu na ochronę prywatności i integralności osoby fizycznej;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi trzy zarzuty:

1. Zarzut pierwszy, dotyczący popełnienia przez Komisję oczywistego błędu w ocenie przy stosowaniu art. 4 ust. 2 tiret drugie rozporządzenia nr 1049/2001.

- Zdaniem strony skarżącej Komisja nie wykazała, że w przypadku odmowy udzielenia dostępu do dokumentów nie można powoływać się na zasadę równości stron, w sytuacji gdy jedną ze stron postępowania krajowego jest państwo członkowskie, ponieważ jest niepodważalną okolicznością formalną, że to państwo stanowi prawo, wykonuje prawo i sądzi na podstawie prawa. Celem zasady równości stron jest stworzenie równych szans obu podmiotom biorącym udział w postępowaniu cywilnym. Gdy państwo członkowskie jest stroną postępowania, formalnie oznacza to, że nadal istnieje nierównowaga na korzyść państwa członkowskiego.

2. Zarzut drugi, dotyczący popełnienia przez Komisję oczywistego błędu w ocenie przy stosowaniu art. 4 ust. 2 tiret trzecie rozporządzenia nr 1049/2001.

- Komisja nie może powoływać się na względy wzajemnego zaufania i współpracy pomiędzy Komisją a państwami członkowskimi podczas konsultacji przy przyjmowaniu nowej ustawy krajowej - Act of the Maritime Liner Transport (ustawy o morskim transporcie liniowym, wykonującej rozporządzenie Rady (EWG) nr 3577/92) 2 , ponieważ argument ten jest sprzeczny ze sprawą Schlyter/Komisja 3 , a mianowicie z tym, że atmosfera wzajemnego zaufania pomiędzy Komisją a państwem członkowskim nie może mieć pierwszeństwa przed zasadą przejrzystości w procesie przyjmowania nowych przepisów krajowych.

- Ujawnienie żądanych dokumentów nie naruszyłoby celu postępowania EU Pilot (zainicjowanego przez stronę skarżącą), ponieważ strona skarżąca otrzymała wcześniej z DG MOVE [(Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu)] pismo poprzedzające zamknięcie postępowania, z którego jasno wynika, że Komisja postanowiła nie wszczynać postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej w związanych z poprzednim systemem prawnym kwestiach, zawartych w dokumentach, o których udostępnienie wnioskowano.

- DG MOVE (prowadząca postępowanie EU Pilot) znała już uwagi do nowego projektu Act of the Maritime Liner Transport (ustawy o morskim transporcie liniowym, wykonującej wspomniane rozporządzenie Rady (EWG) nr 3577/92), ponieważ aktywnie uczestniczyła w procesie przyjmowania nowej ustawy, dokonując dogłębnej jej oceny.

3. Zarzut trzeci, dotyczący nieustalenia przez Komisję istnienia nadrzędnego interesu publicznego uzasadniającego ujawnienie informacji.

- Jak stwierdzono w sprawie Szwecja i Turco/Rada 4 , Komisja nie dopełniła obowiązku uzasadnienia braku nadrzędnego interesu publicznego uzasadniającego ujawnienie informacji, ponieważ stwierdziła jedynie, że nie ma znaczenia, czy wynik krajowego postępowania w sprawie odszkodowania za naruszenie prawa Unii przez państwo członkowskie będzie miał skutek publiczny.

- Ujawnienie informacji w tej sprawie leży w nadrzędnym interesie publicznym, ponieważ chorwacki rynek kabotażu morskiego stanowi część rynku wewnętrznego UE, a nowa ustawa - Act on Maritime Liner Transport (ustawa o transporcie morskim, wykonująca wspomniane rozporządzenie Rady (EWG) nr 3577/92) - ma również zastosowanie, ratione personae, do wszystkich armatorów z innych państw członkowskich. Ponadto, ratione materiae, nowa ustawa - Act on Maritime Liner Transport (ustawa o morskim transporcie liniowym), wprowadzająca swobodę świadczenia usług kabotażu morskiego (jedną z podstawowych swobód) - wpływa na prawa armatora do swobodnego świadczenia usług kabotażu morskiego, w związku z czym przejrzystość ma w tej kwestii pierwszeństwo.

1 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. 2001, L 145, s. 43).
2 Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3577/92 z dnia 7 grudnia 1992 r. dotyczące stosowania zasady swobody świadczenia usług w transporcie morskim w obrębie państw członkowskich (kabotaż morski) (Dz.U. 1992, L 364, s. 7).
3 Wyrok Sądu z dnia 16 kwietnia 2015 r., Schlyter/Komisja (T-402/12, EU:T:2015:209).
4 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 1 lipca 2008 r., Szwecja i Turco/Rada (sprawy połączone C-39/05 P i C-52/05 P, EU:C:2008:374).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024