(C/2024/3639)(Dz.U.UE C z dnia 6 czerwca 2024 r.)
Skarga przeciwko Islandii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 25 kwietnia 2024 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Hildur Hjorvar, Sigrun Ingibjorg Gisladóttir i Melpo-Menie Joséphidès, działające w charakterze peł- nomocniczek Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue des Arts 19H, B-1000 Bruksela, Belgia.
Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:
1. orzeczenie, że Islandia nie wywiązała się z obowiązków ciążących na niej na podstawie art. 7 Porozumienia EOG przez niewłączenie do krajowego porządku prawnego aktu, o którym mowa w pkt 14i załącznika IX do Porozumienia EOG (rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/923 z dnia 25 marca 2021 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria służące ustaleniu obowiązków kierowniczych, funkcji kontrolnych, istotnych jednostek gospodarczych i znacznego wpływu na profil ryzyka istotnej jednostki gospodarczej oraz określające kryteria służące ustaleniu pracowników lub kategorii pracowników, których działalność zawodowa wpływa na profil ryzyka tych instytucji w sposób porównywalnie tak istotny jak w przypadku pracowników lub kategorii pracowników, o których mowa w art. 92 ust. 3 tej dyrektywy), dostosowanego protokołem 1 do Porozumienia EOG, oraz
2. obciążenie Islandii kosztami postępowania.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
- W niniejszym wniosku Urząd Nadzoru EFTA ("Urząd") wnosi o orzeczenie przez Trybunał, że Islandia nie przyjęła środków niezbędnych do włączenia do krajowego porządku prawnego aktu przywołanego w pkt 14i załącznika IX do Porozumienia EOG, dostosowanego protokołem 1 do tego Porozumienia, jak wymaga tego art. 7 Porozumienia EOG.
- W odpowiedzi z dnia 10 sierpnia 2023 r. na wezwanie do usunięcia uchybienia wystosowane przez Urząd Nadzoru EFTA 21 lipca 2023 r. Islandia stwierdziła, że nie wprowadziła jeszcze środków niezbędnych do wdrożenia tego aktu.
- W dniu 24 stycznia 2024 r. Urząd Nadzoru EFTA wydał uzasadnioną opinię, w której podtrzymał swoje stanowisko, że ustawa nie została włączona do krajowego porządku prawnego Islandii.
- Do dnia 24 marca 2024 r., w którym upłynął termin zastosowania się przez Islandię do uzasadnionej opinii, Islandia nie powiadomiła Urzędu o jakichkolwiek środkach wprowadzonych w celu włączenia przedmiotowego aktu do krajowego porządku prawnego ani też Urząd nie dysponował żadnymi innymi informacjami, które by wskazywały na to, że akt ten został włączony do krajowego porządku prawnego Islandii.
- Urząd stwierdza, że do dnia, w którym złożono niniejszy wniosek, Islandia nie włączyła aktu do krajowego porządku prawnego ani nie poinformowała o tym Urzędu.